Meld je gratis aan

Witbalans instellen op een Pentax K10D

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 01, 2007 01:08    Onderwerp: Witbalans instellen op een Pentax K10D Reageer met quote

Is er hier misschien iemand die mij simpel uit kan leggen hoe ik op mijn K10D de witbalans in bepaalde gevallan indien nodig handmatig bij kan stellen, ik ben een leek op digitaal gebied en heb de camera een sinds een paar weken, en heb de handleiding al tig keer gelezen maar blijf klooien en snap maar niet wat er in de handleiding staat.

Ik heb er al veel over gelezen in de div forums maar allemaal tegenstrijdigheden volgens de ene met pringle deksel. de ander zegt persee met een grijskaart, weer een ander heeft het gedaan met een gewoon wit vel papier of koffiefilter, en volgens weer een ander is er maar 1 juiste en dat is de expodisk, maar niemand die nu eens uitlegt hoe ik bijvoorbeeld te werk moet gaan,
Als ik het een beetje begrepen heb moet ik bijvoorbeeld met een Pringle deksel op de MF stand een foto moet maken en dan naar de witbalans instelling moet gaan, maar dan moet ik iets instellen maar snap niet wat, als ik in handmatig begin te ""klooien' dan krijg ik het beeld nooit wit.
De andere manier van een grijskaart snap ik een klein beetje dat is als ik het goed begrijp dus een foto maken met de grijskaart erop en dan in je bewerkingsprogramma bijv. Photoshop met de pipet op de grijskaart klikken, maar hoe neem ik dan de instellingen mee naar de volgende foto die ik misschien 5 minuten later op een plek bijvoorbeeld 100 meter verder heb gemaakt, of moet ik dan altijd 2 foto's maken eerst 1 met grijskaart en dan de juiste dat lijkt me erg omslachtig.

Wie o wie kan mij dat eens duidelijk uitleggen en dan toegespitst op de Pentax K10D, bij voorbaat hartelijke dank. Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za dec 01, 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Een en ander staat kraakhelder beschreven in de handleiding.
Je hebt de volgende instellingen tot je beschikking;
Auto (4000 tot 8000K), Schaduw (ca. 5200K), Bewolkt (ca. 8000K), Neonlicht W (wit ca. 4200K), Neutraal N (ca.5000K), Daglicht D (ca. 6500K) en verder Lamplicht (ca. 2850K).

Ik maak uitsluitend gebruik van deze instellingen. Handmatig de witbalans instellen middels een witkaart, A4tje of Expodisk is mij te omslachtig en tijdrovend.
Het is echt niet zo moeilijk om van deze instellingen gebruik te maken en na enige oefening, en vooral goed opletten hoe de camera met witbalans omgaat, is het vrijwel net zo nauwkeurig als met een van de eerder genoemde hulpmiddelen.
Wanneer je dit onder de knie hebt dan kun je eens gaan proberen met de fijnregeling te werken.
Je zult zien dat dan het resultaat net zo nauwkeurig is met een exposdisk en het werkt veel sneller.
Men doet het voorkomen alsof een Expodisk feilloos is, niets is minder waar want ook met een Expodisk is het onmogelijk om menglicht juist in te stellen. Er zal vrijwel altijd een bepaalde kleur de overhand hebben, de camera kan niet zo nauwkeurig meten en ons oog ziet het verschil ook niet.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 02, 2007 22:43    Onderwerp: handmatig wit balans instellen op K10D Reageer met quote

De wit balans instellen op de K10D is super eenvoudig en helemaal geen tijdrovende bezigheid!!!!!!
volg deze stappen en let wel jij moet zelf bepalen wat wit is. ik pak zelf gewoon iets in de omgeving, papier, wit shirt you name it.
Daar gaat ie dan.....
1-camera aan zetten
2-FN toets drukken
3-pijl links drukken
4- Handmatig witbalans kiezen
5-pijl rechts
6-maak nu een foto van iets wits
7-met de pijl toetsen het groene vierkantje (op je scherm) op een mooi egaal "wit"voorwerp plaatsen.
8-Druk op OK
9-Druk op OK
10-Druk op OK

dat is alles......FN...... foto maken.....wit kiezen.....OK..... Klaar

Hoezo veel werk?????

Even uitproberen in een kamer verlicht met gedimde gloeilampen op een wit stukje papier en je ziet snel resultaat...

Succes Rob Hauer

Laatst aangepast door rob hauer op do dec 06, 2007 22:34, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Okay mensen bedankt voor de tips, ik heb het getest en het werkt zo inderdaad prima, ik zat gewoon verkeerd te zoeken en las het verkeerd in de handleiding.
gr peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2007 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Rob Houwer bedankt
Duidelijk, simpel en het werkt heel goed zoals jij het zecht
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jan 22, 2015 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties en ja ik heb inderdaad de k10d, waar het mij vooral om gaat is dat ik meende te lezen dat de lange sluitertijd (>30sec.) ergens in het menu kan worden ingesteld. dus zonder remote software en zonder bulb. [/u]
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: