Meld je gratis aan

Heeft temperatuur invloed op ruis?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 21:34    Onderwerp: Heeft temperatuur invloed op ruis? Reageer met quote

Beste leden,

Omdat ik naast mijn Pentax DSLR behoefde had aan een kleine "budget"compact heb ik op Schiphol een Panasonic LUMIX FS30 aangeschaft.

We gingen naar Tunesië en het was dus ook meteen een leuke mpment om hem eens goed te testen.

De foto's welk daar zijn genomen waren echt goed en scherp ook met wat hogere ISO waardes en zelfs s'nachts (met en zonder flits) waren ze goed te noemen.

Eigentlijk dezelfde resultaten als in de diverse reviews.

Eenmaal in Nederland was het ook nog best wel mooi weer en bleven de plaatjes hetzelfde..... toen werd het koud....

En mijn leuke FS30 heeft ineens ontzettend veel last van ruis... duidelijke ruis, op alle ISO waarden en elke instelling is er ruis.

Dus om een lang verhaal kort te maken... kan het aan de temperatuur liggen?? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn.

(camera is niet gevallen ofzo... niks mee gebeurd eca 500 foto's mee gemaakt en nu 2 maanden oud)

Ik sta voor een redelijk raadsel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Sensors krijgen last van ruis bij gebruik van lange sluitertijden omdat de sensor dan opwarmt. Dit geeft een specifiek patroon in de ruis. Daarom zou je juist verwachten dit in warme landen sneller te zien is. Maar electronica werkt ook minder goed bij lage temperatuur. Wellicht is daardoor het signaal minder goed.
Ik zou het gewoon proberen te testen. Stook een kamer een tijdje flink op en maak daar foto's. (Van iets dat je kunt verplaatsen.) Probeer die zelfde foto daarna nog eens te maken als de kamer koud is. (Of buiten, van hetzelfde onderwerp.)
Mogelijk heb je ook iets in de settings veranderd. Probeer eens een reset.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ruis is (een heel klein beetje) afhankelijk van temperatuur. Maar 't is precies andersom als wat jij denkt. Bij een lagere temperatuur heb je per definitie minder last van ruis. Een warmere sensor betekent nl. meer ruis.

Waarschijnlijk is er dus een andere oorzaak. Maar dat is lastig te bepalen zonder voorbeeldfoto's. Misschien kun je twee voorbeelden (met ongeveer dezelfde instellingen) laten zien?

(edit: action typt iets sneller dan ikke)
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

niet zo lastig te bepalen hoor

een "lagere" range compact camera met een sensor die je met het blote oog haast niet eens kan zien en dan vol gepropt met 14mp dacht ik.

een lens van f3.3 er op en je kan alleen nog maar "goede" foto's maken tijdens de meest felle en zonnige dagen.

is niet neerbuigend bedoeld hoor.. maar zon wat goedkopere camera valt over het algemeen erg tegen qua licht opbrengst en zeker als je al SLR gewend bent.

Laatst aangepast door stateowned op zo dec 19, 2010 23:00, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Okay... dat wist ik nog niet.

Maar ik zal ,als ik even de tijd heb, morgen 2 test plaatjes maken.

Zoals gezegt van een onderwerp eerst binnen en dan buiten.

Een resetje ga ik ook even doen. zal dit na de test foto's doen en dan kijken of het wat oplevert.

Het stomme is dat ik even tijdelijk mijn externe schijf heb afgesloten (de keuze was a. kerstboom verlichting of b. extterne schijf... mijn vrouw koos voo A. Laughing ) en dus even geen andere vergelijk foto's heb.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 01:07    Onderwerp: Reageer met quote

caladrius1 schreef:
Het stomme is dat ik even tijdelijk mijn externe schijf heb afgesloten (de keuze was a. kerstboom verlichting of b. extterne schijf... mijn vrouw koos voo A. Laughing )

Jij moet nog heel veel leren. Niet alleen over camera en temperatuur.

Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 07:47    Onderwerp: Reageer met quote

Niet slim inderdaad om foto's alleen op een externe schijf te zetten. Grote kans dat er straks een vraag komt over foto's redden van een schijf waar iets mis mee is gegaan.
Wat de test betreft: Er is al bedacht dat de hoeveelheid licht een rol speelt. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht omdat ik mijn foto daar automatisch op aanpas. Als er iets van auto-iso of zo aanstaat dan is het niet gek dat er meer ruis verschijnt in grijs Nederland. Dan zou in dit geval de warme binnentest meer ruis moeten geven. Wil je dus echt de temperatuurinvloed testen dan zal je de zelfde iso-waarde aan moeten houden en dus met statief moeten werken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

)[/quote]
Jij moet nog heel veel leren. Niet alleen over camera en temperatuur.

Wink[/quote]

Tja... what can I say.

Even over het externe schijfje... ik maak regelmatig backups.

En foto's redden van een gecrashde schijf is, mits je de juiste mensen binnen je vriendenkring hebt, goed te doen Very Happy (afgelopen jaar gebeurd..dus spreek uit ervaring)

Maar back to topic...

Vandaag is het niet gelukt met de foto's... reden: een mega file plus wegafzetting na mijn werk.

Dus ipv om 16:00 was ik pas om 19:30 thuis en heb letterlijk 4 uur in mijn auto vertoefd op nog geen 100m afstand van de poort... erg fijn.

Morgen weer een dag.

Het spreekt natuurlijk vanzelfsprekend dat de test foto's genomen worden op statief en met exact dezelfde instellingen (iso waardes enz)

Het licht verhaal had ik zelf ook al een beetje aan zitten denken en zal dit ook in het testje meenemen.

Door de test ook nog eens te herhalen op een mooie zonnige dag.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 04, 2011 01:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ik heb ,beter gezegt had, test foto's gemaakt... en ben ze weer verloren omdat mijn pc vast liep ( had ze even tijdelijk hierop opgeslagen).

Dit natuurlijk alles voordat ik ze kon plaatsen.

Maar 3 dingen vielen mij op.

1.) Na een resetje waren de foto's beter.

2.) het ruis verschil tussen binnen en buiten was echt minimaal.. maar dat is mischien te wijten aan het feit dat ik de buitenfoto's snel heb genomen en de camera niet de kans heeft gekregen om af te koelen.

3.) het licht verhaal ( waar ik zelf niet aan heb gedacht) speelt zeker een grote rol.

Omdat er dus even geen goede vergelijk foto's zijn plaats ik hier even 3 plaatjes
1>) tunesie, heldere lucht, volle zon, iso80

2) nederland (03-01-2011), winter zonnetje, iso80

3) oud en nieuw, iso200 met flits

Ik ga nog op zoek naar een afbeelding van voor de reset zodat jullie even een vergelijk hebben.

Maar wel bedankt alvast.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 04, 2011 01:36    Onderwerp: Reageer met quote

En by the way.. het pc probleem is ook meteen verholpen... men koop t gewoon een nieuwe Laughing
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: