Meld je gratis aan

K100D vreet batterijen.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 01:22    Onderwerp: K100D vreet batterijen. Reageer met quote

Nog een verzoek om advies.
Sinds de aankoop van mijn K100D, aug 2007, gebruik ik hiervoor Ansman Emax-batterijen AAA. 2 x 8 stuks. Ook voor mijn flitser. Dat ging steeds perfect, maar ik fotografeer in feite erg weinig. Tot nu toe ruim 4000 clicks.
In april 2013 hielden plotseling alle batterijen het voor gezien. Waren inmiddels dus 6 jaar oud en werden veel te weinig gebruikt. Volgens de leverancier werden ze hierdoor lui. Echter, toen ik er gewone philips batterijen stopte, ik was in een museum en maakte daar snel achter elkaar veel foto's, stopte het ook op ong. 30 clicks. In het dorp nieuwe duracels gekocht en weer hetzelfde liedje. De volgende dagen kon ik echter weer gewoon fotograferen met diezelfde duracels. Het tempo lag toen lang niet zo hoog. Maar na enige dagen waren ze toch wel leeg.
Nu had ik nieuwe Ansmans besteld, maar toen ik die in de camera zette gaf die aan dat ze leeg waren. Nou ja, toeval bestaat maar ik begin me nu toch af te vragen of er iets met de camera aan hand kan zijn waardoor hij mijn batterijen vernield.

Ansman wil wel wat voor me doen, maar voor ik daar gebruik van maak zou ik toch aan jullie willen vragen of iemand iets zinnigs kan zeggen over bovenstaande.

Vriendelijk dank.
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het 1e wat ik kan denken is dat bij het snel en vaak achter elkaar fotograferen er sprake van een soort van 'stroom dip'. Door de relatief hoge belasting daalt in een korte tijd de spanning van de batterij meer dan de camera leuk vind. Het even (lees een dag) laten rusten of door met tussenpauzes te fotograferen heeft de batterij/accu de tijd zich te herstellen.
Wanneer je bijv. naar auto accu's kijkt staan er ook vaak 2 capaciteit waarden op. 1 bij ontlading in 20 uur en 1 bij ontladen in zo een kort mogelijke tijd.
Verder maak ik niet op uit de mail of de philips en duracel ook oplaadbere batterijen zijn en, al ken ik die Emax batterijen niet, staat mij ergens wel vaak bij dat dit batterijen zijn met een zeer hoge capaciteit. Maakt het allemaal moeilijk om alles goed met elkaar te vergelijken.
Verder heeft een apparaat soms ook 'behoefte' aan een bepaald type batterijen/accu's om optimaal te presteren.
Zo had ik vroeger een Canon EZ flitser die veel beter presteerde op oplaadbare batterijen, omdat deze een hoge ontlaadstroom kunnen produceren. Op 'gewone alkaline' batterijen werkte de flitser veel slechter en volgens mij ook korter.
Nu heb ik een nieuwe (EX) flitser en die moet niets meer van oplaadbare batterijen hebben en presteert uitstekend op alkaline....

En mocht er iets met jou camera zijn waardoor batterijen snel leeg lopen, dan moet zich dat ook manifesteren wanneer je de camera (lang) aan laat staan. Uiteraard lopen de batterijen wel leeg, maar waarschijnlijk weet je door ervaring wel ongeveer hoe lang dat moet duren. En dat en Emax batterijen na 6 jaar de geest hebben gegeven, zou ik persoonlijk niet zo slecht vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 00:50    Onderwerp: Reageer met quote

De philips en duracels waren gewone, niet oplaadbare batterijen. Mogelijke vraagt een camera, zeker bij snel fotograferen een te hoge vermogensstroom.
Het vreemde is echter dat een nieuw setje Ansmans bij het uitpakken door het toestel al leeg werden aangegeven, terwijl Ansman pretendeert er altijd nog tenminste 85 % vermogen in te hebben. Nu kan ik wel een nieuwe set batterijen krijgen. Maar nu is mijn dilemma: is mijn toestel wel in orde of helpt die juist de batterijen om zeep? En dat kan ik zelf alleen maar te weten komen door er nieuwe batterijen in te stoppen en te kijken wat er gebeurt. In dat geval zou ik mij toch schuldig voelen naar Ansman. Vandaar mijn vraag of iemand al eens te maken heeft gehad met sluiting in het toestel of anderszins.
Ik denk dat ik toch die nieuwe batterijen maar laat komen en eerst uitprobeer in de flitser.

Dank voor de reactie.
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn de contacten wel goed schoon? Geen corrosie?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Zo blank als mijn billetjes. Neen, ik denk echt aan een defect in de elektronica en vroeg me af of iemand dat al eerder had meegemaakt.
BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2013 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

De voorloper van jouw camera (*ist serie, hoe verzint iemand zo'n naam) stond ook bekend als batterijen vreter.
Ik denk dat als de camera wat ouder wordt, de inwendige elektronische weerstand steeds hoger wordt (door corrosie of dergelijks). Maar dat denk ik, ik weet ook niet iets anders.
Als die Ansman accu's van je het niet redden dan ben ik bang dat het einde verhaal is.
Je zou eens bij de importeur kunnen informeren of die iets zinniger dan ik kan zeggen. Wie weet heeft die een oplossing. Of een antwoord als: "Nee hoor nooit klachten gehad, je moet ook Pentax accu's gebruiken, want die zijn veeeeel beter".
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2013 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Veel batterijen die bedoeld zijn voor langdurig gebruik (zoals die met het trommelende konijntje) zijn niet geschikt voor camera's en flitsers omdat ze hun stroom niet goed in piekbelasting kunnen afgeven maar alleen bij duurbelasting. "Vroegah" had de Nikon F801 ook last van batterijen vreten als je er een Duracelletje in stopte. Met Varta photo batterijen was het probleem over omdat die heel snel hun vermogen kunnen afgeven.
Let dus even op bij een nieuw setje batterijen of ze ook geschikt zijn voor camera's en flitsers. Meestal staat er achterop de verpakking een icoontje.
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2013 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben jullie de afloop van het verhaal nog schuldig.
Wel, ik vond hier nog een nieuw setje HEMA Always Ready batterijen. Die heb ik in hettoestel gezet en dat werkte prima. Toen ik dat wist, zijn de batterijen van Ansmann voor garantie omgeruild. Nu werkt alles weer prima. Het lag dus (gelukkig maar) niet aan het toestel en ik hoop dat nog een aantal jaren te blijven gebruiken. Pluimpje voor de service van Ansmann.

Dank voor jullie meedenken en veel plezier met het fotograferen gewenst.
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

En ik denken dat je al Ansmann Max-E accu's gebruikte: dit zijn net als die van de HEMA accu's met weinig zelfontlading.
Inderdaad een must als je met Pentax camera's werkt die penlights gebruiken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

Haha.. grapjas. Natuurlijk bedoelde ik Max-E. Die heb ik dan ook in oktober weer besteld, nl. de 2100mAh. Maar die waren bij aankomst leeg en liepen steeds leeg. Daarom voor garantie andere gekregen, maar toen heb ik gekozen voor de Max-E photo2400 mAh en dat gaat prima.

Maar het blijft inderdaad Max-E. En de Hema-batterijen zitten nu in de flitser.
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo grapjas? Ik zie niets grappigs, of mis ik wat? Ik was en ben volkomen serieus.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn vraagstelling schreef ik al:
Quote:
gebruik ik hiervoor Ansman Emax-batterijen AAA. 2 x 8 stuks

Daarom dacht ik dat je het humoristisch bedoelde i.v.m. mijn schrijffout. Maar ik gebruik dus inderdaad al sinds de aankoop van toestel Max-E batterijen en nu sinds enkele weken de max-E photo.

Maar maakt niet uit. Nog steeds alle waardering en dank voor je poging me te helpen.
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

OK, nu begrijp ik het. Om eerlijk te zijn heb ik volkomen over je schrijffout heen gelezen en omdat je het over AAA batterijen had dacht ik dat die voor je flitser waren bestemd.
Maar fijn dat alles weer goed werkt en het is zeker een goede service van Ansmann!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: