Meld je gratis aan

Parkpop

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2014 22:55    Onderwerp: Parkpop Reageer met quote

In de nieuwe Zoom staat als tip dat je kunt oefenen, voor concert fotografie, op het gratis festival Parkpop.
Nu ga ik al bijna vanaf de eerste editie bijna jaarlijks naar Parkpop, en meestal ook mét mijn camera. Sinds afgelopen jaar is dat dus opeens NIET meer toegestaan! Althans, niet met een camera die er in de ogen van de beveiligers 'professioneel uitziet'. Een compact camera zal geen probleem zijn, maar een spiegelreflex levert gegarandeerd problemen op bij de tassencontrole bij binnenkomst.
Waar 2 jaar geleden nog geen problemen waren, daar word je nu bijna als crimineel behandeld als je een dSLR in je tas bij je hebt.
Serieus, we werden met zo'n 5 man apart gezet door de beveiligers en behandeld alsof we ieder moment gedeporteerd konden worden. Iemand van de pers zou dan langs komen om te kijken of onze camera's professioneel waren en of we daarmee wel mochten fotograferen.
Blijkbaar mag de pers dus bepalen wie er wel en niet mogen fotograferen op Parkpop...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2014 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Check de huisregels. Hoewel het een gratis evenement is (blijkbaar?) is het wel op een afgesloten terrein. Er is een organisator, die waarschijnlijk een vergunning heeft moeten aanvragen om het evenement te mogen exploiteren. Voor zover ik weet, mag die organisator dan ook de huisregels vaststellen. Zelfs als het normaal gesproken "openbare weg" betreft, kan het in zo'n geval dus anders zijn en mag je niet zomaar fotograferen met elk type apparatuur. Het is helaas niet anders.
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 01:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is de nijmegese vierdaagse feesten wat, zijn diverse live podia's en daar kun je dus ook oefenen volgens mij. Zijn diverse artiesten, brkende en minder bekende voor zover ik weet. Ben er zelf nog nooit geweest, is erg druk daar voorzover ik weet, maar is allemaal niet afgesloten volgen mij
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
Check de huisregels. Hoewel het een gratis evenement is (blijkbaar?) is het wel op een afgesloten terrein. Er is een organisator, die waarschijnlijk een vergunning heeft moeten aanvragen om het evenement te mogen exploiteren. Voor zover ik weet, mag die organisator dan ook de huisregels vaststellen. Zelfs als het normaal gesproken "openbare weg" betreft, kan het in zo'n geval dus anders zijn en mag je niet zomaar fotograferen met elk type apparatuur. Het is helaas niet anders.

Klopt Ytos, maar sinds vorig jaar pas mag er blijkbaar niet meer gefotografeerd worden. Het stond toen nog niet in de huisregels, het stond wel opeens op een bord bij de ingang.
Ik heb momenteel contact met de organisatie van Parkpop om opheldering inzake het wel of niet mogen fotograferen. De enige reactie tot nu toe is dat de regels inderdaad zijn aangescherpt en dat het sinds dit jaar ook in de huisregels staat. Als het goed is krijg ik nog verder bericht over hoe en wat verder.

Arrow Idea Zodra ik meer weet zal ik dat hier ook zeker plaatsen!
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de mensen in Den Haag en omstreken is natuurlijk het "Life I Live festival" wél een mooie optie!
Dit was voorheen bekend als de "Haagse KoninginneNach" (ja, zonder de letter T! Wink ).
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 28, 2014 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me even snel geregistreerd om wat duidelijkheid te krijgen over Parkpop en camera's:

Ik heb namelijk een instap-klasse dSLR, en vroeg me af of ze daar moeilijk over doen. Het heeft natuurlijk een verwisselbare lens, en zal door bewakers al snel geclassificeerd worden als "professioneel", waarnaast iemand van de pers dat niet zo zou zien natuurlijk.
Oh, en ik heb dan ook een standaard kit-lens, geen dikke zoom-lens ofzo.

Dan vind ik het ook zoiets dat er tegenwoordig compacte (hybride?) camera's zijn die ook een verwisselbare lens hebben. Die zien er misschien niet altijd zo uit alsof ze echt een verwisselbare lens hebben, maar technisch gezien is het wel zo, dus zouden die ook niet naar binnen mogen.
Daarom is het zo'n halfslachtige regel over dat "camera's met verwisselbare lens".
Er zijn trouwens ook best wel "professioneel"-uitziende foto's te maken met een goede compacte camera, dus foto's worden tóch wel gemaakt.

Nouja, heb je (edvawa) al iets meer gehoord ondertussen?
Of wat kan ik het beste doen; Mijn instap-spiegelreflex meenemen en de kans lopen helemaal gecontroleerd te moeten worden, of een simpelere compacte camera in de plaats?
Mijn intentie is trouwens niet om foto's van bands online te plaatsen o.i.d., maar ik heb een dag-uitje met iemand en zou graag wat hogere kwaliteit beschikbaar hebben.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 28, 2014 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Je loopt niet de kans gecontroleerd te worden, je wordt gecontroleerd. Iedereen die een tas bij zich heeft moet deze openen voor je naar binnen mag. Zo mag je bijvoorbeeld ook geen drinken zelf meenemen etc.
De regels zijn duidelijk, camera's met een afneembaar objectief zijn niet toegestaan. Dit uiteraard om de discussie te voorkomen of het 'een professionele camera is of niet. Naar mijn idee is geen enkele camera professioneel, dus is het al heel snel einde discussie wat dat betreft. Hooguit de persoon achter de camera, maar dan nog kun je niet weten hoe en waar voor de foto's gebruikt gaan worden...

Maar een lang verhaal kort; fotograferen mag niet meer, alleen met compact camera's en telefoons.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 28, 2014 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik met "helemaal gecontroleerd moeten worden" bedoelde ik wat er in jouw instantie gebeurde. Ik weet goed dat ze altijd controleren, ik ga vaker naar dit soort evenementen.

Maar ik ben het ermee eens dat het gaat wat om wat je met een camera doet. Als ik al zei, een compacte camera kan ook geweldig goede foto's maken, dus wat dat betreft zouden ze camera's helemaal moeten verbieden als fotograferen niet mag, en niet zulke kromme regels maken. XD

Maar goed, natuurlijk begrijpelijk dat ze mensen niet alles gaan verbieden, dus dan maar m'n oude PowerShotje...

Bedankt voor de snelle reactie nog. Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft iemand hier enig idee waaróm fotograferen verboden wordt? Met welke camera dan ook?
Mij hebben ze eens weggestuurd met de opmerking dat andere concertbezoekers er last van hadden.....
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, bij de meeste evenementen zijn compacte camera's nog wel gewoon toegestaan. En anders staan de meeste mensen tóch wel met een telefoon in de lucht.

Maar dat was dus duidelijk een onzin-reden, lijkt me.
De echte redenen zullen wat zijn als afspraken met pers en rechten of iets dergelijks.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 05, 2014 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom het niet mag is vaak om verschillende redenen. Veel artiesten hebben het vaak in hun regels staan.
Zo was ik 2 jaar geleden op Parkpop en had ik een officieel fotografen bandje, waarmee ik in de fotopit mocht staan. Bij sommige artiesten mocht je dan het hele optreden daar staan, sommigen poseerden zelfs nog uitgebreid voor je (Danko Jones) en bij sommigen moest je de foto's maken tijdens de eerste 2 of 3 nummers en daarna wegwezen (Nena). In het geval van Juliette Lewis stond ik zelfs nog even aan de achter kant op het podium en toen ze dat zag draaide ze zich om en lachte en zwaaide nog even voor de camera voor ze zich weer omdraaide naar het publiek. Het scheelt dus zéér per artiest!
Maar in het geval van de aangepaste regels van Parkpop kwam het omdat ze keken naar wat andere festivals deden en hun regels daar op aanpasten, naar eigen zeggen. Vreemd genoeg valt het me juist op dat de meeste festivals steeds soepeler worden en Parkpop juist tegengesteld, steeds moeilijker (en niet alleen wat betreft de fotoregels, maar in het algemeen)!

Opvallend dit jaar was overigens wel dat er opvallend veel mensen met dSLR's rond liepen dit jaar en niemand daar van een bandje van de pers o.i.d. om had...
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

edvawa schreef:
Opvallend dit jaar was overigens wel dat er opvallend veel mensen met dSLR's rond liepen dit jaar en niemand daar van een bandje van de pers o.i.d. om had...

Ik moet zeggen dat er maar vluchtig nagekeken werd. Ik klaag niet, alhoewel iemand ook iets gevaarlijks mee zou kunnen brengen, maar het was echt van *tas open*, 'n seconde kijken, "Is goed hoor...".
Zo gaat dat eigenlijk heel vaak, met wat uitzondering natuurlijk. De festivals waar ze met strakke hekwerken staan (en die overigens meestal wat meer kosten aan toegang), kijken alles wat strenger na natuurlijk.
Er was bij Parkpop wel weer een moment dat ik een bruggetje over liep waar 10+ bewapende politie-beren stonden. Ook weer een beetje "overkill". XD
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

DamageIncM schreef:
[...]
De festivals waar ze met strakke hekwerken staan (en die overigens meestal wat meer kosten aan toegang), kijken alles wat strenger na natuurlijk.
[...]

Dit jaar op Pinkpop viel dat reuze mee. Heb heel veel m43 en nikon1-like camera's gezien bij het publiek. Gezien de verwisselbare lens hartstikke profi en dus verboten volgens de spelregels.

Bewaker: 'Meneer, wat heeft u in dat vakje zitten van uw rugzak?
Ik: 'Sleutels, zonnebrand, zonnebril, pillen, telefoon enzo.'
Bewaker: 'Oh.... Oke. Veel plezier vandaag.

De zonnebrand was een grote spuitflacon (die verboden waren dit jaar Question Question ) en 'pillen' deed ze ook al niet raar opkijken. Het waren wel pillen tegen hooikoorts, maar ze zijn de tas niet uit geweest.

Ik nam voorheen alleen mijn compact camera mee. Tegenwoordig alleen mijn telefoon. Heb de 'echte' camera geen moment gemist.
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Oh bij mij deden ze behoorlijk moeilijk over een flesje water die in mijn tas zat. Toen ik vermeldde dat ik die toch echt nodig had voor mijn medicijnen wilden ze mijn medicijnen zien en weten waar ze voor waren (alsof hun dat ook maar iets aangaat..). Toen de man bij de eerste doorgang dat dan wel oke vond stond er 5 meter verder een vrouw die het niet oke vond.
Mijn reaktie was heel simpel en blijkbaar confronterend genoeg (zoals ook bedoeld) om me toch maar door te laten mét water.

Ik vroeg haar om haar naam toen ze vond dat ik het water niet mee mocht nemen. Waarop ze uiteraard vroeg waarom ik dat wilde weten. Mijn reactie "Dan weet ik aan wie ik te danken heb als ik dalijk richting ziekenhuis mag doordat ik mijn medicijnen niet in kon nemen!".
Haar reactie was toen opeens heel zenuwachtig "Oh, oh, loop dan maar door!"

Dus als je ooit water mee wilt nemen en ze doen moeilijk, doe hier dan je voordeel mee! Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: