Meld je gratis aan

Help! Onscherpe foto's

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2016 16:56    Onderwerp: Help! Onscherpe foto's Reageer met quote

Zoals de titel het al zegt, onscherpe foto's

nu laat me eerst zeggen dat ik al jarenlang foto's neem op de manuele stand en dat ik onlangs bij een professionele fotograaf ben geweest die het antwoord ook niet wist.. (dus aub geen bijdehande opmerkingen over dat ik moet leren fotograferen)

Dat gezegd te hebben; Ik heb een Nikon D7100 en 2 voorbeeldfoto's met 2 verschillende lenzen gemaakt, het probleem lijkt dus bij mijn camera te liggen.

De foto van de hond is gemaakt met een 80-200 2.8 lens en het potje met een 18-55. Beide foto's heb ik op 100% gezet en je kunt zien dat de foto's verre van scherp zijn. Hoe kan dit!?

De focus lag in de eerste foto op de ogen en bij de tweede foto op de tekst van het potje. (manueel) Sluitertijd was in beide gevallen ruim voldoende, 1/500 (hond) en 1/250 (potje), diafragma was 3.5(hond) en 8.0(potje)
Iso: 400(hond) en 100(potje). Ik gebruik AF-C (hond) en AF-S(potje)

dit zijn toch een beetje de basisdingen die een goede foto maken. Hoe kan het dat de foto's niet scherp zijn?

Suggesties, tips, ideeën, alles is welkom!
Wazige afbeeldingen

[Mod]
Welkom op het forum.
Afbeelding omgezet in link, want te breed voor het forum. Hierdoor wordt het forum uit vorm getrokken. Max. breedte is 800px.
[/Mod]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2016 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe zit het met manueel scherpstellen, lukt het dan wel om de foto scherp te krijgen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2016 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad eerst testen of handmatig scherpstellen via liveview met 10X vergroting wel goede resultaten geeft. Als dat het geval is zou ik eerst de contactpunten van camera en lenzen goed schoonmaken. Als dat niet helpt heb je een hardwareprobleem in de autofocus. Je zult niet de eerste zijn, het blijft electronica.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: