Meld je gratis aan

Nikon D7000 Focus (nogmaals)

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 07, 2013 10:01    Onderwerp: Nikon D7000 Focus (nogmaals) Reageer met quote

Hallo,

ik weet dat er enorm veel geschreven wordt over de scherpstelling van een NIKON 7000, maar ik ben nu toch al een tijdje bezig met testen omdat ik ook ervaar dat er iets mank loopt...

Ik heb onlangs met collega's objectieven uitgewisseld an steeds was mijn toestel onscherper.
Ook met een semi professionele lens.
Ik ben op de hoogte van de fine-tuning mogelijkheden en de "back-focus" perikelen waar regelmatig over geschreven wordt, maar ik geraak niet aan het gewenste resultaat.

Ik zou hem nu (in garantie) willen laten nakijken.
Ik heb hem gekocht bij Konijnenberg in Turnhout in Belgie.

Heeft er iemand ervaring met de tijd dat ik het toestel zal moeten missen?
Ik ga ervanuit dat het opgestuurd zal worden naar Nikon (B of NL?)

Alvast bedankt voor de feedback,
Karel Claessens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 07, 2013 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Nikon NL zit in beverwijk @ www.nikonservice.nl

hoe dan ook...

probeer eens je camera op een goed statief neer te zetten, 1 focus punt te gebruiken..

mirror up functie met timer en een relatief snelle sluitertijd op een goed contrastrijk onderwerp.

het zit er het dikste in dat jij een fout maakt.

de camera's en lenzen worden natuurlijk alleen gemaakt binnen een bepaalde toleranties, deze toleranties zijn zo berekend dat het altijd scherpe foto's zal moeten opleveren.
Reken wel 2 factoren mee, de 18-55 & 18-105 zijn belabberde lenzen en zijn van nature amper echt goed "gestoken super scherp" een ander is inderdaad back of front focus omdat de toleranties beide aan de uiterste kanten zitten waardoor dit inderdaad inscherp word. dit zou je dan ook met die ingebouwde adjustment moeten kunnen oplossen..

maar aangezien dat niet lukt zeg ik dus gelijk, de fout ligt bij jou.. de camera en lens zijn waarschijnlijk goed met uitzondering van een defect in een van beide.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 08, 2013 07:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reaktie...

Al wat je voorstelt heb ik als eerste geprobeerd.
Ook test grafieken afgedrukt en onder 45 graden met 1 focuspunt gefotografeerd met aanpassing van de fijnafstemming.

Zoals je boven kan lezen heb ik ook lenzen uitgewisseld met een collega die daar meer dan een hobby van maakt en dus zeer goede lenzen heeft.
telkens met hetzelfde resultaat...
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 22:36    Onderwerp: nikon d7000 AF Reageer met quote

Wellicht aan de late kant, maar toch wil ik mijn ervaring met jedelen. Ik heb zelf een backfocus probleem gehad met mijn nikon d7000, de fijnafstelling helemaal naar de maximale min teruggeschroefd. De scherpte was beter echter niet haarscherp, daarna heb ik besloten de camera retour te zenden naar het nikon servicepoint. Na een dikke week kreeg ik de camera terug, de AF is nu nauwkeurig en de foto haarscherp op het punt waarop ik scherpstel. Ben dus blij dat ik hem heb terugestuurd, ben benieuwd of het probleem inmiddels verholpen is.
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze zelfde reactie ook op een ander forum gelezen. Heeft de D7100 ook last van dit probleem? Ik heb een tijdje wat aan de AF fijnafstelling zitten klooien maar volgens mij is er niet veel mis met mijn camera en hoort deze gewoon op 0.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 21:00    Onderwerp: nikon d7000 backfocus Reageer met quote

In mijn geval heb ik de fijnafstelling naar -20 moeten terugstellen om de scherpte te krijgen die je mag verwachten van een spiegelreflex uit deze prijsklasse. Ik heb hem toen teruggestuurd naar nikon. Daar hebben ze hem gerepareerd, AF is nu met fijnafstelling op 0 zoals hij hoort te zijn, altijd raak en scherp. Enkel manueel scherpstellen is overwegend niet haarscherp, dus fotografeer hoofdzakelijk met AF. Hierover ook contact gehad met nikon, ikheb hem zelfs opgestuurd. Bij reparatie service gaven ze te kennen dat dit een AF fotocamera is, en dat ik zou moeten overschakelen naar live view. Maar dat vind ik ongewenst en niet prettig. Ze konden er niks aan doen, enkel een ander matglas zou ik kunnen overwegen. Blijft toch een raar verhaal. Ik zou verwachten dat ik hetzelfde resultaat moeten kunnen bereiken ongeacht methode van scherpstellen... succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo sep 17, 2014 09:50    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels heb ik ook een D7000. Na mijn focus issues op mu'n sony, was ik nog even bang dat het nu met deze nikon weer mis zou zijn.. maar ik heb geluk Smile Scherpte is prima. AF fijnafstelling bij de standaardlens niet nodig, en bij de 50mm 1.8 staat ie op -2.. geen probleem dus Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: