Meld je gratis aan

Wat voor soort Nikon lens?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 12:52    Onderwerp: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

Dag mensen!

Ik ben nieuw op dit forum, en weet niet zo goed waar ik mijn vraag moet plaatsen.. Hoop dat ik goed zit!

Ben pas begonnen met fotografie, hiervoor heb ik een Nikon D5300 aangeschaft met een standaard kit-lens 18-55mm.

Nu wil ik mijn camera dus ook gebruiken voor op het werk, ik ben werkzaam in een restaurant waarvan ik Social media ook bij hou. Ik zal dus vooral foto's maken van eten, van ruimtes en van het restaurant waar het licht gedimd is.

Nu heb ik mijn ook al laten vallen op een lens met een vast brandpunt; Nikon 35mm 1.8

Ik weet dat dit een groothoek is maar ook prachtige foto's maakt met gerechten. Hier heb ik dus alle voordelen in 1 lens;
-Groothoek voor ruimtes
-Mooie lens voor gerechten en 'bokeh'
- 1.8 ideaal voor weinig licht en dus voor gedimd licht.

Ik hou heel graag jullie mening willen weten, is dit een fantastische lens voor mij of kan het beter? Wat ik ook aantrekkelijk vindt is de prijs! Vooral omdat ik nog nieuw ben en wil experimenteren.

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie mening!

Tjano93
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 14:33    Onderwerp: Re: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

Enige wat ik meteen al kan roepen is dat 35mm geen groothoek is zeker niet op een crop camera wat de jouwe volgens mij is. Groothoek is 18mm en kleiner naar mijn mening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 14:39    Onderwerp: Re: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

Oke, maar zal deze geschikt zijn? Kan ik bijvoorbeeld foor ruimtes al vooruit met de kit-lens? 18-55?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 14:44    Onderwerp: Re: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

Ik denk dat 35mm op crop te veel mm is om (krappe) ruimtes te fotograferen. 18mm is dan inderdaad beter al heeft deze wel meer licht nodig. Dan zou je in dat geval je ISO omhoog kunnen doen of met een statief werken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 15:31    Onderwerp: Re: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

Tjano93 schreef:
Oke, maar zal deze geschikt zijn? Kan ik bijvoorbeeld foor ruimtes al vooruit met de kit-lens? 18-55?

Waarom dat niet gewoon proberen? En dan bedenken dat met een 1.8 de iso zo'n 2 stappen lager kan.

Bedenk wel dat het fotograferen van eten een hel kunst is en niet zomaar bord neer zetten en klik.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

[Mod]
Ik heb de onnodige quotes even weggehaald. Willen jullie bij een nieuw antwoord direct op je voorganger gebruik maken van de knop "Nieuw antwoord"? Dat houd topics kort en overzichtelijk. Bedankt voor de medewerking.
[/Mod]

BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Zet je kitlens eens een dag op 35mm en kijk hoe je hiermee uit gaat komen. Zet hem vervolgens de volgende dag op 18mm. Dat is de beste test.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2015 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

f/1.8 laat dan wel veel licht door, maar geeft een hele korte scherptediepte. Op dat diafragma heb je op een meter afstand ongeveer 6 cm waar het scherp is...

Als je voedsel wilt fotograferen zou ik gaan voor een statief (en een goede flitsopstelling), zodat je een wat kleiner diafragma kunt gebruiken.

En eigenlijk geldt hetzelfde ook voor de ruimtes. Ik vind 35mm op een cropcamera een prima brandpuntsafstand. Het is vergelijkbaar met een standaardobjectief op fullframe, dus je ziet op de foto ongeveer wat je ook zou zien zonder camera.
Veel mensen willen een ruimte groter laten lijken door een groothoek. Dat is een kwestie van smaak, maar het geeft natuurlijk ook vertekening.

Als het te donker is kun je voor een ruimte natuurlijk ook een statief gebruiken (dat kan wat beweging geven van mensen, maar dat kan ook zijn charme hebben), of goed flitsen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2015 17:31    Onderwerp: Re: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

paul-weekers schreef:
Enige wat ik meteen al kan roepen is dat 35mm geen groothoek is zeker niet op een crop camera wat de jouwe volgens mij is. Groothoek is 18mm en kleiner naar mijn mening.

35mm is en blijft groothoek, alleen niet extreem. Richtlijn: 50mm is "standaard". Alles daaronder is groothoek en daarboven tele. Dat de 35mm op een cropcamera het beeld geeft van een standaardobjectief op een Fullframe camera, is dan weer een ander verhaal.

Wat de bezoekers boven mij ook al zeggen: probeer het eens uit wat voor effect verschillende brandpunten op je foto hebben. Zelf zou ik, als je iets meer groothoek wilt hebben, richting een 24mm gaan. Die geeft op een cropcamera dan weer het beeld van ee 35mm of Fullframe en persoonlijk is dat één van m'n favoriete brandpuntafstanden. Zeker met een lichtsterke versie, kun je bij het eten ook spelen met de scherptediepte en hele mooie plaatjes maken. IMHO.
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2015 19:12    Onderwerp: Re: Wat voor soort Nikon lens? Reageer met quote

Ytos schreef:
35mm is en blijft groothoek, alleen niet extreem. Richtlijn: 50mm is "standaard". Alles daaronder is groothoek en daarboven tele. Dat de 35mm op een cropcamera het beeld geeft van een standaardobjectief op een Fullframe camera, is dan weer een ander verhaal.

Grote onzin! Standaard lens is gerelateerd aan het formaat of wil je nu ook beweren dat 90mm een tele is op groot formaat en geen standaard.
Het heeft gewoon te maken met de beeldhoek en die geeft bij verschillende formaten, verschillende brandpunten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2015 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Er wordt in het topic gesproken over cropcamera's en aangezien die vrijwel altijd vergeleken worden met 35mm-kleinbeeld (c.q. Fullframe) baseer ik daar mijn antwoord op. Als men hier gaat praten over middenformaat, wordt het inderdaad een ander verhaal.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: