Meld je gratis aan

MF icm flits

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2011 22:18    Onderwerp: MF icm flits Reageer met quote

Hallo,

Ik heb me de laatste tijd ingelezen in MF. Ik heb voorheen gefotografeerd met een Canon EOS 50E, een Canon 350 D en de laatste jaren een Canon 30D. Ik fotografeer het eene jaar heel veel en het andere bijna niet. Mijn stijl is voornamelijk proefondervindelijk beter trachten te worden. Ik begin nu de smaak weer te pakken te krijgen en overweeg twee dingen:

1: De aanschaf van een studio flitsset budget ca 250 euro (krijg ik als kado)
2: De aanschaf van een MF voor ca 250 euro. (Mamiya 645 bv, of eventueel een 6*6)

Enkele vragen hierover:
Ik zou bovengenoemde items in combinatie met elkaar willen gebruiken voor portretten. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van beiden?
??
Kan ik met iedere Mamiya 645 een flitsset aansturen?
Wat is er eventueel nodig om dit te realiseren?
Zijn er zaken om specifiek rekening mee te houden als je een flitsset aanschaft icm MF?

bvd,

bvd.
Mark
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2011 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom. Ik hoop dat iemand je vraag kan beantwoorden. Wat heb je er zelf al over opgezocht? En niet dat ik je weg wil hebben hier, maar dit lijkt me typisch iets dat ze bij DPZ waarschijnlijk wel weten.
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2011 08:03    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor de tip
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2011 09:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het vertrouwen Ytos... Razz

Flitsen kan met vrijwel iedere MF set (met een Kodak Brownie wordt het lastig, maar dat bedoel je vast niet). Wel moet je volledig handmatig alles aansturen, en als je met film werkt heb je geen preview. Het enige waar je op moet letten bij de aanschaf van je MF set is dat er een standaard x sync contact is:

Maar merendeel van de camera's zal dat hebben.

Je flitsset zal dan ook zo'n kabeltje moeten hebben, maar meestal is dat standaard. Of anders voor een paar euro te koop.

Het allermooiste zou ook nog een flitsmeter voor erbij zijn, maar gezien je budget gaat dat hem niet worden. Je kan de belichting checken met je 30D natuurlijk. Zorg dat je camera op dezelfde ISO waarde staat als het rolletje wat je gebruikt, en probeer de beeldhoek van de MF camera te benaderen. Dat is niet hetzelfde brandpunt! Voor MF is 45mm een flinke groothoek, en op je DSLR is het een lichte telelens. En dan eerst een test shot maken met je DSLR, het histogram bekijken en dat op MF de foto maken...
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2011 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Cmdr_Keen schreef:
Bedankt voor het vertrouwen Ytos... Razz

You're welcome... Lion schijnt weg te zijn, jij bent er ook weinig... who else is there to answer Wink

@all: no offence aub!!!
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2011 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben weer redelijk terug hoor. Het was even druk op het werk enz. Smile Maar ik maakte maar een grapje hoor. Wink
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

En ik ben ook weer terug..
In vergelijking met Zoom is de communicatie op andere sites toch aanzienlijk langzamer en toen ik net weg was werden er net een paar hele interessante topic open gegooid. (Zal je altijd zien.)

Afijn, had met betrekking tot dit topic toch weinig uitgemaakt aangezien ik van bovenstaand genoemd materiaal (Mayima en studiosets) toch de ballen verstand heb.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom terug Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: