Meld je gratis aan

Eerste indrukken: Micro 43 - Lumix GF2 en Olympus E-M5

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2012 15:02    Onderwerp: Eerste indrukken: Micro 43 - Lumix GF2 en Olympus E-M5 Reageer met quote

Ik denk, laat ik ook eens een korte review plaatsen. Voor technische details zie DPReview, dit zijn puur gebruikersindrukken.

Eerst wat achtergrond: ik heb een vrij uitgebreide Canon set. Een 5DII, heerlijke camera, samen met een aardige selectie aan L glas. Ik reis ook graag, en zo vaak als het kan. Met de kerstmaanden echt een droomreis gemaakt, Patagonie en Antarctica, waarbij ik twee 5DII cameras mee had, 24-105 en 100-400, plus nog wat kleine primes. Fototas: bijna 9 kilo. Volgepropt. Resultaten: ZEKER de moeite waard, prachtig.

Maar het bracht met aan het denken - wil ik dat altijd wel? Kan het ook anders? Stapje terugnemen van een 5DII is toch wel lastig - je bent de kleuren, scherpte, resolutie gewend, je weet wat je aan de bestanden hebt. Maar ik merkte ook dat ik vooral voor de kortere reizen, of de actieve reizen, minder foto's nam. En al helemaal dag tot dag. De Lumix LX3 die ik had als 'zakcamera' was leuk, maar toch een hele andere categorie. Doen die gejat werd, en ik zonder 'kleine' camera kwam te staan besloot ik om in te stappen in de micro 43's wereld.

Eerste de tweede body (5D mark II) verkocht - aan een heb ik zat. Recent nog de 70-200/2.8L IS weggedaan, aangezien ik toch bijna alleen maar de 135L in die range gebruik. Een lens die je een keer per jaar gebruikt, hooguit, is wat zonde.

Daarvoor in de plaats eerst de GF2. Een 12 megapixel camera van Panasonic, redelijk compact, aardige maar niet overweldigende beeldkwaliteit. Touchscreen, klikbaar scrollwiel en heel wat leuke instelopties. Als je camera's een beetje kent kun je heel makkelijk en vlot aan de gang, zonder echt de handleiding open hoeven slaan. De camera past makkelijk in een jaszak met de 14/2.5 pancake kitlens.

Eerste reisje was naar Vegas, alleen de 14/2.5 mee (beeldhoek equivalent aan 28mm op full frame). Heerlijk klein ding, redelijk werkende flits, best hele aardige autofocus, wereld van verschil met de compactcamera's die ik gewend was. Beelden zijn redelijk contrastrijk, maar echte hoge ISOs moet je niet hebben - na 1600 wordt het al beduidend minder. Het zou een leuk onopvallend cameratje zijn, ware het niet dat ik 'm in het rood heb besteld. Tja.

Onderweg naar Vegas kwam ik bij de Duty Free de Olympus OM-D E-M5 echter tegen, en voor de prijs (1169 euro inclusief 12-50 kitlens), paar weken na release, kon ik 'm niet laten liggen.

Korte versie: wow.

Iets langere versie: Pracht van een camera'tje. Beetje vintage/retro styling (je houd er van of niet), en veel kleiner dan die op foto's lijkt. Beetje priegelige knopjes achter die vanwege de weather sealing iets 'stug' aanvoelen, en niet allemaal even makkelijk te bedienen zij. Echt een kleine camera.

Beeldkwaliteit, ook hoge ISO, is echt heel goed. Grote verschillen met de 5DII zijn er niet echt - beide kunnen makkelijk tot ISO 3200 gebruikt worden, ISO 6400 vind ik vaak ook nog prima acceptabel. De 5D is net wat scherper, net wat mooier, net wat beter, net wat sneller en prettiger in gebruik, maar dat ligt dan deels aan de grote greep, grote knoppen, grote body. Autofocus (single shot) is vergelijkbaar, waarbij center punt van de 5DII net wat beter/sneller is.

De instelbaarheid is zowel een sterk als 'zwak' punt: je moet de camera goed leren kennen. En instellen zoals jij het handig vind werken. Bijna alles, van functie van de dual control dials tot de Fn en pijltjesknoppen, kun je naar wens instellen. Ben nog steeds aan het uitvogelen wat voor mij optimaal werkt, maar ook de touchscreen werkt in deze geweldig. Top tip: Super Control Panel aanzetten, kun je in ieder geval met een knopdruk alle belangwekkend instellingen aanpassen.

Dan het belangrijkste: glaswerk. Micro 43 heeft van de systeemcameras veruit de beste selectie aan glas, van verschillende makers. Ondertussen heb ik de volgende lenzen in het assortiment:

Primes:
Panasonic 14/2.5: Klein, weegt bijna niks, best scherp, vlotte autofocus. En goedkoop. Echt een no-brainer als walkaround groothoeklens, cameras passen
Panasonic 20/1.7: Tweedehands op de kop getikt, wide-normal, lichtsterk, wat trage autofocus (relatief). De tweede pancake, ook een pareltje.
Olympus 45/1.8: In Nederland goedkoper dan in de VS, om een of andere reden. Mooi portretlensje, wel wat 'plastic', maar solide gebouwd.

Zooms:
Olympus 12-50: De kitlens, weather sealed, redelijk scherp maar blinkt niet echt uit. Is ook wat aan de grote kant, maar weegt bijna niks. Wel internal zoom en focus, met een hele redelijke macro functie.
Panasonic 7-14: Echt een geweldige (wat dure) ultragroothoek zoom. Voor 750 op de kop getikt, tweedehands, in nieuwstaat. Scherper (en breder) dan de 17-40 van Canon, redelijk 'groot' maar goed in balans met de E-M5.

Het allermooiste: alles bij elkaar, met extra batterijen, samen met tasje, weegt het setje 2 Kg. En neemt ongeveer even veel plaats in als een 5DII, 24-105 en 35L erbij.

Korte conclusie: de GF-2 is aardig, de E-M5 geweldig, een micro 43s camera die zich goed kan meten aan bijna alle spiegelreflexen die momenteel op de markt zijn. De beschikbare lenzen zijn ook prachtig, en de shopping list groeit.

Doe ik de 5DII van de hand? Nee. Voor portret en landschap blijft het een ultieme camera, en de 35L en 135L hebben nog geen gelijken. En soms wil je gewoon lekker bijna geen scherptediepte. Maar ik kan me indenken dat de 100-400 ook het veld zal ruimen, en ik m'n EOS enkel meeneem naar de meest exotische oorden, met een beperktere selectie aan glaswerk.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: