Meld je gratis aan

Xpozer en nog niet tevreden.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 16:51    Onderwerp: Xpozer en nog niet tevreden. Reageer met quote

Ik wil deze foto http://zoom.nl/foto/landschap/deens-sprookje.2569570.html?object=user&object_id=124630 laten afdrukken bij Xpozer. Ze stuurden mij een voorbeeldafdruk op 15x20 maar ik schrok van de kwaliteit. De donkere partijen waren helemaal dichtgelopen en het zwart was niet zwart maar grauw. Een 2e voorbeeldafdruk was iets beter maar het haalt het nog niet bij de helderheid frisheid die ik hier op mijn scherm heb.

Nu is Xpozer echt een en al bereidwilligheid en ik baal er van dat ik voorbeeld 2 ook moet weigeren.

Hoe regel ik dat zij hun afdruk net (of bijna) zo krijgen als ik hier op mijn scherm zie? Hun schermen zijn natuurlijk weer anders afgesteld.[/url]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Een foto werkt met gereflecteerd licht en beeldscherm geeft zelf licht, dus zul je nooit hetzelfde resultaat krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Wat hjanssen zegt. Maar heb je je scherm gecalibreerd? Dat helpt ook. Daarnaast is het zo dat XPozer inderdaad iets donkerder wordt, maar niet storen wat mij betreft. Ik ben zelf dealer en heb nog nooit problemen gehad met verkeerde of te donkere kleuren.
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:
Een foto werkt met gereflecteerd licht en beeldscherm geeft zelf licht, dus zul je nooit hetzelfde resultaat krijgen.

Ja, da's een goeie. Zo had ik het nog niet bekeken. Dankjewel!

Ytos schreef:
Wat hjanssen zegt. Maar heb je je scherm gecalibreerd? Dat helpt ook. Daarnaast is het zo dat XPozer inderdaad iets donkerder wordt, maar niet storen wat mij betreft. Ik ben zelf dealer en heb nog nooit problemen gehad met verkeerde of te donkere kleuren.

Thanks, zo had ik het nog niet bekeken. Weer wat geleerd.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
Daarnaast is het zo dat XPozer inderdaad iets donkerder wordt.

Als je dit weet, kun je je tegenmaatregelen nemen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 20:18    Onderwerp: Re: Xpozer en nog niet tevreden. Reageer met quote

PtR schreef:
...
De donkere partijen waren helemaal dichtgelopen...

Het histogram van de foto heeft in het bovenste/rechter kwart zo goed als geen informatie. Dat levert dus een donkere foto op.

PtR schreef:
...
en het zwart was niet zwart maar grauw.

Heb zelf geen ervaring met Xpozer, maar zwart hoort zwart te zijn. In welk deel van de foto beoordeel je het zwart?

PtR schreef:
Hoe regel ik dat zij hun afdruk net (of bijna) zo krijgen als ik hier op mijn scherm zie? Hun schermen zijn natuurlijk weer anders afgesteld.

Bij gebrek aan calibratie apparatuur:
Pak de afdruk van Xpozer en draai de helderheid van de monitor zover naar beneden dat de beeld op de monitor en de Xpozer bij elkaar in de buurt komen. Doe dit in het lichtsituatie waar ook de Xpozer in komt te hangen. Eventueel ook contrast bijregelen.

Nu de foto bewerken tot het naar smaak is. Begin met de rechterregelaar onder het histogram naar links te schuiven tot het lege stuk weg is. Daarna de middelste regelaar tot het gewenste stemming is bereikt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 21:00    Onderwerp: Calibreren is het toverwoord Reageer met quote

Hoi Peter, we hebben het hier vaker over gehad, calibreren is écht de enige goede oplossing !

Zonder behoorlijke calibratie van je beeldscherm zal het altijd gissen blijven naar wat het resultaat wordt.

Naast alle kosten die je hebt gemaakt voor apparatuur is zo'n 150 euri voor een calibrator eigenlijk maar peanuts en een hele goede investering.

Ik heb zélf thuis Xposer in groot formaat aan de muur hangen ( 150 x 80 ) en die ziet er echt geweldig uit !!

http://zoom.nl/forum/viewtopic.php?t=7847
Naar boven
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Gebruik al jaren die van ColorMunki Photo kun je ook je eigen printer een profiel instellen maar gebruik hem hoofdzakelijk voor het beeldscherm.

Maar als ik mij niet vergis zullen ze bij Xposer een kleurprofiel hebben die je op jou computer installeert zodat je met hun kleurprofiel via Photoshop kunt bekijken of de afdruk zal worden zoals jij het wilt hebben.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: