Meld je gratis aan

vraag over afga maar kan ook toepasbaar bij ander merk zijn.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 02, 2011 12:31    Onderwerp: vraag over afga maar kan ook toepasbaar bij ander merk zijn. Reageer met quote

hallo Zoomers

Ik ben in het bezit gekomen van een agfa-click1 (6x6) en een agfa isola (4x4) als ik het goed heb moeten hier 120mm rolletjes in. (iemand een goedkope website hiervoor?)
Op de wieltjes van de camera's om de film vooruit te spoelen zit geen stop

Nou is mijn vraag: Hoe weet ik dat ik precies een foto verder ben op het rolletje zodat de foto's niet over elkaar heen worden genomen of ik niet het halve rolletje verspil omdat ik het tever heb doorgedraaid steeds

alvast bedankt voor het antwoorden

groeten

arjan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za apr 02, 2011 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

In de achterwand zit een rood venstertje, daar verschijnen eerst een paar handjes of pijltjes en daarna je opname nummer. Voor de Click en de Isola 12 opnames 6x6, de Isoly 16 opnames 4x4 en de Clack 8 opnames 6x9. Allen op een 120 rolfilmpje.
Bij de verschillend formaten zit het venstertje op een andere plaats.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 02, 2011 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

dank je voor het antwoord. zeer duidelijk. nu even ergens een rolletje goedkoop bemachtigen
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 02, 2011 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga er vanuit dat als er film in deze camara's zit deze film, via de vertanding op de film, de beweging van de doorwindknop overbrengt op het voorspanmechanisme in de camera en het doorspoelen vanzelf niet meer mogelijk is zodra het mechanisme gespannen is. (Of je moet de film kapot trekken.)
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 02, 2011 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Actionpix schreef:
Ik ga er vanuit dat als er film in deze camara's zit deze film, via de vertanding op de film, de beweging van de doorwindknop overbrengt op het voorspanmechanisme in de camera en het doorspoelen vanzelf niet meer mogelijk is zodra het mechanisme gespannen is. (Of je moet de film kapot trekken.)

Nee dus, je moet de film van het ene spoeltje op de andere spoelen, er zit geen blokering op de film, wel (bij de Isola en de Isoly) een mechanische.
De sluiter werkt heel eenvoudig, zonder te spannen. Niet te vergelijken met een analoge reflexcamers.
Deze camera's stammen uit de jaren '50 van de vorige eeuw, de Isoly is iets nieuwer, uit begin jaren 60. Waarde: wat een gek er voor geeft, maar zeker niet meer dan een tientje. Je ziet ze regelmatig op rommelmarkten en dergelijke
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: