Meld je gratis aan

Forum vernieuwd

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Mededelingen van Zoom.nl
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 17:35    Onderwerp: Forum vernieuwd Reageer met quote

Het forum van Zoom.nl bestaat al jaren en wordt door veel Zoomers gebruikt om vragen te stellen, advies in te winnen en leuke fotografie-nieuwtjes te delen.
Het is echter tijd geworden om het forum eens op te frissen en daarom hebben we een nieuwe indeling geďntroduceerd.
Een aantal forumonderwerpen is verdwenen en andere verplaatst naar een logischer locatie.
Zo zijn alle vragen over de site bijvoorbeeld verplaatst naar het forum: Zoom.nl Website.
Het forum wordt zo een stuk prettiger in gebruik.

Groeten en veel forumplezier
Redactie Zoom.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 20:23    Onderwerp: Re: Forum vernieuwd Reageer met quote

Ik vind het niet op alle fronten logische locaties.
Wat is ontopic in "Fotografie - Camera's", en wat is ontopic in "Merk specifieke vragen"?
Voor mijn gevoel gaat dit voor vervuiling zorgen.

Ik lees in "Fotografie - Camera's" een topic expliciet over een Samsung-camera. Hoort dat niet onder "Merk specifieke vragen - Overige merken"?

Volgens mij ga je nu merkspecifieke discussies op verschillende plekken krijgen.

Voor de rest is het even wennen....
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik tevens dat men bezig is geweest met een forum reglement, echter vraag ik mij af of sommige regels zijn getoetst tegen bijvoorbeeld De Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Quote:
De betrokkene moet voor elke verwerking van persoonsgegevens zijn toestemming hebben gegeven. (dit doe je bij accepteren van voorwaarden bij registratie) Ook heeft hij het recht de informatie die over hem is opgeslagen, te corrigeren of te laten verwijderen. Organisaties die persoonsgegevens verwerken, moeten uitleggen hoe zij dat doen.

IP adres en e-mail adressen etc vallen onder persoonsgegevens ?

Volgens mij hebben leden toch echt het recht om hun persoonsgegevens dus ook hun account te laten verwijderen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 07:50    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, de wet maakt een uitzondering voor netwerksystemen (zoals dit forum).

http://www.cbpweb.nl/HvB_website_1.0/vwc30.htm

En aangezien deze gegevens nodig zijn om de integriteit van het netwerk te garanderen mag dit zo. Anders zou geen enkele netwerksite z'n werk meer kunnen doen... Smile
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 09:21    Onderwerp: Re: Forum vernieuwd Reageer met quote

AndyvdSteen schreef:
Ik vind het niet op alle fronten logische locaties.
Wat is ontopic in "Fotografie - Camera's", en wat is ontopic in "Merk specifieke vragen"?
Voor mijn gevoel gaat dit voor vervuiling zorgen.

Ik lees in "Fotografie - Camera's" een topic expliciet over een Samsung-camera. Hoort dat niet onder "Merk specifieke vragen - Overige merken"?

Volgens mij ga je nu merkspecifieke discussies op verschillende plekken krijgen.

Voor de rest is het even wennen....

dit dus, canon vragen in het algemenere 'camera's' subforum.. hoe gaan jullie dit goed scheiden?
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Cmdr_Keen schreef:
Nee, de wet maakt een uitzondering voor netwerksystemen (zoals dit forum).

http://www.cbpweb.nl/HvB_website_1.0/vwc30.htm

En aangezien deze gegevens nodig zijn om de integriteit van het netwerk te garanderen mag dit zo. Anders zou geen enkele netwerksite z'n werk meer kunnen doen... Smile

Ik vraag mij sterk af of het artikel Artikel 32 Vrijstellingsbesluit hier van toepassing is op de geplaatste berichten. Of dat dit meer bedoeld is dat het een beheerder het recht geeft om activiteiten te loggen ?

Netwerksystemen: wie een privé-netwerk beheert, mag gegevens bijhouden over gebruikers om het netwerk goed te laten werken, voor de veiligheid en interne controle en onderhoud en beheer. Hieronder vallen zaken zoals 'loggen' wat gebruikers doen, welke ingaande en uitgaande communicatie ze verrichten (maar niet de inhoud daarvan) of het vastleggen waar ze wel en niet bij mogen. Gebruikers moeten hierover wel worden geďnformeerd.

Dan vraag ik mij af of verwijderen van account en berichten de werking van het netwerk beďnvloed. Mijn inziens niet.

Elk bericht dat een lid plaatst, is kan gezien worden als een “persoonsgegeven” omdat het te herleiden is tot deze specifieke persoon. Hij/zij heeft dus het recht te beslissen wat er met dat bericht mag gebeuren.

Door het bericht te plaatsen, geeft het forumlid toestemming voor deze “verwerking” van persoonsgegevens. Anderen mochten het bericht, het persoonsgegeven dus, lezen en in hun reacties verwerken. Tot zover geen probleem.

Die toestemming kan echter op elk moment worden ingetrokken, en dat betekent dat men met de verwerking moet stoppen. Je kunt niet in het huisreglement iemand verbieden deze toestemming in te trekken. De door het ex-lid geplaatste berichten moeten dus in principe worden verwijderd als hij/zij daarom vraagt. De enige reden om het te mogen laten staan, is als er een “eigen gerechtvaardigd publicatiebelang” is. Dit zal aangetoond moeten worden.

Zo’n belang kan bijvoorbeeld zijn dat door de verwijdering de discussie onbegrijpelijk wordt. In dat geval, zo zeggen de richtlijnen, kun je volstaan met de naam van de poster vervangen door [VERWIJDERD] of iets dergelijks. Tenzij de inhoud van het bericht zelf nog informatie over de poster bevat, dan zou die informatie moeten worden geschrapt.

Ik ben helaas nog niet overtuigd dat het reglement voldoet aan de wet/regelgeving.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Berichten en accountgegevens zijn vereist om het netwerk goed te beheren en vallen dus onder de uitzonderingsregel. Anders zou het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk zijn een effectief bansysteem op te zetten als iemand zomaar zijn gegevens zou kunnen laten verwijderen. Deze uitzondering in de wet is specifiek voor dit soort netwerken (fora, profielensites etc.). Vrijwel elk fora hanteert ook dit systeem en het is juridisch volledig waterdicht... Wink
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2012 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Een klik op de knop "HOME" in de keuzebalk bovenin de pagina, levert vanuit een willekeurige forumpagina, niet een terugkeer naar de indexpagina van de website op, maar naar de hoofdpagina van het forumdeel.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn van "HOME"?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2012 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn tweede opmerking:
Als er nog niet is ingelogged, levert een klik op de button om te reageren op een bericht of anderszins niet een pop-up op van een inlogpagina zoals verwacht mag worden, maar volgt een mededeling (404) dat de pagina niet bestaat.
Mogelijk kan dit worden aangepast?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma okt 01, 2012 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Pracht forum, heb al div. keren een vraag proberen te beantwoorden, nope.
zoals nu ben ik ingelogd maar onderin staat dat ik aan alles niet mag deelnemen.
als laatste wanneer ik mij ingelogd heb en ik vink aan dat ik bij mijn volgende bezoek automatisch ingelogd wil worden dan gebeurt ook dat niet.
Embarassed
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2012 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

lionvl schreef:
Mijn tweede opmerking:
Als er nog niet is ingelogged, levert een klik op de button om te reageren op een bericht of anderszins niet een pop-up op van een inlogpagina zoals verwacht mag worden, maar volgt een mededeling (404) dat de pagina niet bestaat.
Mogelijk kan dit worden aangepast?

Ik wi hier aan toevoegen dat je dit ook krijgt bij de link naar "contact gegevens". Wel of niet inloggen maakt hiernij niet uit.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Mededelingen van Zoom.nl Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: