Meld je gratis aan

Beeldscherpte bij het filmen!

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 10:38    Onderwerp: Beeldscherpte bij het filmen! Reageer met quote

Hi,

Ik ben in bezit van een Canon 5D met daarbij een 24-70mm lens en een 50mm lens met vaste brandpunt. Ik film regelmatig met de 5d in de discotheken en heb al wat leuke beelden gemaakt. Alleen het probleem is dat ik de camera niet goed ingesteld krijgt om beeldmateriaal te maken waarbij heel het beeld scherp is! Dus zonder wazig achtergrond.

Als ik de f waarde instelt op f11 dan zou je bij daglicht een totale scherpe beeld krijgen, maar omdat ik s'avonds filmt moet ik me f waarde omlaag gooien zodat ik meer licht krijgt. De nadeel hiervan is dat ik dan geen totale scherpte in me beeld krijgt.

Ik gebruik al een extern lichtbron, maar dat helpt niet.

Wat doe ik verkeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

De scherptediepte is o.a. afhankelijk van diafragma en formaat beeldsensor.

De 5D MK2 heeft een tamelijk grote beeldsensor. Het gevold is dat je weinig scherptediepte hebt. Flink diafragmeren kan natuurlijk helpen maar er zijn grenzen aan de natuurlijke wetten. Misschien doe je helemaal niets verkeerd en moet je gewoon eerst het fenomeen scherptediepte leren kennen en gebruiken.
BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik film zelf met de 550D. Waarbij ik ook de situatie van de TS ben tegengekomen.
Aan het F getal kun je niet komen. Wel aan de ISO.
Zelf zet ik de ISO op auto, dan hoef je daar geen zorgen over te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: