Meld je gratis aan

advies bij aankoop studioflitsers

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 18:09    Onderwerp: advies bij aankoop studioflitsers Reageer met quote

Ik zou graag willen investeren in een nieuwe set studioflitsers en zou graag wat goede raad willen, zodat ik geen miskoop doe.

Momenteel werk ik met 2 flitsers van Falcon Eyes (SS-110F - 220 W), die hun werk nog steeds goed doen. Omdat ik de laatste tijd meer en meer studioreportages doe en de flitsers ook al eens gebruik tijdens een huwelijk (Photoboot) wil ik zowiezo een reserve-set beschikbaar hebben voor het geval er iets stuk gaat.

Vermits mijn Falcon Eyes set al verschillende jaren oud is (en bovendien eerder bedoeld voor amateur-fotografie) wil ik deze dus houden als back-up en een nieuwe set flitsers kopen.

Ik heb thuis een eerder kleine studio van 8 x 4 meter, dus ik denk dat ik moet oppassen dat ik mijn flitsers niet té krachtig koop, of kan ik hier weinig verkeerd doen? Als ik met beperkte scherptediepte wil fotograferen moet de flitskracht laag genoeg gezet kunnen worden...?

Als ik werk met een witte achtergrond dan gebruik ik momenteel naast mijn 2 studioflitsers ook nog 2 speedlights die zorgen voor de overbelichte achtergrond. Alle 4 deze lichten stuur ik aan met YN-622C's en op de camera heb ik een YN-622 TX. Kan ik deze triggers blijven gebruiken, eender welke studioflitsers ik aankoop? Ik weet dat Elinchrom bvb werkt met het Skyport systeem, maar hoe stuur je dan die extra speedlights aan? Ik vraag me ook af of ik niet beter mijn speedlights zou vervangen door 2 studioflitsers (als ik dan toch een setje extra heb), maar dan zit ik met 2 sets van verschillende merken en ik weet niet of dat problemen geeft in de praktijk... tips?

Kan iemand ook even het belang van de flitsduur verduidelijken? Ik weet dat een korte flitsduur ervoor kan zorgen dat je beweging kan bevriezen, maar in welke mate is dit van belang voor portretfotografie (ook kids die niet stilzitten) in een studio-omgeving?

Welke set zouden jullie voor 'mijn geval' kunnen aanraden?

Ik heb zitten kijken bij Elinchrom, zou ik opteren voor een D-lite RX4? Of toch eerder voor de BRX-serie (250 of 500). Of een ander merk? Budget maakt niet heel veel uit, maar wil ook geen héél dure flitsers kopen en uiteindelijk maar de helft van hun mogelijkheden gebuiken.

Ben benieuwd naar jullie tips... als iemand nog een setje te koop heeft staan kan dat natuurlijk ook een optie zijn

Alvast bedankt! Very Happy

Laatst aangepast door fenix op vr dec 25, 2015 19:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 18:53    Onderwerp: Re: advies bij aankoop studioflitsers Reageer met quote

fenix schreef:
Ben benieuwd naar jullie tips... als iemand nog een setje te koop heeft staan kan dat natuurlijk ook een optie zijn

Alvast bedankt! Very Happy

Net te laat. Ik heb een paar dagen geleden m'n Bowens flitsset verkocht. Had een mooie optie geweest voor je.

Je hebt het over Elinchrom en dat is inderdaad mooi spul. Topklasse. Als je daar geld voor over hebt, dan is Bowens dus ook een optie. Voor zover ik weet is er meer third-party spul voor Bowens (S-vatting). Dat zou je eens moeten uitzoeken en ook in je overweging mee moeten nemen. Vraag is namelijk welke lichtvormers je bij je set wilt en wat je daar op kunt besparen, als je daarvoor bijvoorbeeld bij andere merken terecht kunt.

Elinchrom werkt met skyports. Bowens heeft volgens mij ook wel zoiets. Je kunt echter ook voor sets gaan, die geen ingebouwde triggers hebben. Dan kun je werken met Cactus V5 transceivers. Die kunnen ook je YN-622C reportageflitsers aansturen.

Wat kracht betreft hoef je je niet echt zorgen te maken. Een 500Ws monoblock kan vaak ver genoeg teruggeschroefd worden. Ter vergelijking: instapsets van 150Ws kunnen 1/4 of wellicht 1/8 worden teruggeschroefd. Mijn Bowens en voor zover ik weet ook Elinchrom kan tot 1/32 worden teruggeschroefd. Als je echt wijd open wilt schieten, kun je altijd nog met grijsfilters werken.

De flitsduur is belangrijk, maar meer van belang als je water wilt bevriezen (lees: druppels). Modellen kun je vragen stil te zitten en dat lukt meestal wel. Wat die dan bewegen, is minimaal.

Ik hoop dat je hier al wat mee kunt. Ik ben niet voldoende op de hoogte van de moderne sets om een concreet advies te geven.
BerichtGeplaatst: za dec 26, 2015 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zelf ooit begonnen met een set D-Lite 4 van Elinchrom, en heb daar inmiddels een paar BRX bijgekocht. Alles past uiteraard op elkaar, en werkt prima met de Skyports.

Wat ik je vooral kan advisteren is een goed merk te kiezen, en daarbij te blijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: