Meld je gratis aan

Juiste lens voor DSLR filmen?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 29, 2012 01:14    Onderwerp: Juiste lens voor DSLR filmen? Reageer met quote

Ik ben opzoek naar de juiste lens om met mijn canon 5d te filmen.. Ik heb van meerdere gehoord dat ik voor een lens moet gaan met een vaste brandpunt. Ik dacht zelf om de Canon EF 50mm F/1.8 II aan te schaffen..

Ik hoor graag jullie advies en meningen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di mei 29, 2012 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Vast of zoom maakt eigenlijk helemaal niks uit - de 50/1.8 zou ik eigenijk niet per se aanraden, omdat je bij het filmen vooral een lens wil die goed handmatig te focussen is; autofocus bij filmen is vrijwel nutteloos op de 5DII.

Een lens zoals de 24-105L met beeldstabilisatie kan ook een flink stuk helpen. Verder is het - net als bij fotografie - vooral de vraag wat je wil filmen. Dat zal de keuze van de lens bepalen.

Ik gebruik zelf, de keren dat ik film, of de 24-105L, of oude handmatige focus lenzen met adapter (Contax Zeiss 50/1.4 en 35/2.8 in de hoofdmoot).
BerichtGeplaatst: do jun 28, 2012 21:37    Onderwerp: video, Reageer met quote

@mattia,beeldstabilisator werkt niet op de 5dmII.
bdw.ooit gehoort van een Okii FC1 USB Focus Controller? dat werk wel.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 09:29    Onderwerp: Canon EF 50mm f/1.4 USM Reageer met quote

Hallo,
Ga voor de iets betere kwaliteit van Canon ipv de eerder door jou genoemde prime lens.
Een vast brandpunt lens is zowiezo aan te bevelen, tijdens het filmen moet je zo min mogelijk zoomen. En vooraf op een bepaald punt lichtmeting doen en vast leggen zodat je gedurende de hele opname hetzelfde aan instellingen hebt, en donkere partijen in de film zijn dan ook realistische momenten.
Want ook het menselijk oog neemt dit waar, telkens andere lichtmetingen cq opnames verzorgen geeft geen mooie opnames. De voeten je het beste als zoom gebruiken een stapje naar voren of naar achteren doet al wonderen.
Werken op een statief met trolley kan ook veel stabiliteit geven, en uiteraard alles manueel vezorgen ipv via diverse voorinstellingen zoals Av en Tv of de automaat functie op de cropcamera's.
Veel succes met uw bevindingen.
Canon 400D, 50D, 5D MKII, EF 17-40 f4.0L USM, EF 24-105 f4.0L IS USM, EF 70-200 f4.0L USM, EF 100 f2.8L IS USM Macro, EF 50 f1.4 USM, EF 70-300 IS USM, EF-S 17-85 IS USM, 580EXII, Cullmann Statieven, Lowepro Tassen/Koffers, Blackrapid RS-DR1
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2012 19:58    Onderwerp: Re: Juiste lens voor DSLR filmen? Reageer met quote

ibrahimovic schreef:
Ik ben opzoek naar de juiste lens om met mijn canon 5d te filmen.. Ik heb van meerdere gehoord dat ik voor een lens moet gaan met een vaste brandpunt. Ik dacht zelf om de Canon EF 50mm F/1.8 II aan te schaffen..

Ik hoor graag jullie advies en meningen..

Hee Ibrahimovic,

het hangt er een beetje vanaf wat jij precies wil filmen. Vaak is een prime lens (vast brandpunt) qua scherpte/vertekening beter dan een zoomlens. zoomlenzen hebben vaak een zogenaamde "sweet-spot". dat is de plek waar de lens het scherpste is en het minste vertekening heeft in de hoeken. Op de andere brandpunt afstanden is het dan allemaal wat minder.
Als ik je een algemeen advies zou mogen geven en ik denk dat ik dat mag.
Dan zou ik je zeggen ga voor een wide-angele iets rond de 14-18mm en een 50mm dat is het beste begin, naar mijn mening zo heb je al aardig veel bewegingsruimte. ik koop mijn lenzen F2.8 of lager omdat je dan meer externe verlichting nodig heb en wie houdt er niet van DOF?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Bij filmen gebruik ik voornamelijk een 100 mm 2.8, een 70 - 200 mm 2.8 en 4.0 en een 16-36 mm 2,8. Dat setje bevalt mij uitstekend. Als camera een 5D MK3.
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
beeldstabilisator werkt niet op de 5dmII

Deze is mij onbekend. Immers, IS is een lens functie, dus waarom het niet op een 5dmII zou werken?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mensen, dit topic stamt uit halverwege 2012, we zitten nu bijna in 2014. Ik denk dat de vragen die TS had inmiddels wel beantwoord zullen zijn.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: