Meld je gratis aan

Foto's van 2,5 meter bij 3 meter

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 13:27    Onderwerp: Foto's van 2,5 meter bij 3 meter Reageer met quote

Beste leden,

Ik ben benieuwd wat voor camera en/of lens je nodig hebt, om hele grote foto's te maken en af te drukken.

Het gaat bijv. om een foto die op doek wordt geprint van 2,5meter bij 3 meter.
Kunnen jullie hier mij meer over vertellen?

Dankjewel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Iedere camera van 10+ mp is daar voor geschikt. Zolang je niet gaat croppen en de normale kijkafstand in acht neemt is er geen enkel probleem. Ga je echter de foto bekijken op 5cm afstand, ja, dan kom je idd kwaliteit te kort, maar dat is natuurlijk geen reële kijkafstand.

Meer mp is fijner, maar niet per definitie een must.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor je reactie.

Het is bedoeld om er voor te staan en een selfie te maken. Opzich dus wel op een kleine kijkafstand.. Ik heb zelf een canon 600D (18megapixel).
Moet ik op bepaalde specificaties letten? 300dpi genoeg bijv?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe worden de "selfie's" genomen? Met een telefoon of met een 50mp middenformaat camera en wat is er dan uiteindelijk de bedoeling mee? Worden die selfies op 5x5mtr afgedrukt, of op een 10x13cm?
Allemaal zaken die meetellen aan het eindresultaat natuurlijk.

Op wat voor media wil je afdrukken? want dat is natuurlijk een flink formaat. Afhankelijk van dat soort zal je drukker de eisen stellen van aanlevering, 100dpi, of 300dpi of wat dan ook.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

De foto die gemaakt wordt op 2,5 meter bij 3 meter wordt met mijn camera gemaakt, indien ik dus zeker weet dat die ook geschikt is.

Vervolgens komt deze foto op een soort spandoek (2,5x3m) te staan. Daarvoor kan er dan door de doelgroep de selfie worden gemaakt, met een telefoon. Deze komen alleen online te staan.

Het gaat nu dus om de spandoek zelf. Ik heb een lens van 24-70mm en 2.8f op mijn canon 600D. Je verwacht dat ik hier wel mee moet uit komen?
Ik denk zelf dat de drukker om 300dpi gaat vragen. Hogere dpi is niet echt gebruikelijk toch?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

Shaggy schreef:
je drukker de eisen stellen van aanlevering, 100dpi, of 300dpi of wat dan ook.

Wat verandert er aan een bestand als ik het 100 of 300dpi opslaat?

50km/u zegt niets over afstand of tijd, als er één van de twee bij staat, kun je de andere berekenen, zo werkt het bij dpi ook als maat of aantal pixels bij staat, kun je de andere uitrekenen
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Als de boel op een spandoek gaat, zal de spandoekfabrikant doorgaans het ideale aantal dpi aangeven. Meestal zal het rond de 50-75 dpi liggen voor printen op zaken als vlaggendoek. Aan de hand van dat aantel dpi kun je zelf bepalen of je voldoende pixels hebt voor een behoorlijke afdruk.

Als je een foto maakt met een camera van 18 megapixels (jouw Canon EOS 600D meet 5184 x 3456 pixels), heb je bij 300 dpi (drukwerk meeste tijdschriften) een vlijmscherpe afdruk van 44x30cm. Op 100dpi wordt het beeld 131x87cm en op 50 dpi wordt het beeld 263x175cm. Uiteraard afgeronde getallen, maar het geeft een beetje een idee. 18MP is dus in principe genoeg voor een afdruk zoals je voor ogen staat, want met een beetje correct interpoleren in photoshop kom je problemloos op 3 meter.

Zoals bovenal aangegeven is de beschouwingsafstand echter cruciaal: als je er met je neus op gaat staan zie je de afzonderlijke puntjes van het drukwerk, maar kijk je van 5 meter afstand dan is er niets aan de hand. Vergelijk het met een reclameposter in een bushokje. Van dichtbij zie je de afzonderlijke inktdrupels, maar van een afstandje zie je een prachtige plaat.

Laatst aangepast door michele070 op wo feb 18, 2015 16:39, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Michele,

Dankjewel voor je reactie. Fijn dat jullie zo behulpzaam zijn Smile.

Ik dacht eigenlijk dat hoe minder dpi, het juist meer voor web/online te gebruiken is. En als je het wilt drukken, dat je juist een hoger dpi moet hebben. Of heb ik dit verkeerd?

Hoe kan ik het aantal dpi goed berekenen? Ik zal het inderdaad ook duidelijk navragen bij de drukker.

Ik heb een canon 600D, met 18 megapixel. Het beste kan ik een raw foto maken en in photoshop op het daadwerkelijke formaat (2,5 bij 3 meter) opmaken, toch? Zit ik dan goed?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

zie boven, heb 't net even aangepast op basis van jouw camera.

dpi hangt af van het type drukwerk en / of toepassing. Internetgebruik is doorgaans 72dpi, krantenpapier rond de 75-100 dpi en glossy magazines zijn meestal 350 dpi tegenwoordig. Maar vlaggendoek / bannermateriaal ligt meestal tussen de 50 en de 100dpi. Gewoon even aan de drukker vragen dus op hoeveel dpi de boel geprint wordt.
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Super fijn! Dankjewel!

Ik krijg net een reactie van de drukker:
150 DPI op ware grootte (afmeting: ± 320 cm breed bij 240 cm hoog).

Alsnog denk ik dat 18 megapixels genoeg moet zijn, dan maak ik het op in bovenstaande gegevens in photoshop, moet lukken toch?

Thanks nogmaals!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

gewoon voorzichtig stapje voor stapje opblazen....
BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 09:16    Onderwerp: Grote foto's Reageer met quote

Hoi,

Alhoewel ik 69 jaar ben, ben ik bij Zoom.NL nieuw.

Met plezier las ik dit lijntje over DPI. Het viel mij vooral op de de vragen met veel geduld werden beantwoord. Dat zie je op fora wel eens anders. Very Happy

Canon 6D : Canon 24-105 L IS USM:
Canon 100 MM Macro L USM: Canon 50mm 1.4
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: