Meld je gratis aan

monopod

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 14:22    Onderwerp: monopod Reageer met quote

Ik heb zojuist mijn statief binnen gekregen, een monopod. Nu stond er bij dat er een beugel aan zat aan de onderkant voor stevigheid, nu dacht ik dat hij daardoor dus redelijk op zichzelf zou kunnen staan. Dit is niet het geval, voor ik hem terug stuur wilde ik eens vragen of er iets aan te doen is. Ideeen om er iets aan te bevestigen of zijn er losse poten te koop?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me dat je er op moet staan zodat het niet weg schiet.

Geen enkele monopod kan uit zichzelf balanceren, daarvoor heb je een 3poot.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

+1 je moet een 3 poot kopen om hem neer te zetten..

1poot om vast te houden.. het slaat nergens op om kleine pootjes aan een monopod te zetten..

er zijn 3 poot statieven die al te instabiel zijn voor grotere camera's.. laat staan een 1 poot met wat wankele extra zij steuntjes.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do dec 13, 2012 00:54    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkt dat er wel zoiets is van manfrotto.

manfrotto 682b

Hierop kun je een 3tal dunne stokjes aan de onderkant bevestigen waardoor het zelf blijft staan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do dec 13, 2012 01:29    Onderwerp: Reageer met quote

Er wordt terecht opgemerkt dat je hiervoor een statief nodig hebt. Wat je in het filmpje laat zien is heel erg instabiel. Embarassed

Ik zou mijn camera daar niet op durven zetten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do dec 13, 2012 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Lisette B.

Ik ben het uit ervaring geheel eens met bovenstaande, niet doen.
Ik heb het statief van die afbeelding ook gehad en die beugel is om uw voet op te plaatsen terwijl u hem vasthoud.
Of dat met dit exemplaar trouwens ook een comfortabele manier is van fotograferen laat ik aan ieders eigen mening over.

Een Eenpoot kunt u het beste vergelijken met een veredelde wandelstok waar u ook uw camera op vast kunt zetten, alles goed en wel zolang u hem vasthoud maar vertrouw uw zuurverdiende apparatuur niet toe aan een onstabiele stok met drie fragiele zijpootjes of wat dan ook.
Voor dat doel is een driepootstatief zoals hierboven aangeraden inderdaad het beste.

Vriendelijke groeten, Johannes van Eeuwijk
Naar boven
BerichtGeplaatst: do dec 13, 2012 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Een monopod (mono = één / 1) is een éénbeen statief, je moet zelf voor de andere twee benen spelen, het is dus ook niet de bedoeling van het ontwerp dat het op zich zelf staat!

Voordeel van een monopod tegenover een statief is dat je genoeg stabiliteit krijgt om een portret te maken maar toch veel flexibiliteit hebt (zeker icm. een balhoofd). Zo kun je snel het spulletje oppakken en verplaatsen om vanuit een andere hoek te schieten.

Voor in een studio is het wat minder handig omdat je daar de flexibiliteit minder nodig hebt en je vaak vanuit exact de zelfde hoek meerdere foto's wil maken met verschillende poses bijvoorbeeld, dit kan alleen met een 3-poot statief (gewoon ... statief in de volksmond).

Ligt er aan wat je er mee wil doen maar, ik zou het zeker een kans geven om te gebruiken Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: