Meld je gratis aan

Zoom DVD Macrofotografie

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 14:34    Onderwerp: Zoom DVD Macrofotografie Reageer met quote

Ik heb een erg intrigerende vraag naar aanleiding van de DVD macrofotografie van Zoom.

In de film wordt gezegd dat tussenringen voor een macro lens een vergroting in de richting van 1 : 5 zou kunnen opleveren. Ik betwijfel dat, maar mijn vraag gaat verder.
Ik wil graag weten of tussenringen eigenlijk wel bruikbaar zijn in de macrofotografie.

Ik heb een canon 40D en een standaardlens van 17 bij 55 mm. Een zoomlens van 77 bij 200 mm en een macrolens van 100 mm. Alles van Canon.

Ik heb ook een set soligor tussenringen.

Wat ik gemeten heb is de scherpstelafstand tussen onderwerp en sensor van de camera. Ik heb gemeten bij gebruik van 1, 2 of 3 tussenringen en bij de uiterste standen van de brandpuntsafstand.

Mijn conclusie is simpel.

Bij de standaardlens zijn tussenringen onbruikbaar. Je kan alleen bij de smalste tussenring scherp stellen bij 55 mm brandpuntsafstand.
Bij de telezoomlens zijn de ringen bruikbaar, maar of ik daar nu zo heel veel mee win, weet ik niet. In ieder geval kan ik dichter bij het onderwerp komen en dus een vergroting tot stand brengen.
Het ergste vind ik de metingen bij de macrolens. De afstand wordt niet korter dan de standaardafstand van 31 cm. Ik maak dus geen winst door tussenringen te combineren met de macrolens. Erger nog. Ik kan natuurlijk niet meer oneindig scherpstellen en het lijkt (niet gemeten) dat de dieptescherpte ook minder wordt. Dus ook daar niet bruikbaar.

Als ik gelijk heb, dan lijkt me een waarschuwing op zijn plaats voor iedereen die tussenringen wil kopen. (setje van 180 euro is gewoon weggegooid geld) De tussenringen zijn alleen te gebruiken in combinatie met een telelens. Dat kan handig zijn. Maar dat je in combinatie met een macrolens winst kunt maken in de vergroting is bepaald niet mijn conclusie en daarmee licht de DVD verkeerd voor.

Hoop dat iemand mijn ervaring kan weerleggen.

Groeten martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zou je willen scherpstellen op oneindig als je tussenringen gaat gebruiken??? Die tussenringen helpen wel degelijk in de 1:1 stand van je macrolens en je komt een stuk dichterbij het onderwerp, soms zit het onderwerp zelfs nagenoeg tegen de lens aan (in het uiterste geval).

Voor je macrolens helpen tussenringen wel degelijk, bij je telelens vermindert je korste scherpstelafstand (waardoor je een bijv. een kikker op een afstand van 1.5 meter met je 200 mm lens vol in beeld kunt krijgen.

Nog een keer een testje doen?

Paul
(ik denk dat ik dat heb gezegd in het filmpje, uit ervaring gesproke Wink

www.macrofoto.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo jul 28, 2013 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Tussenringen die een 1op1 tot standbrengen ism met een macrolens .... volgens mij is een macro lens een lens die 1op1 geeft zonder enige hulpstukken anders is het geen macrolens Smile (Een macrolens met ringen zal over de 1op1 heen gaan, bij een close-up lens met tussenringen is deze stelling wel waar).

Wat zijn tussen ringen :
Het objectief wordt met behulp van de tussenring (of meerder tussenringen op elkaar geschroefd) op grotere afstand van de film of de beeldsensor van de camera geplaatst. De voorwerpsafstand wordt hierdoor kleiner, waardoor een sterkere vergroting gerealiseerd wordt. Hoe groter afstand tussen objectief en film of beeldsensor wordt, des te dichter het te fotograferen object benaderd kan worden, zoals volgt uit de lenzenformule. Daardoor wordt de vergrotingsfactor ook groter.

een formule om de Minimale en Maximale Vergrotingsfactor te berekenen bij het gebruik van een tussenring.

M_min = ext / f
M_max = M + ext / f

M_min: minimale vergrotingsfactor (met tussenring)
M_max: maximale vergrotingsfactor (met tussenring)
M: maximale vergrotingsfactor (zonder tussenring)
ext: lengte van de tussenring (bv 12 of 25 mm)
f: (effectieve) brandpuntsafstand

Bijvoorbeeld:
Je hebt het Canon EF 50mm f/1.8 II objectief. Dat heeft een maximale vergrotingsfactor M van 0.15 (zie de specs).

Als je dit objectief gaat gebruiken met een 12mm tussenring, dan wordt de maximale vergrotingsfactor:
M_max = 0.15 + 12/50 = 0.15 + 0.24 = 0.39
M_min = 0.24

En bij gebruik van een Canon 25mm tussenring: (effectief 27.25mm, zie hieronder)
M_max = 0.15 + 27.25/50 = 0.15 + 0.54 = 0.69
M_min = 0.54

Het probleem met dergelijke tussen ringen is dat de camera vaak een probleem heeft om scherp te stellen en dat de lens gaat hunten als je met AF scherp gaat stellen, deze ringen geven best wel wat lichtverlies wat ook een impact heeft op de prestaties van je AF. Mijn ervaring is dat camera's zoals de 1d Mark iV (in mijn geval) een uitkomst zijn. Deze camera's hebben een zeer goede auto focus met veel cross-type en lichtsterke AF punten die het mogelijk maken om ook met het gebruik van tussen ringen gebruik te maken van AF. Indien U beweert dat tussenringen niet werken dan snijdt dit geen hout, ik denk eerder dat de AF van de camera een probleem vormt, probeer het nog eens in een gecontroleerde situatie met flitsers, statief en eventueel een instel slede … U zal versteld staan wat voor een verschil tussen ringen kunnen maken op een macro objectief !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
BerichtGeplaatst: ma jul 29, 2013 01:22    Onderwerp: Reageer met quote

Het topic is al een jaar of 2 oud maar blijft interesante materie.
Ik doe het zo.
20cm aan tussenringen en een vergroter objectief. Werkt uitstekend.

Ik reken niets uit. Ik schroef het er voor en stel de camera op M en de flitser op iTTL. De camera doet het belichten verder wel.
Scherpstellen door naar voren en naar achteren te bewegen. Thats it.

Het resultaat:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: