Meld je gratis aan

Waarom kiezen voor Pentax?

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 23:04    Onderwerp: Waarom kiezen voor Pentax? Reageer met quote

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en ben nog niet in het bezit van een DSLR.
Maar ben druk bezig met het maken van keuzes.

Op dit moment heb ik (met m'n vrouw) een keuze gemaakt tussen een:
Canon 550d en een Pentax K-r

Van beide camera's heb ik diverse reviews gelezen en op diverse vergelijkingsites naar specificaties gekeken.
Maar aangezien we beide beginners zijn zitten we nu in een impasse....

In veel winkels krijg je te horen dat wanneer je voor Pentax kiest, het aanbod aan objectieven kleiner is.
Maar als ik de reviews van de Pentax (en dan niet perse de K-r) heb ik het idee dat je meer camera krijgt voor je geld.
Ook veel gebruikte functies van de Pentax zijn makkelijker voorhanden dan bij de Canon.

Ik zou daarom graag van jullie willen weten of jullie met een zelfde dilemma hebben gezeten en wat heeft jou dan zo ver gebracht om voor Pentax te kiezen?

Ben benieuwd naar de reacties!

Groeten
Ronald
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de Pentax krijg je in ieder geval een beeldstabilisator in de body, wat je later veel geld zal besparen als je lenzen gaat kopen (maakt niet uit watvoor, ze zijn altijd gestabiliseerd), terwijl je bij de Canon duurdere objectieven moet aanschaffen, die teven ook een stuk forser zijn.
Als je ook aan nachtfotografie of fotografie in slechte lichtsomstandigheden doet, dan moet je de Pentax hebben (die is echt superieur op dat gebied).
Voor uitvergrotingen kun je meer hebben aan de Canon, daar deze 18 megapixel heeft (itt de 12.4 van de Pentax).
De Pentax is ook bijna 2x zo snel.
De resolutie bij filmen is weer bij de Canon hoger.

Je ziet het al: het hangt ook af van wat je wilt fotograferen (wil je ook in het donker, maar ook overdag, moet je echt voor de Pentax gaan).

Bij de Pentax heb je wel iets minder objectiefkeuze, maar ben je vaak goedkoper uit voor dezelfde, of misschien wel beter kwaliteit (zo is de 18-55mm kitlens van Pentax stúkken beter dan die van Canon). Ook werkt Pentax nauw samen met Tokina (zeer goede objectieven) en kun je natuurlijk ook altijd uit het assortiment van Sigma en Tamron kiezen.
En een leuke tip: de Pentax-vatting is nog steeds hetzelfde, dus je kunt de oudste Pentax-vatting objectieven (dan wel zonder AF) gebruiken op je nieuwe camera. Zo kun je voor een paar tientjes een kwalitatief zeer hoogwaardig objectief krijgen met vaak een hoge lichtsterkte.

Voor de (semi)professionele fotograaf (mocht je ooit een beter camera willen) heeft Pentax nog geen FullFrame, maar alleen een mooie middenformaat (maar daar zou je je oude objectieven niet op kunnen gebruiken). Canon heeft dat wel.

Ik hoop je zo een beetje te hebben geholpen...
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

zoals je hier ziet in je 2 topics, pentax gedeelte zegt kies voor pentax, canon gedeelte roept canon.

kies voor de gene wat voor jou het lekkerst vast houd.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 14, 2010 00:07    Onderwerp: Reageer met quote

ps: ik gebruik zelf wel Canon, maar dat was eigenlijk alleen omdat ik die van mijn vader kon overnemen (ik was 14) en omdat ik niet wilde uitsluiten dat ik professioneler aan de slag wilde gaan (fullframe).
Is dat niet je intentie, dan zou ik zeggen: ga voor de Pentax... maar ja; daar heb ik niets over te zeggen Laughing ...
BerichtGeplaatst: di dec 14, 2010 00:12    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips!!
Beide camera's liggen mij goed in de hand en is voor mij geen breekpunt.
Heb mijn post dubbel geplaats om te horen of er meer mensen dezelfde twijfel hebben gehad: Pentax of Canon? en wat was voor hen dan de overweging om voor de een of de ander te kiezen.
Blijft een persoonlijke keus.

In ieder geval bedankt voor de reacties....
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 14, 2010 00:26    Onderwerp: Reageer met quote

timschutte schreef:
Bij de Pentax krijg je in ieder geval een beeldstabilisator in de body, wat je later veel geld zal besparen als je lenzen gaat kopen (maakt niet uit watvoor, ze zijn altijd gestabiliseerd), terwijl je bij de Canon duurdere objectieven moet aanschaffen, die teven ook een stuk forser zijn.

In heel veel discussies wint de stabilisatie in het objectief...
1. Beeld in zoeker rustig
2. Stabilisatie afgestemd op objectief...

timschutte schreef:

Als je ook aan nachtfotografie of fotografie in slechte lichtsomstandigheden doet, dan moet je de Pentax hebben (die is echt superieur op dat gebied).

Oh? Graag even bewijzen

timschutte schreef:
Voor uitvergrotingen kun je meer hebben aan de Canon, daar deze 18 megapixel heeft (itt de 12.4 van de Pentax).

Megapixels zeggen me in deze niet veel. Met de eerste 1D van Canon (4 MP) werden al billboardfoto's gemaakt.

timschutte schreef:
De Pentax is ook bijna 2x zo snel.
De resolutie bij filmen is weer bij de Canon hoger.

Canon 3,7 fps, Pentax 6 fps. Dus ongeveer 1,5 x. En wat heb je eraan? Autofocussnelheid speelt dan ook nog weer een rol Smile 6 per seconde klinkt leuk. Heeft mijn 40D ook, mijn 5D heeft er 3,5 dacht ik en ik mis de snelheid nauwelijks Smile Het ligt er maar net aan waar je het fototoestel voor gaat gebruiken.

timschutte schreef:
Je ziet het al: het hangt ook af van wat je wilt fotograferen (wil je ook in het donker, maar ook overdag, moet je echt voor de Pentax gaan).
Kijk ook even naar de bruikbare iso's...

timschutte schreef:
Bij de Pentax heb je wel iets minder objectiefkeuze, maar ben je vaak goedkoper uit voor dezelfde, of misschien wel beter kwaliteit (zo is de 18-55mm kitlens van Pentax stúkken beter dan die van Canon).
So what? Kijk even in de vergelijkingssides, de 18-55 IS is een zeer nuttig kitlensje. Als je het over de oude kitlens hebt, kan ik een eind met je meegaan, daar kun je echter ook heel behoorlijke foto's mee maken.

timschutte schreef:
Ook werkt Pentax nauw samen met Tokina (zeer goede objectieven) en kun je natuurlijk ook altijd uit het assortiment van Sigma en Tamron kiezen.

Ik durf te beweren dat het volledige assortiment van bovenstaanden zowel voor Nikon als Canon te krijgen is. Wat is je punt?

timschutte schreef:
En een leuke tip: de Pentax-vatting is nog steeds hetzelfde, dus je kunt de oudste Pentax-vatting objectieven (dan wel zonder AF) gebruiken op je nieuwe camera. Zo kun je voor een paar tientjes een kwalitatief zeer hoogwaardig objectief krijgen met vaak een hoge lichtsterkte.

Leuk, maar geen AF heb je ook als je oude Canon objectieven monteert (eventueel via adapter)

timschutte schreef:
Voor de (semi)professionele fotograaf (mocht je ooit een beter camera willen) heeft Pentax nog geen FullFrame, maar alleen een mooie middenformaat (maar daar zou je je oude objectieven niet op kunnen gebruiken). Canon heeft dat wel.
Hier vertel je dus dat je, wil je groeien, op enig moment je objectieven moet verkopen?

timschutte schreef:
Ik hoop je zo een beetje te hebben geholpen...

Probeer de volgende keer svp zaken te melden die je kunt onderbouwen. Of geef de onderbouwing erbij.

Zeker bij de beeldstabilisatie ga je aardig de mist in.

PS dit is niet bedoeld om te zeiken, maar als onderbouwing. Het zal mij worst wezen of TS een Canon 550D of Pentax k-r kiest, maar laat hij wel goede voorlichting krijgen, dan. Smile

Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 14, 2010 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dubbelposten staan we hier niet toe. Bij deze sluit ik dit topic (omdat deze de minste replies heeft) en verplaatst ik die bij Canon staat naar het algemene gedeelte. Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: