Meld je gratis aan

TZ 30 defect

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Panasonic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 01, 2013 10:01    Onderwerp: TZ 30 defect Reageer met quote

Hoi, ik heb een Pana TZ 30, iets meer dan een jaar.
Steeds prima gedaan, prachtige foto's.
Pak ik hem op een keer, zet ik hem aan, komt de lens niet naar buiten.
Herhaald uit- en weer aanzetten helpt niet.
Zoom error in het scherm. Het terugkijken van foto's lukt wel, de camera start dus ook op.

Heb al met een papiertje de kieren tussen de lensdelen geprobeerd schoon te maken, geen soelaas.

Komt van Saturn.

Iemand een sneller idee dan terug gaan naar de klantenservice? Twee jaar garantie?

Groeten, Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di okt 01, 2013 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je het motortje horen als je hem aan zet? Kan namelijk zijn dat niet de lens vast zit, maar dat het motortje wat hem naar buiten moet draaien stuk is. Overigens is de enige oplossing daarvoor terug naar de winkel en op garantie laten maken. Van zo'n camera mag je verwachten dat ie langer als een jaar mee gaat, dus laat je geen onzin over "1 jaar fabrieksgarantie" aanpraten. Saturn moet hem gewoon voor je fixen of vervangen. Smile
BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 04:11    Onderwerp: Reageer met quote

Cmdr_Keen schreef:
Overigens is de enige oplossing daarvoor terug naar de winkel en op garantie laten maken. Van zo'n camera mag je verwachten dat ie langer als een jaar mee gaat, dus laat je geen onzin over "1 jaar fabrieksgarantie" aanpraten. Saturn moet hem gewoon voor je fixen of vervangen. Smile

Helaas zijn er organisaties die hun eigen mening als wetgeving door de strot van de consumenten duwt. Helaas.

Garantie is een gunst. Geen recht.

Waar het om gaat is dat de wetgeving bepaald dat de verkopende partij ook voor een langere periode aansprakelijk is voor non-conformiteit bij producten die normaal langer dan twee jaar meegaan.
Dus die bepaling is niets anders dan de verjaringstermijn van de verkopende partij ALS het product niet volgens de koopovereenkomst is. Volgens de Europese richtlijn is die maar beperkt tot twee jaar na aankoop.

Helaas zijn er organisaties die de betreffende regel uitleggen dat het product gedurende die periode probleemloos mee dient te gaan. Helaas voor hen is dat dus niet waar.

Dus als de garantieperiode verstreken is, kan de koper nooit of te nimmer meer aanspraak maken op die garantie.
Wat overblijft is de non-conformiteit. Dus als blijkt dat het product niet volgens de koopovereenkomst is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, dan alleen kan de koper een beroep doen op de non-conformiteit.
Dus alleen als volgens de koopovereenkomst of volgens de verkopende partij cq fabrikant aangegeven is dat het product langer probleemloos mee dient te gaan kan daar een beroep op worden gedaan.

Kijk, bepaalde organisaties kunnen wel aangeven dat zo'n camera voor een langere periode probleemloos mee dient te gaan, alleen zijn die meningen niet relevant.
Consuwijzer is bijvoorbeeld leuke leesvoer, alleen heeft niemand er wat aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

marcel73 schreef:
Helaas zijn er organisaties die hun eigen mening als wetgeving door de strot van de consumenten duwt. Helaas.

Garantie is een gunst. Geen recht.

Wettelijke garantie is weldegelijk een recht. Mijn ervaring is ook dat als je voet bij stuk blijft houden, de meeste winkels zich er wel aan houden. Het is alleen zo jammer dat je moet blijven zeuren. En anders is er altijd de rechtsbijstandsverzekering...
BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Wettelijke garantie heeft niets met de garantie te maken.
Het is een fabeltje dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.

De term "wettelijke garantie" is gewoon een andere term voor conformiteit: "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden.", oftewel: het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn.

Dat bepaalde organisaties daar een andere mening en opvatting over hebben is totaal niet relevant.

Met andere woorden: die twee jaar "wettelijke garantie" is niets anders dan de verjaringstermijn van de verkopende partij voor non-conformiteit.
Dat is nu eenmaal zo in de wet bepaald.

Dus op grond van de wetsregels kan de TS niet op voorhand kosteloze reparatie of vervanging eisen.

Komt ook nog bij dat bij de meeste consumentenbelangenorganisaties en ook de Consumentenautoriteit het totaal niet om gaat waar de consument wel of geen recht op heeft, maar dat door manipulatie van de regels de consument toch kosteloze reparatie of vervanging kan eisen.

Met alle respect Cmdr_Keen, ik heb het vermoeden dat jij je informatie van Consuwijzer haalt. Die heeft net zoveel waarde als de Storie en de Privé.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wat te doen bij een defect apparaat?

In geval van een defect Panasonic Consumenten Product raden wij aan de storing te melden bij de dealer en hen te verzoeken dit voor u in behandeling te nemen.

Dit geldt zowel binnen als buiten de garantieperiode.
Staat er te lezen op de NL site van Panasonic en in mijn optiek ben je overgeleverd aan de willekeur van de betreffende handelaar.

Vele aankopen gebeuren kennelijk in de opwelling van het moment en op de blauwe ogen van de verkopende partij terwijl je jezelf er bij voorbaat middels de bekende media ervan kunt vergewissen hoe de service bij voorkomende gevallen geregeld is.
Bij mij is dat dus altijd bij de fabrikant van mijn fotocamera met buiten de garantieperiode vooraf bekende reparatieprijzen. Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mirror500 schreef:
Staat er te lezen op de NL site van Panasonic en in mijn optiek ben je overgeleverd aan de willekeur van de betreffende handelaar.

Klopt ook wel.

Waar ik op doel is dat bepaalde organisaties keihard de bewering doen dat je van een product mag en kunt verwachten dat die langer dan één jaar mee moet gaan. Maar ook dat gedurende de "wettelijke garantie" de verkopende partij de problemen kosteloos moet verhelpen.
Maar de grote vraag is dan: als zij zo'n grote mond opzetten, waar staat dat dan in de wet?
Helaas voor die organisaties: nergens.

Het enige wat ik hierbij aangeef is dat die organisaties ons als consumenten iets toekennen wat de wet zelf ons niet toekent.

Ook Consuwijzer heeft daar een handje van. Men beweert dit, men beweert dat, zus en zo terwijl de wetgeving die rechten de consument juist niet geeft.

Dus in het geval van de TS zegt de wet zelf helemaal niet dat die camera gedurende de langere periode probleemloos mee dient te gaan.

Mirror500 schreef:

Ik haal dit weer even aan.
Simpel omdat de uitspraken van de verkopende partij en fabrikant bindend zijn, net zoals de koper mededelingen voor de koop aan de verkopende partij heeft gedaan. Al het andere is niet relevant.

Toch heb ik wel een vraag aan de TS:
Niet toevallig met de camera op strand geweest?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 08:07    Onderwerp: Reageer met quote

Strand? Nee daar kom ik niet zo vaak. Eén keer tijdens een korte wandeling op Zandvoort mee geweest, maar daarna deed hij het nog prima.
Had al ervaring ooit met een TZ8, die ik kwijtgeraakt ben, dat de camera snel van binnen vervuilt wegens de flinke tubus die naar buiten komt bij het aanzetten, en dus flink lucht van buiten aan zuigt. Dat was me met die oudere camera wel eens gebeurd dat hij onbeschermd in mijn broekzak aan ging per ongeluk. En dat is niet altijd een stofarme omgeving, zak maar zegge.......
Deze vervanger heb ik steeds met de nodige voorzichtigheid behandeld, steeds in een hoesje bij niet gebruik.

Maar deze reeks wordt geafficheerd als reiscamera, eigenlijk zou hij dus wel ergens tegen moeten kunnen......

Update voor wie het interesseert: camera is onder garantievoorwaarden (overleggen van de originele aankoopnota met kassabon die ik na kopiëren terug kreeg) ingenomen door Saturn Service om te worden gerepareerd. Ik kreeg daarvan een papieren bewijs mee wat tevens straks als ophaalbon dient. Over geld is niet gesproken. Ik ga er van uit dat een en ander met gesloten beurs afgehandeld wordt. DE uitgesproken verwachting:"Twee à drie weken."
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

marcel73 schreef:
Met alle respect Cmdr_Keen, ik heb het vermoeden dat jij je informatie van Consuwijzer haalt. Die heeft net zoveel waarde als de Storie en de Privé.

Toevallig heb ik er zelf ervaring mee. Smile Niet met een camera overigens maar met een laptop.

Je hebt gelijk dat de wet nergens verplicht om "twee jaar" garantie te geven. Wel mag je als consument verwachtingen aan een product stellen (ook over levensduur) en als het product daar niet aan voldoet is de verkoper verplicht hier verantwoordelijkeheid voor te nemen. Letterlijk staat er in de wet:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Burgerlijk Wetboek Boek 7 art. 17.2

In de praktijk houdt dit gewoon in dat een product geen defecten mag vertonen binnen de verwachte levensduur bij normaal gebruik en niet door toedoen van de gebruiker.

Overigens, als de TS dit te veel offtopic vindt, laat het even weten dan splits ik de boel. Smile
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Cmdr_Keen schreef:
In de praktijk houdt dit gewoon in dat een product geen defecten mag vertonen binnen de verwachte levensduur bij normaal gebruik en niet door toedoen van de gebruiker.

Nee hoor.

Normaal gebruik heeft een andere betekenis.

Normaal gebruik moet worden uitgelegd als waar producten van dezelfde soort gebruikelijk voor dienen.
Dus op een fiets moet je kunnen fietsen, behalve als aangegeven is dat er andere handelingen nodig zijn.

Dus:
Een product moet zonder informatie gewoon op een normale manier gebruikt moeten kunnen worden. Als dat niet kan, dus als het product op een andere manier gebruikt moet worden, moet dat voor de koop aan de koper worden medegedeeld.

Maar normaal gebruik heeft echter niets te maken met hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.

Maarja, er zijn helaas juristen die de mening hebben dat als een product kapot is, die niet op een normale manier gebruikt kan worden, dus dat dan het product non-conform is.

Vergeet aub één ding niet uit het oog: de consumentenbelangenorganisaties (dus ook de consumentenautoriteit!) ergeren zich kapot aan het feit dat de verkopende partij alleen gedurende de garantieperiode aansprakelijk is voor problemen die de garantievoorwaarden dekken. Zij hebben de opvatting dat de verkopende partij voor een langere periode aansprakelijk zou moeten zijn voor alle schade die buiten de schuld om van de consument ontstaan.

De consumentenbond bijvoorbeeld zegt glashard dat een computer gedurende de eerste vijf jaar na aankoop probleemloos mee dient te gaan, omdat zij van mening zijn dat de economische levensduur voor consumenten vijf jaar behoort te zijn en niet drie jaar. Alleen heeft de economische levensduur totaal niets met de probleemloze periode te maken.
De economische levensduur is een boekhoudkundige zaak. Een computer is een dure uitgave. En als die vervangen moet worden, moet de koper in één keer een grote uitgave doen. Om die grote kosten te "verminderen" worden die kosten over meerdere jaren uitgesmeerd. Dus ondernemingen smeren die kosten uit over drie jaar. Dus na drie jaar is die computer boekhoudkundig afgeschreven. Dat leert iedere leerling op de middelbare en hoger onderwijs: economie.

Het probleem is nu dat diverse consumentenbelangenorganisaties een eigen betekenis verzonnen hebben aan de term economische levensduur. Bijna geen enkele ondernemer houdt aan die "regels" van die organisaties. Waardoor die organisaties nogal gefrustreerd zijn dat ondernemers geen respect voor die organisaties hebben en roeptoereren dat ondernemers niet aan de "consumentenwetgeving" houden.
Logisch, omdat die organisaties de "consumentenwetgeving" niet vertegenwoordigen en bedenken.
Dus die organisaties (de consumentenautoriteit heeft er ook zo'n handje van) hebben geen moer te vertellen en geen enkele ondernemer hoeft aan die meningen en opvattingen te houden.

Als men wilt weten wat de wetgeving exact inhoud, dient men de wetboeken en publicaties van de Tweede Kamer en Parlement te raadplegen. Dat zijn de enige bronnen die men kan gebruiken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Zover ik weet is de meeste jurisprudentie dat het uitvallen van een belangrijke functie van het apparaat buiten de schuld van de gebruiker en binnen de verwachte levensduur van het apparaat of die functie dit toch onder de verantwoordelijkheid van de verkoper valt. Maar zo heel diep zit ik er verder niet in. Ik ben geen jurist... Smile
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

De wetgeving kent geen bepaling waarin staat dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee dient te gaan.

Er zijn helaas wel juristen die de regel van de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval van non-conformiteit uitleggen als die periode waarin een product probleemloos mee dient te gaan.
Echter kennen wij geen wet die gebaseerd is op uitspraken van rechters, maar is de wet gebaseerd op de wetboeken.

Komt ook nog bij dat veel juristen verwijzen naar "regels" en uitspraken van rechters van tig aantal jaar geleden, terwijl de wet wel is aangepast.

Met de komst van de wetgeving van consument en koop is er veel veranderd op het gebied van de wetgeving.

Cmdr_Keen schreef:
Ik ben geen jurist... Smile

Ik ook niet. Maar ik werk knettergek van de idiote tegenstrijdigheden van de diverse juristen, organisaties, consumentenorganisaties dat ik zelf de wetboeken en de wetgeving ben ingedoken. Omdat ik wilde weten hoe het nu werkelijk in elkaar zit.

Eigenlijk is het heel simpel:
Het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn. Dus volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en die eigenschappen te bezitten welke het product op grond van de overeenkomst had moeten bezitten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
Als dat niet het geval is, is het product non-conform: oftewel niet volgens de overeenkomst.
De wetgever heeft daarnaast besloten dat van een product die binnen zes maanden na aankoop kapot gaat, vanuit gegaan mag worden dat die ten tijden van de koop niet volgens de koopovereenkomst was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.

Dat is alles.
Dus niets van redelijke verwachting, niets van gemiddelde levensduur of verwachte levensduur.

Nu is het zo dat volgens de Europese richtlijn de verjaringstermijn van de verkopende partij in geval van non-conformiteit begrenst is tot twee jaar na aankoop van het product. Na die twee jaar kan de koper niet meer bij de verkopende partij aankloppen als blijkt dat het product niet volgens de koopovereenkomst is.
Dat is dus die beroemde twee jaar waar men het steeds over heeft.
Echter heeft de Nederlandse wetgever die regel uitgebreid. Bij producten die normaal een langere levensduur bezitten dan twee jaar kan de koper nog steeds bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de overeenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het product volgens die overeenkomst had moeten bezitten.

Dat nu wetende, is het logisch dat de uitspraken van diverse organisaties dat met die periode dus de periode van probleemloze werking van het product dus echt kul is: een verzinsel van die organisaties zelf. Is dus gewoon een fabeltje.
Dat bijvoorbeeld Consuwijzer wel dergelijke uitspraken doet, wilt niet zeggen dat het ook zo is.

Kortom: dus na zes maanden na aankoop komt in principe alle kosten voor rekening van de koper, tenzij de fabrikant of verkopende partij specifiek hebben aangegeven dat het product gedurende de langere periode geen problemen zal vertonen.

Nog iets:
De koopovereenkomst. Wat houdt dat in?
Simpel:
De koper gaat met zijn wensen en eisen omtrent een product naar de verkopende partij toe en deelt deze ook mede aan de verkopende partij. Als de verkopende partij deze accepteert zoeken koper en verkoper samen een product welke aan de eisen en wensen van de koper voldoet. Soms moet er concessies gedaan worden, omdat bijvoorbeeld het gewenste product niet binnen de passende budget valt. Gaan beide partijen akkoord met de eigenschappen van het product en de wensen en eisen van de koper, dan is de koop gesloten en dient het product volgens die overeenkomst te zijn.
Geen van de partijen mag ten nadele van de tegenpartij van die overeenkomst afwijken. Ook de koper niet.

Toch zeer duidelijk dacht ik zo.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het grote probleem van de levensduurtabellen is dat daar geen rekening gehouden wordt met de gebruiksintensiteit, gebruiksfrequentie en gebruiksduur.

Dus de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur zegt totaal niets. Het heeft geen enkele waarden.

Bij de meeste consumentenorganisaties en consumentenbelangenorganisaties gaat het totaal niet om de overeenkomst, maar zitten zij te roeptoeteren op de gemiddelde of verwachte levensduur.

De reden: omdat bij de meeste producten de kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid en garantieperioden nogal verschillen, is het voor de consument niet duidelijk wat men van het product mag verwachten. Vandaar dat die organisaties met die gemiddelde of verwachte levensduren werken.
In theorie mooi bedacht, alleen kan men in de praktijk er totaal niets mee.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2013 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen problemen met off topic zijn, Keen.

Zojuist heb ik een mailtje ontvangen dat de camera bij Saturn gerepareerd opgehaald kan worden. Dat ga ik straks dus nog even doen.
Nog geen twee weken weggeweest, gerepareerd bij ZES te Goes, zo te zien.
Als er wat te melden valt, lezen jullie dat hier.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2013 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Met gesloten beurzen opgehaald, prima in orde.
Begeleidend schrijven meldt: "lens vervangen".
Ding doet het weer als vanouds, ik blij!
Dat het in relatief korte tijd toch goed komt bij zo'n groot bedrijf.
Geeft vertrouwen voor de toekomst.
Over en sluiten maar.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Panasonic Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: