Meld je gratis aan

Filminstellingen voor 's avonds / 's nachts

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 24, 2015 13:27    Onderwerp: Filminstellingen voor 's avonds / 's nachts Reageer met quote

Hallo allemaal!

Mijn hobby is films maken en dat doe ik met de DSLR Nikon D5100.
Als ik 's avonds in het donker wil filmen heb ik nog vaak te maken met ruis in beeld terwijl ik op YouTube veel filmpjes zie zonder ruis (in het donker).

Zie bijvoorbeeld dit filmpje van StukTV: http://youtu.be/ffOIXJ5bbBU
In vergelijking met een filmpje van mij: http://youtu.be/DcRYBRLUGRU?t=1m32s

Een vriend van mij, die handiger is met fotografie, vertelde me dat ik iets met de ISO waarden moet aanpassen om in het donker te filmen, maar hij wist niet precies hoe en wat. Ik heb al helemaal geen idee wat de beste instellingen daarvoor zijn.
Dit probleem heb ik trouwens ook als ik bijvoorbeeld 's avonds in de woonkamer film. Er is dan veel korrel/ruis en de kleuren zijn ook niet helemaal zoals ze moeten zijn.

Dus heeft iemand tips/instellingen voor mijn camera om (in het donker/schemering) de beste filmopnames uit mijn camera te krijgen?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Julian
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2015 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

[Mod]
De posts over het het gebruik van (nep)wapens in films en/of in foto's zijn bij deze afgesplitst. Het onderwerp staat nu in Algemene vragen. We realiseren ons dat er in het voorbeeldfilmpje een (nep)wapen te zien en dat waarschuwingen voor TS zijn wellicht op z'n plaats zijn, maar dat mag dan (1) in het inmiddels afgesplitste topic of (2) middels een PB naar TS.

TS heeft een concrete vraag gesteld, waar hij graag een concreet antwoord op wenst. Gelieve bij dat onderwerp (instellingen voor filmen in het donker) te blijven.

Met dank voor uw medewerking.
[Mod]

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2015 17:22    Onderwerp: Antwoord filmen in het donker Reageer met quote

Verwacht je nog een antwoord? Razz

2 dingen: ISO-waarde en licht

Heel in het kort: met je ISO-waarde kun je de lichtgevoeligheid van je camera veranderen. Met een hogere ISO-waarde krijg je een helderder beeld, echter ten koste van de kwaliteit. Het gevolg is ruis.
(ik praat hier over digitale camera´s, niet over analoog/film)

Als je je ISO-waarde laag houdt (100/200), krijg je geen ruis, maar zie je niets. Het beeld is helder, maar compleet donker.

Daarom heb je licht nodig. En als het donker is, veel licht. Lite-panels, een licht op je camera, straatlantaarns, autolampen.

Koop goeie lampen als je budget hebt, of gebruik het licht dat op de locatie aanwezig is, misschien aangevuld met een lamp op je camera, zodat je in ieder geval je hoofdonderwerp extra kunt belichten.

Voor ik het vergeet: nog een derde punt, niet irrelevant: het helpt enorm als het objectief dat je gebruikt zeer lichtgevoelig is. Zo kun je bij lagere ISO-waarde op de camera een beter resultaat krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: