Meld je gratis aan

statief kiezen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 14:16    Onderwerp: statief kiezen Reageer met quote

Dit is mijn eerste onderwerp die ik zelf plaats, dus vergeef me als deze niet op de juiste plaats staat...

Sinds mijn oude Cullmann statief het begeven heeft, ben ik op zoek naar een nieuw statief en een nieuw balhoofd. De kop van mijn oude statief was gebarsten, waardoor hij niet goed meer klemde en zo altijd -na hem vast gedraaid te hebben- langzaam weer voorover kantelde. Het statief zelf was ook aan vervanging toe. Nu gebruik ik een Canon EOS 350d met grip, Metz 48 AF-1, 17-40mm f4 en 70-200mm f4. Ik heb al besloten dat de kop minimaal 3,5kg moet kunnen dragen (en het statief natuurlijk ook).

Gezien de prijs/kwaliteitsverhouding was ik gecharmeerd van de Giottos mtl9251B; ik heb thuis ook al een Giottos monopod met dezelfde lever-lock en ben er tevreden mee. Het statief zelf mag niet meer wegen dan 2kg en moet, gezien mijn lengte, minimaal 160cm hoog kunnen.

Echter over de balhoofden van Giottos heb ik niet veel goeds gelezen (zou niet goed klemmen). Ik dacht zelf meer aan Manfrotto o.i.d.
Waarom ik niet aan een Manfrotto statief denk? Omdat ik als student niet erg veel te makken heb en toch wel kwaliteit wil... Wink

Heeft iemand misschien ervaringen met het genoemde statief (of soortgelijk van een ander merk) en een advies voor een balhoofd?
De combinatie mag eigenlijk niet meer kosten dan €200,-.

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven over mijn vereisten en ik hoop dat jullie met goed suggesties kunnen komen!

gr. Tim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

hama is over het algemeen " kut" .. totdat je boven de 300 euro komt.

Gitzo begint pas vanaf 400 maar dat zijn dan ook de neusjes van de zalm op statieven gebied.

Naar mijn idee, eigen ervaring, is Redged een beetje een middeklasser die gebruiken wel dezelfde locks als van gitzo ipv die klemmetjes van manfrotto.

maar die zijn er rond 250 dacht ik zo.

en manfrotto is dan de " goedkoopste" van het stel, maar die heeft ook dure carbon statieven.

dusjah, een aluminium statief met kop zit je rond de 200-250 euro.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

stateowned schreef:
hama is over het algemeen " kut" .. totdat je boven de 300 euro komt.

Gitzo begint pas vanaf 400 maar dat zijn dan ook de neusjes van de zalm op statieven gebied.

Naar mijn idee, eigen ervaring, is Redged een beetje een middeklasser die gebruiken wel dezelfde locks als van gitzo ipv die klemmetjes van manfrotto.

maar die zijn er rond 250 dacht ik zo.

en manfrotto is dan de " goedkoopste" van het stel, maar die heeft ook dure carbon statieven.

dusjah, een aluminium statief met kop zit je rond de 200-250 euro.

Het hoeft voor mij dus niet al te professioneel te zijn (ben ook nog maar 17), maar wel een beetje degelijk. Hama is inderdaad tien keer niks. Redged is idd ook iets dat bij mij zou passen, evenals Giottos en Benro.
Wat gebruikt u zelf? Heeft iemand ervaring met een van deze merken: Giottos, Redged en Benro?
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ook als ik 17 was zou ik nix met plastic op plaatsen waar krachten op komen te staan kopen. Sterker nog, juist als ik 17 was zou ik dat niet doen. Begin je nu al met troep kopen, hoeveel statieven zal je dan wel niet verslijten in jouw leven? Dat is erg duur vergeleken bij 1 goed statief.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Actionpix schreef:
Ook als ik 17 was zou ik nix met plastic op plaatsen waar krachten op komen te staan kopen. Sterker nog, juist als ik 17 was zou ik dat niet doen. Begin je nu al met troep kopen, hoeveel statieven zal je dan wel niet verslijten in jouw leven? Dat is erg duur vergeleken bij 1 goed statief.

Ik zal het statief niet heel intensief gebruiken. Denk aan een nachtopname hier en met oud en nieuw en door het jaar bij lastige posities of lang wachten...
Maar ik wil idd niets met plastic. Dat zit me gewoonweg niet goed. Maar ik heb momenteel met geld niet om een statief van €400,- o.i.d. te kopen. maar dat wil dus niet zeggen dat ik een Hama statief van bijvoorbeeld 50,- wil met alles plastic (of 'kunststof') behalve de poten: voor de keren dat ik hem gebruik wil ik wel iets degelijks.
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 01:24    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=redged+rta-428
http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=redged+rnb-1

dan heb je volgens mij wel een leuke set voor +- 200 euro.. weegt dan wel een ton maar wel mooi. ik gebruik zelf dat rnb-1 balhoofd dingetje met een 1d mk3 en 70-200mm.

benro en bilora heb ik niet echt naar gekeken geen idee wat daar van is en op kieskeurig was het ook allemaal onduidelijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Een merk wat ik mis in het opgesomde lijstje maar waar ik goede ervaringen mee heb is vanguard. Ik heb een tracker 3 en een tracker monopoot, bijden aluminium en deze bevallen mij prima (prijs rond de 150 euro)
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien ik een mooie aanbieding heb gekregen van een Giottos MTL 9251B met Manfrotto balhoofd 498RC2, denk ik toch dat het deze combinatie wordt.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Laatst aangepast door timschutte op do jan 06, 2011 21:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jan 06, 2011 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf zit ik ook al een tijdje met de vraag: welk statief? Nu was ik laatst bij Digital Warehouse en die hadden een aanbieding van Velbon, een carbon statief: http://www.digitalwarehouse.nl/velbon-sherpa-pro-cf-537-carbonstatief-met-fluid-head.html Mij leek het wel wat, zeker voor die prijs, 169 Euro, maar over Velbon weet ik eigenlijk niets. Zijn daar hier ervaringen mee?
BerichtGeplaatst: do jan 06, 2011 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

swinden schreef:
Zelf zit ik ook al een tijdje met de vraag: welk statief? Nu was ik laatst bij Digital Warehouse en die hadden een aanbieding van Velbon, een carbon statief: http://www.digitalwarehouse.nl/velbon-sherpa-pro-cf-537-carbonstatief-met-fluid-head.html Mij leek het wel wat, zeker voor die prijs, 169 Euro, maar over Velbon weet ik eigenlijk niets. Zijn daar hier ervaringen mee?

169 euro voor carbon? mijn eerste reaktie is "dat kan niet veel zijn voor die prijs"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do jan 06, 2011 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Was ook mijn eerste reaktie, Reinoud, maar het is ook een aanbieding. De verkoper gaf als verklaring (voor wat het waard is) dat ze samenwerking met de vertegenwoordiger o.i.d. niet verder zouden voortzetten. Beetje vaag verhaal, zoals wel vaker met verkopers. Hoe dan ook, ik heb het statief even bekeken en uitgeprobeerd (in de winkel) en mij leek het wel lekker stevig en stabiel. Maar ik weet niet hoe zo'n Velbon statief zich op de langere duur houdt, vandaar m'n vraag.
BerichtGeplaatst: do jan 06, 2011 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

velbon aanbiedingen hebben ze ook bij kamera-express. heb ze ook overwogen, maar gezien de stabiliteit heb ik toch gekozen voor één sectie minder, maar dan wel 162cm hoog. Kijk bijv, op:http://kamera-express.nl/Opruiming_en_acties/statieven_en_accessoires/alle_statieven_opruiming_Kamera-express/Velbon_Sherpa_Pro_CF-540_professional_carbon_tripod.htm

De eerder genoemde Giottos met Manfrotto balhoofd is binnen en mijn eerste reactie: wow! (ik was een heel slecht statief gewent).
de bouwkwaliteit ziet er uitmuntend uit en hij voelt zeer solide aan.
BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

swinden schreef:
Was ook mijn eerste reaktie, Reinoud, maar het is ook een aanbieding. De verkoper gaf als verklaring (voor wat het waard is) dat ze samenwerking met de vertegenwoordiger o.i.d. niet verder zouden voortzetten. Beetje vaag verhaal, zoals wel vaker met verkopers. Hoe dan ook, ik heb het statief even bekeken en uitgeprobeerd (in de winkel) en mij leek het wel lekker stevig en stabiel. Maar ik weet niet hoe zo'n Velbon statief zich op de langere duur houdt, vandaar m'n vraag.

Voor af en toe gebruik is zo'n Velbon prima. Ga je echter fanatiek gebruik maken van je statief en wil je 'm over 20 jaar nog steeds gebruiken, dan moet je iets dieper in de buidel graaien voor een Carbonstatief
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je, Stamp. Statief gebruik ik eerlijk gezegd zelden, gedoe allemaal, vandaar ook dat ik er niet zoveel geld voor wil uitgeven. Deze Velbon had als adviesprijs 349 Euro, staat hier en daar nog voor 299 Euro te koop, dus 169 is eigenlijk best wel een aardig bod. Er zit ook een handige schouderriem bij. Met Google kom ik hoofdzakelijk positieve reacties tegen over het gebruik, dus deze wordt het Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: