Meld je gratis aan

Grijskaarten

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 18:51    Onderwerp: Grijskaarten Reageer met quote

Hallo,

Ik ben op zoek naar een grijskaart op mijn witbalans nog beter in te stellen of allesinds te verbeteren. Is er iemand die een merk, on line winkel of formaat kan aanraden? Ik fotografeer voornamelijk als ik aan het wandelen ben in het weekend, dus landschap fotografie is het formaat van een creditcard hierbij genoeg?
Daarbij ook de vraag of het effectief nog is in een cameratas? Of kan ik het even goed in RAW aanpassen met lightroom? Het probleem is hierbij dat ik dan niet altijd goed kan herinneren wat het juiste licht nu precies op die moment was.

Mvg,

Hans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Witkaart is voor wb en grijskaart is voor belichting. deze zijn bij iedere fotozaak te koop of te bestellen en zeker bij de grote(kameraekspres ed) te bestellen.

Je kan het ook in LR of PS later ook bijstellen, maar als je geen enkele referentie hebt, is het soms moeilijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.cameranu.nl/nl/p425904/caruba-dgc-3-grijskaart

Om vooruit te komen, moet je soms een stap terug doen...
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2015 04:55    Onderwerp: Reageer met quote

Die zou ik nu net niet doen.
Ook hier is goedkoop duurkoop.

Ik zou gaan voor de Xrite of Novoflex.
Dat zijn wel de betere kleur grijskaarten.
Ik heb 1 grotere A3 format Novoflex gekocht en deze verknipt. Nu zit er in elke tas een grijskaartje. Ik kan het niet vergeten mee te nemen. Daarnast gebruik ik een Xrite Color Checker Passport naar volle tevredenheid om profielen te maken en de puntjes op de i te zetten.

b.t.w. bestaan er 2 typen grijskaart. De kleur corrigerende en de belichting corrigerende grijskaart. En sommigen corrigeren zowel kleur als ook exposure.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2015 09:59    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.cameranu.nl/nl/p50103/datacolor-spyder-cube
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2015 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Die zal het ook vast wel doen, maar is zo lastig in je binnenzak te stoppen. Wink

Kun je me ook vertellen of deze cube groot genoeg is om in de camera een custom white balans te maken? Lijkt ie me net een stukje te klein voor om een beeldvullend stuk grijs van de cube te kunnen maken. Dan is een grijskaart handiger.

Het voordeel van een custom WB in de camera is dat je dan alle plaatjes die je schiet direct in een correcte WB hebt gemaakt en dus niets meer aan de WB hoeft te doen want, die klopt al. Tenminste als er geen menglicht is.
Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2015 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik een colorcheckerpassport. Daarmee kun je niet alleen je witbalans fixen, maar ook meteen een kleurprofiel maken. Dat is een stap verder in je kleurbeheer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2015 00:15    Onderwerp: Reageer met quote

primefoto schreef:
Die zal het ook vast wel doen, maar is zo lastig in je binnenzak te stoppen. Wink

Hoe dat zo? Ik heb zo'n ding, past zo in mijn binnenzak hoor.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2015 00:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dat dingetje is ongeveer zo groot als een biljartbal en niet bepaald plat.
Een gewoon grijskaartje is zo plat als een dubbeltje. Mijn CCP is zo plat als 3 a 4 euro. Hoe plat is dan the Cube?. Zo dat zo. Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 10, 2015 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dus plat is goed, en niet plat is niet goed... Dan snap ik hem.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 10, 2015 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zeg ik niet Shaggy. De Cube zal prima werken en zal best wel kloppen en een goede WB geven. Ik zal het even voor je nuanceren, want er zijn nog meer argumenten die ik nog niet had meegenomen.

1e argument:
Ik zeg dat een 3 dimensionaal voorwerp meer ruimte in je zak inneemt en ik dat niet prettig en onhandig vindt en vermoedelijk nog veel meer mensen. Zeker als ik in een bloes en een korte broek rondloop.

2e argument:
Ik heb in de CCP zowel grijskaart als ook kleurmanagement en contrast correctie mogelijkheden aanwezig. Je hebt voor de kleurmanagement de Spider Checker er bij nodig. Ik ben al klaar.

3e argument:
Dan moet je in de SC ook nog de kleurkaart omdraaien om een grijskaart zichtbaar te hebben. Wil je alle patches in beeld moet je de kleuren patches laten zitten en de cube er bij gebruiken als grijskaart zoals Spider ook zelf aangeeft. Dat vind ik ook niet praktisch.

Ik kan contrasten, WB en kleurcorrectie en exposure uitvoeren met dat ene platte dingetje.
Daar heb je met de Cube een extra dingetje voor nodig die ook nog eens veel duurder is dan dat ene dingetje van mij.
Zie de patches hier onder:

Never leave home without it by André van der Molen, on Flickr

4e argument:
Dan de kosten.
CCP 79 euro en klaar.
Cube 35 euro, Spider checker 117 euro=152 euro
Op 3 euro na heb je 2x CCP voor 1 maal spider setje.

Qua prijs vind ik de CCP beter.
Qua compactheid en comfort vind ik de CCP beter.
Qua corrigeren zullen de SC en de CCP niet veel voor elkaar onder doen.
Beide systemen hebben ook grotere kaarten met meer patches voor de studio. Het prijsverschil is ook behoorlijk.

5e argument:
Als het enkel om WB gaat is een simpele grijskaart ook voldoende.
Dan kan het nog goedkoper dan een Cube van 35 euro.
Een Novoflex 21x30cm grijs/wit kaart kost 19 euro. Daar haal je 4 ansichtkaart formaat grijskaarten uit met de schaar. Die is ook goed.
Geeft het zelfde resultaat als bij de CCP.
Als je die omdraait en de exposure spot meet op de witte kant kun je de belichting +2 instellen en ben je ETTR bezig.

Er zit er ééntje bij mijn papieren, mocht ik mijn CCP een keer vergeten.
Dat alles bij elkaar maakt dat ik liever een CCP in mijn zak steek.

Concluderend:
Beide systemen werken. Dat is niet de discussie. Het ene systeem werkt iets gemakkelijker omdat je er minder bij nodig hebt, goedkoper uit bent en er geen oncomfortabele bobbel in je zak zit.

Ga maar eens liggen met zo'n ding in je broekzak.

Dus is de CCP beter?
V.w.b. de bovenstaande argumenten vind ik van wel.
Dat wil niet zeggen dat plat beter is. Er zijn platte grijskaarten die niet goed zijn. Die zijn ook plat en toch slechter. Wink

[Mod]
Afbeelding omgezet in link, omdat het forum uit vorm getrokken wordt. Gelieve hier zelf rekening mee te houden en geen plaatjes te tonen die breder zijn dan 800px.

Dank!
[/Mod]

Laatst aangepast door primefoto op do aug 13, 2015 11:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 02:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog nooit een wit/grijs/ofwatvoorkaart gebruikt om ijn belichting of witbalans goed te krijgen.
Weten hoe je meet en wat je meet is veel belanrijker en dan later in de RAW-converter corrigeren(voor wb eigenljk bijna nooit voor belichting).

Als je met moeilijk licht in JPEG wil fotograferen, moet je overstappen naar RAW. Wil je dat niet doen, dan moet je niet in zulke omstandigheden willen fotograferen......
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: