Meld je gratis aan

fotoinfo zonder exif [met update]

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2007 10:11    Onderwerp: fotoinfo zonder exif [met update] Reageer met quote

Naar aanleiding van dit topic: http://zoom.nl/forum/viewtopic.php?p=76542#76542 heb ik dit geschreven.
Ik zet het hier nu appart neer, dan is het makkelijker terug te vinden.

Fotoinfo zonder exif:

Bij deze, een mini instructie voor nieuwelingen:
Ikzelf heb een voorkeur voor mensenfotografie, landschap kan ik niks over vertellen dus dat ga ik ook niet doen.
Toch valt er misschien in zijn algemeenheid het één en ander uit te vissen.

Wanneer ik naar een plaatje kijk en ik denk, hoe is dit gedaan ga ik naar het plaatje zelf kijken.
Hierbij let ik op een aantal dingen, type licht, focus, dof, speciale effecten.
Het gaat er niet om dat ik alles totop de milimeter nauwkeurig weet, het gaat erom dat ik een generaal idee heb om op verder te kunnen.

Lens:

hoe weet je wat voor soort lens is gebruikt, is het een tele, mid range of groothoek...
Dit is te zien aan de beeldhoek, een wide angle heeft een brede beeldhoek en die van een tele is smal.
Dit zie je in alles terug.

Mid range: +/-30-70mm
Wat zie je, een onderwerp met meer eromheen, de afstand tot het onderwerp kan vrij kort zijn.
Maar toch zie je nog meer van de omgeving mee dan bij teleobjectieven.
Wat je ook vaak ziet is een soort van hoek in het onderwerp, de laborant kijk je bijv recht aan naar haar gezicht.
Maar je kijkt van boven af naar de onderkant van de labjas onder in beeld.
Dit verteld tevens vanalles over de afstand die gebruikt is.

(afstand cam - model is 4 meter, zie hoeveel erop staat en de hoek in het model, die is niet helemaal recht)

(recht naar gezicht, maar je kijkt van boven naar de onderkant van de jas)

tele: +/-100-200mm
Kenmerkend is een smalle beeldhoek, je hebt je onderwerp en de rest loopt in een sterke hoek weg lijnen in je onderwerp staan vaak ook rechter naar de camera toe dan een midrange.
Een telelens heeft de eigenschap te willen stapelen, vaak zie je ook een beperkte DOF, dit is niet kenmerkend voor een tele maar icm de beeldhoek kun je er weer het één en ander uit vissen.

(vergelijk met de labjasfoto, de hoek in het model is veel rechter)

(zie de beeldhoek naar de achtergrond)

Dof
Dof oftewel scherptediepte. Dit moet een herkenbaar begrip zijn, bij een groot diafragma hoort een kleine DOF, bij een klein diafragma visa versa.

Kleine dof, groot diafragma, teleobjectief

grote dof, klein diafragma, midrange

Type licht:
Wat ik belangrijk vind om te weten is een globaal idee welke lichtvormers er gebruikt zijn. en misschien hoeveel.
Er zijn talloze verschillende lichtvormers, maar eigenlijk maar een paar types.
Daglicht

Studio:
Direct
difuus
indirect
indirect difuus

Daglicht is een makkie om te herkennen, en een eventueel gebruikte flitser als aanvulling ook.

Studio is wat moeilijker.
Het wordt teveel om een aantal lichtvormers te beschrijven, maar hoeveel lampkoppen is makkelijk herkenbaar.

1 licht

Puurder voorbeeld dan dit heb ik niet... 1 licht heeft vaak iets puurs.
Wij mensen zijn ook gewend om met 1 licht te kijken, namelijk de zon.

dit komt ook wel in de combinatie voor dat een achtergrond verlicht wordt door een apparte lichtbron

2 lichten:

Vaak makkelijk te herkennen aan 2 ingelichte zijdes, dit hoeft overigens niet altijd

vaak zie je 2 lichten ook kruislings staan

meerdere lichten:

Vaak te herkennen als strijk licht en effectlicht, zie randen die oplichten achter een onderwerp
links en recht oplichtende randen betekend vaak ook van links en rechts achter lichten.

effectlichten kunnen ook op een achtergrond gebruikt worden, zie de 2 kleurdots, deze komen van 2 lampen.
Verders is hier nog heel lichtjes licht van achter te herkennen.

Deze foto is met 4 lichten gemaakt, ga eens na hoe het eruit ziet met 1 licht.
Tevens is de deur gebruikt met een effectlicht.

Direct en difuus:

direct, herkenbaar door erg harde lijnen:

difuus, herkenbaar door zijn softheid, maar er zijn gradaties:

kleine softbox geeft difuus maar harder licht dan een grote softbox

grote softbox geeft minder harde lijnen/schaduw dus soft licht:

Meer tekst en uitleg kan ik momenteel niet bedenken.
Wie weet kan een ander op zijn gebied dit aanvullen...

gr, Mark

Laatst aangepast door markderoophotography op do jul 17, 2008 18:45, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2007 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is enorm bruikbaar.
Bedankt voor deze "crash-course" in fotoanalyse Wink

"Ik kan geen ijzer met handen breken, maar wel handen met ijzer..." -- Anonieme Italiaanse onderhandelaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo dec 26, 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er nog eentje.

Contrastbeheersing mbv licht.

Door het bestaand licht te mengen met kunstlicht kun je effecten krijgen die een plaatje weer een geheel andere dimensie kunnen geven.
Het is zelfs mogelijk om van op het midden van de dag een nachtfoto te maken mits je kunstlicht voldoende vermogen heeft om over het daglicht heen te kunnen.
Het lijkt vaak zo gephotoshopt en nep, maar dat is het punt waar je de fout in kan gaan, want het kan wel degelijk zonder hulp van photoshop.

Voorbeelden:

naar

Als je goed kijkt zie je dat het daglicht nauwelijks nog aanwezig is, dit kan dus gewoon zonder de inmenging van photoshop!

Nog eentje, tegen de zon opboxen. De zon is natuurlijk een enorme krachtbron van licht.
Met voldoende kunstlicht is het mogelijk om zelfs de zon naar wens i je beeld te zetten, zelfs zonder dat deze gaat overbelichten. en zonder dat je 1 plaatje moet opbouwen uit verschillende beeldlagen omdat anders het licht niet op 1 niveau komt.

Onbewerkt:

Bewerkt eindresult:

Nu het op z'n extreemst, van een zonnige dag naar nachtelijk.
Om zo'n grote set uit te lichten heb je extreem veel kunstlicht nodig.

Een situatie van opnemen:

Eindresult:

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Heej te gek deze info!

Ik ben van plan ook een studio setje te kopen.. Welk precies weet ik nog niet. Zat iig te denken aan 400 w/sec. Ik wil deze ook op lokatie gebruiken, zo ook buiten etc.
Kun jij me vertellen of 400 w hiervoor genoeg is.. Wat heb jij gebruikt voor bijv. die nachtfoto die overdag is gemaakt.
Verder wil ik er ook nog een grotere softbox bij.. Ik zal me vooral bezig houden met model fotografie. Misschien heb je hiervoor nog wat tips, waar moet ik bijv. op letten kwa grootte icm de sterkte van de flitskoppen?

Ik vind jou werk echt goed btw.

gr Lennart

Voor foto's kun je kijken op mijn Zoom Gallery Profiel: http://gallery.zoom.nl/user/25429/len-v
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

400Ws is voor locaties erg weinig, althans met mijn manier van werken. om bijv van dag nacht te maken heb in die setting als de bovenstaande is 2400Ws gebruikt verdeeld over een aantal koppen. voor de plaatjes tegen de zon in zat ik aan 1200Ws. Het kan met minder maar dat is afhankelijk van je lichtvormer. grote softboxen vind ik buiten niet erg mooi resultaat geven, en ze eten ook veel power weg.

Maar dit is eigenlijk niet het topic om erover te discucieren!!!
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

mooie foto die laatste, mooi effect. wil dit ook eens doen , maar dan met mijn zoontje in mijn vrouw der hand. een classieker denk ik maar ben benieuwd naar mijn eigen resultaat Wink . kan het niet genoeg schrijven maar erg mooi opgezet. en de uitleg is subliem.
Olympus FL-36R, External / Wireless - Flash
Flits oldtimer olympus T20
sony dsc-w15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do jul 17, 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit schreef. was het ook alweer vergeten.
Normaliter ben ik te druk om dit soort stukken te schrijven.
Maar aangezien ik momenteel (ziek) thuis zit na een aanrijding heb ik niks beters te doen.

En dan nu hetgeen waardoor exif info COMPLEET waardeloos wordt.

Photoshop

Met photoshop kan zoveel dat je eigen fantasie de beperkende factor is.
Wie een beetje handig is met een programma kan een beeld zover ombouwen dat het niet meer op de exif info slaat.
Je kunt bijvoorbeeld bepaalde gebieden aanzetten, bepaalde gebieden weer naar achter drukken, het gehele kleurspel wijzigen.
In het gval van exif ga je dan mooi met je gegevens Wink

hier een aantal voorbeeldjes:

Bewerkt Eindresult:

Origineel

Wil je ze over elkaar heen zien liggen om te vergelijken
http://markderoophotography.com/A.html (beweeg de muis op en van het plaatje)

Bewerkt Eindresult:

Origineel

http://markderoophotography.com/B.html (beweeg de muis op en van het plaatje)

Bewerkt Eindresult:

Origineel:

http://markderoophotography.com/C.html (beweeg de muis op en van het plaatje)

Bewerkt Eindresult:

Origineel:

http://markderoophotography.com/P.html (beweeg de muis op en van het plaatje)

Wat je gezien hebt, wat je niet met exif kan ondekken of wat misleidend kan zijn:
- aangepaste belichting
- highlights aangepast
- kleuren aangepast
- vormen aangepast
- en nog veel meer kleine dingen

Denk dat het verhaal nu wel compleet is waarom je aan exif bar weinig kunt hebben
BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2009 09:25    Onderwerp: Reageer met quote

Mark, ik kom net kijken en deze tips helpen mij zeker. Ze laten heel goed en praktisch zien wat mogelijk is.

Hartelijk bedankt!
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2015 08:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan het mis hebben, maar omdat de meeste foto's er niet meer zijn, lijkt me deze post niet zo nuttig meer.

mvg.
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2015 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

[Mod]
Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om een topic van 8 jaar oud niet te kicken.

We gaan echt niet alle oude topics met de hand nakijken of er soms foto's verdwenen zijn.
[/Mod]

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: