Meld je gratis aan

Ideale sluitertijd?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 23, 2015 23:29    Onderwerp: Ideale sluitertijd? Reageer met quote

Hee mensen,

Even het volgende;

Ik moet aanstaande zaterdag avond een belangrijke voetbalwedstrijd fotograferen ( heb vrij weinig ervaring met sport fotografie (indoor wel, outdoor niet))

Nu was mijn vraag, wat is de ideale lens voor voetbal en wat is de ideale sluitertijd en ISO?

Mijn "lenzenarsenaal" bestaat uit:
Sigma 100 - 300 F/4
Tokina 80-200 F/2.8 (heb hem uiteindelijk wel gehaald)
Tamron 18-50
en een fisheye 8 mm

Camera is een Sony A77II (crop sensor)
Wat is in jullie ogen de meest geschikte combi?
En wat is de ideale sluitertijd bij sportfotografie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2015 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien het 's avonds is: in ieder geval de Tokina 80-200 F2.8. Ik zou de Sigma 100-300 F4 echter ook zeker meenemen; je kunt geen tele genoeg hebben; prof fotografen staan niet voor niets altijd met flinke telelenzen naast het veld.

Dan verder de Tamron voor een enkele overichtsfoto. De fisheye tot slot lijkt me niet zo nodig.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2015 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Vanaf welke sluitertijd zou ik moeten fotograferen om alle bewegingsonscherpte eraf te halen? Fotografeer wel met Monopod.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2015 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt eigenlijk 2 types bewegingsonscherpte:

1. Bewegingsonscherpte veroorzaakt door camerabewegingen.

Deze vorm van bewegingsonscherpte kun je voorkomen voor een statief, en wordt een heel stuk minder bij het gebruik van een monopod en door stabilisatie in de camera of lens.

Voor het uit de hand fotograferen had je vroeger een regel: maximale sluitertijd = 1/brandpuntsafstand. Dus bij een 200mm moet je dan fotograferen met 1/200 s of korter. Gebruik in deze formule de 35mm equivalente brandpuntsafstand. Dus een 200mm op een crop camera met cropfactor 1.5 wordt dan 300mm, en de maximale sluitertijd 1/300 s.
De vele vormen van beeldstabilisatie die we tegenwoordig kennen hebben dit wel flink opgerekt: je kunt vaak met beeldstabilistatie 2 tot wel 3 keer langere sluiterijd gebruiken, en met een monopod erbij nog langer. Een kwestie van uitproberen. Ik heb zittend met de camera op een monopod al foto's gemaakt met een 500mm lens op een Sony A55 met sluitertijden van 1/50 seconde en hoger! Uiteraard kan de camera beeldstablisatie.

Hier een voorbeeld: https://www.flickr.com/photos/58191568@N03/13388366775

2. Bewegingsonscherpte veroorzaakt door het onderwerp.

Hier heb je weinig invloed op. Een rennende voetballer zit vol beweging; om dat te "bevriezen" heb je korte sluitertijden nodig. Dan denk ik aan 1/500s of nog korter. Ter plekke uitproberen is het devies. Al doende leert men.

Door de korte sluitertijd krijg je vaak problemen met belichting: zeker bij kunstlicht heb je gewoon te weinig licht. Dat kun je of de ISO omhoog gooien, of een lens gebruiken met groter diafragma. ALs je F2.8 kan gebruiken ipv F4, kun je je sluitertijd halveren bij dezelfde belichting.

Er wordt vaak een beetje hysterisch gedaan over ruis bij een hoge ISO, maar met je Sony A77-II kun je makkelijk ISO1600 gebruiken. ISO3200 is ook nog redelijk, maar dan moet je wel niet onderbelichten! Ik heb zelf met deze camera gemerkt dat een hoge ISO geen probleem is, zolang je maar goed belicht. Zet je histogram in de zoeker en gebruik de "Expose to the Right" techniek. Maak de foto's in RAW en gebruik een programma als Lightroom voor het optimale resultaat.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: