Meld je gratis aan

De (cheapo) thuisstudio
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 31, 2014 01:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt van het heet worden van de bouw lampen daarom adviseerde ik ook daglicht spaarlampen. De spaarlampen worden niet heet en die heb je hebt ze in verschillende sterktes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 31, 2014 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

@Membo, ja, ook met led (bouw)lampen werkt het goed.
Let wel op je witbalans, want deze lampen geven vaak blauwer licht, (niet zo flatteus voor je model Smile ), maar met een grijskaart is dat zo aangepast.
Het voordeel is dat deze lampen niet zo heet worden
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 31, 2014 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof toch dat ik zelf liever voor een linkstarset ga met 500 w lampen.
Ik heb een cursus studiofotografie gedaan...dus ik hoop dat ik er mee uit de voeten kan Laughing
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 31, 2014 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Succes!
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2015 16:53    Onderwerp: thuisstudio-portretreeks met lichtinvloed van buiten Reageer met quote

Ik blaas de thread maar een beetje nieuw leven in. Ik heb met grote interesse gelezen hoe je met een klein budget en groot DIY-vermogen voor weinig geld in een kleine ruimte iets moois wilt doen.

Ik wil in mijn huiskamer een kleine set inrichten om portretten te schieten, maar wil naast belichting in de kamer gebruik maken van de invallende zonnestralen. Tegelijkertijd wil ik dat de foto´s niet te zeer van elkaar afwijken (en als duidelijke reeks herkenbaar zijn). Ik wil de variatie van de natuur, maar in beperkte mate.

Praktisch gezien, betekent dit misschien wel gewoon elk portret rond dezelfde tijd te maken, waarbij ik het tijdstip per dag een beetje verschuif om te compenseren dat de dagen langer of korter worden.

Heeft iemand nog een andere tip om de sfeer van het moment te gebruiken in de vorm van invallend natuurlijk licht, maar tegelijkertijd deze invloed te manipuleren en in te perken zodat een (tot op zekere hoogte) bepaalde uniforme reeks foto´s mogelijk is?

Mijn dank is groot als iemand hier een zinnig woord over kan zeggen Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2015 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie af en toe professionele fotografen een enorme flitser buiten neerzetten om controleerbaar zonlicht van buiten te simuleren.

Als je constante foto's wilt zul je het licht zelf in de hand moeten hebben. En dat heb je niet bij een raam. Er zit een paar stops verschil tussen een zonnige dag en een sombere bewolkte dag. (nog even los van de hardheid van het licht)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za aug 22, 2015 00:44    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt natuurlijk dmv een lichtmeting kijken lang je moet belichten voor een goede belichting dan kun je toch redelijk constant beeld krijgen lijkt mij
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
Ik zie af en toe professionele fotografen een enorme flitser buiten neerzetten om controleerbaar zonlicht van buiten te simuleren.

Als je constante foto's wilt zul je het licht zelf in de hand moeten hebben. En dat heb je niet bij een raam. Er zit een paar stops verschil tussen een zonnige dag en een sombere bewolkte dag. (nog even los van de hardheid van het licht)

Je hebt helemaal gelijk. Op die manier houd je alle variabelen compleet onder controle.

Ik denk dat ik een beetje moet experimenteren. Ik wil niet zweverig klinken, maar ik wil iets van de kwaliteit van ´het moment´ in de foto´s laten doorschijnen. Ik moet denk ik gewoon proberen en de juiste balans tussen ´vast´ licht (steeds dezelfde lampen, op dezelfde positie) en ´los´ licht (het weer, de zon, de wolken) vinden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

MarkIIvenderLens schreef:
Ik wil niet zweverig klinken, maar ik wil iets van de kwaliteit van ´het moment´ in de foto´s laten doorschijnen. Ik moet denk ik gewoon proberen en de juiste balans tussen ´vast´ licht (steeds dezelfde lampen, op dezelfde positie) en ´los´ licht (het weer, de zon, de wolken) vinden.

Geen probleem, maar dan zul je het idee van weinig afwijken moeten loslaten IMHO. Er zit enorm veel variatie in de hoeveelheid daglicht en de hardheid ervan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Ga naar: