Meld je gratis aan

kleine scherptediepte in studio
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2015 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt het goed vergelijken met fotograferen in P modes of in M modus. Bij TTL wordt door de camera besloten welke flits kracht gebruikt wordt op basis van wat hij 'ziet'. Je kunt wel een flits compensatie instellen natuurlijk, maar dan nog is de flits kracht niet consistent omdat de camera bij elke belichting net iets anders 'ziet'.
Bij manual flitsen stel je simpelweg per flitser in hoe jij het wilt hebben. Geeft meer controle en elke keer geeft dit exact de zelfde belichting. Erg fijn in een studio situatie, in een meer dynamische situatie vind ik ttl juist weer erg fijn omdat er geen tijd is de flitser steeds rustig aan te passen en opnieuw te proberen.

Niet iedereen is het hier mee eens trouwens, Mc Nally gebruikt bijvoorbeeld het liefst TTL in de meest uiteenlopende situaties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2015 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik de enigste die nergens leest met welke flitsers TS werkt? Zie hier allemaal termen als TTL voorbij komen, maar dat is alleen aan de orde als TS werkt met losse reportageflitsers welke dit ondersteunen natuurlijk.

Maar goed, werken met een kleine schertptediepte is geen enkel probleem. Je schroeft namelijk je lichtopbrengst naar beneden. Waar je normaal op f8, ISO 100 op 1/200 zou flitsen op misschien wel 300 of 400w/s met studioflitsers, draai je ze helemaal terug en ga je zo opbouwen tot wat j wenst. Stel je camera in op bijvoorbeeld F2.8 of F4 oid en wat schuiven met je lampen en vermogen en dit moet prima lukken. Met reportageflitsers zelfs nog makkelijker gezien het lagere vermogen.

Voorbeeldje:

F3.5, 1/200 ISO als het goed is 100 of 200 uit het hoofd, met 300w/s studiolampen teruggedraaid tot net boven minimaal vermogen in deze.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2015 00:05    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging schreef:
Ik heb zeer weinig ervaring met studiofotografie, dus waarom is dit eigenlijk? Is TTL te onbetrouwbaar?

Ja. Als ik op locatie met een strobist setup werk zie ik regelmatig foto's met een afwijkende belichting.

Maar er is een belangrijker reden: moderne TTL werkt met een 'voorflits'. Het werkt ongeveer als volgt:
- je drukt de ontspanknop in
- de camera laat de flitser agaan op een bekende sterkte
- de lichtsensor in de camera meet hoe het beeld belicht is (dus door de lens). Moderne slimme camera's herkennen gezichten in het beeld en vinden dat stuk belangrijker in de belichting dan andere stukken
- de camera berekent hoeveel het beeld te licht of te donker is en stelt de flitssterkte goed in
- de sluiter gaat open
- de flitser gaat af op de juiste kracht
- de sluiter gaat dicht

De flitser flitst dus twee keer. De voorflits is ruwweg 1/10 seconde voor de hoofdflits.
En daar zit een probleem: veel mensen reageren op die voorflits door met hun ogen te knipperen. En sommigen doen dat precies 1/10 seconde na die voorflits... dus precies tijdens het nemen van de foto. Dat zijn de mensen die zeggen dat ze altijd met ogen dicht op de foto staan.

Als je je flitsers manueel instelt heb je al dat meten van tevoren gedaan, en staan je flitsers al op een bepaalde stand. Dus is er geen voorflits, en lukt het jouw als fotograaf die mensen nu wel met hun ogen open op de foto te krijgen ("hoe krijg je dat voor elkaar! dat lukt nooit iemand!" :-) )

En verder gebruik je in de studio vaak meerdere flitsers en meet je apart hoe hard je je haarlicht en je frontlicht wilt hebben. Je kunt dat allemaal wel een beetje instellen met TTL, maar je krijgt niet de controle die je eigenlijk in de studio wilt.

Als je dit interessant vindt raad ik je aan wat video's van Frank Doorhof te kijken (of een workshop bij hem te volgen). Dat is de man in Nederland die dit het beste uit kan leggen

Matt-H-Imaging schreef:
Dan is mijn volgende vraag: indien je het diafragma van F8 naar F2.8 veranderd, zou het dan niet voldoende zijn om de flitsers gewoon zwakker in te stellen om hiervoor te compenseren?

Ja. Als dat lukt. Als ik mijn flitsers in de laagste stand zet, maar de softbox op een halve meter van mijn model is de foto op ISO 100 en f/2.8 overbelicht. En de softbox verder weg zetten levert dus minder zacht licht op, en dat wil ik soms niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2015 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Reinoud, dat is een duidelijk verhaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: