Meld je gratis aan

Welke fotobewerkingsprogramma's?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2016 22:46    Onderwerp: Welke fotobewerkingsprogramma's? Reageer met quote

Hallo,

Voor de bewerking van mijn landschap/ natuur en stads fotografie, wil ik graag gaan werken in software programma's om mijn foto's indien nodig te corrigeren en mooier te maken.
Maar nu rest de vraag.. welke software heb ik hiervoor nodig? ik zie veelal photoshop en lightroom voorbij komen, maar wat is het verschil tussen deze programma's? en welke photoshop/ lightroom moet ik dan aanschaffen.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Groetjes Bob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 01:42    Onderwerp: Reageer met quote

Vrijwel elke serieuze fotograaf heeft ze allebei. Het zijn verschillende programma's en ze vullen elkaar prima aan.

Lightroom is in de eerste plaats een programma voor je fotoworkflow van begin tot eind:
- tethered shooting
- complete RAW support van begin tot eind
- importeren, renamen, metadata toevoegen, eventueel extra backups maken
- taggen, geotaggen, rubriceren, groeperen, sorteren
- bewerken, per foto of per groep foto's tegelijk. Non destructive! virtuele copieën beheren
- exporteren/publiceren
- printen
- fotoboeken/websites/slideshows maken

Photoshop is eigenlijk een programma voor verregaande fotobewerkingen. In principe per foto (hoewel je batch bewerkingen kunt maken, maar dat is een stuk minder efficient dan in Lightroom).
- werken in lagen
- veel controle over maskers, en adjustmentlayers
- support voor veel brushes
- enorm veel externe plugins beschikbaar

Nou zijn er een heleboel mensen die voor bepaalde functies vaak gratis alternatieven hebben, maar het nadeel daarvan is dat er minder support voor is, en veel minder opleidingen en instructievideo's.

Adobe heeft een zogenaamde Creative Cloud oplossing. Dat betekent niet dat je je software 'in de cloud' draait, maar je installeert het gewoon op je pc. Je kunt wel bepaalde collecties in de Adobe cloud zetten en dan bewerken op je iPad of telefoon, en die bewerkingen komen dan terug in de Lightroom op je PC. Het kost een tientje per maand. Sommigen vinden dat veel geld, maar het is voor veel mensen een stuk minder dan ze aan hun fotouitrusting uitgeven, en als je bekijkt hoeveel uur je eraan besteed vind ik het een prima prijs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 11:21    Onderwerp: Re: Welke fotobewerkingsprogramma's? Reageer met quote

Bobphotography schreef:
Maar nu rest de vraag.. welke software heb ik hiervoor nodig? ik zie veelal photoshop en lightroom voorbij komen .....

Maar daar hangt ook een fors prijskaartje aan en je kan je afvragen of je dat wel nodig hebt.
PaintShop en Photoshop Elements zijn veel goedkoper en bieden ook meer dan genoeg mogelijkheden.
Helemaal gratis is FastStone, die eenvoudige bewerkingsmogelijkheden heeft.

Ik begrijp trouwens uit je vraag dat je nu helemaal geen programma gebruikt?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Goede uitleg Reinoud! Ik gebruik ook beiden omdat ze elkaar inderdaad zeer goed aanvullen. Tegenwoordig heb je al een abonnement op beiden voor iets van €10 per maand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Die 10 euro per maand vind ik persoonlijk ontzettend duur. Een versie van Lightroom en Photoshop Elements op CD is voor 90% van de hobbyfotografen al genoeg en dat heb je er binnen een jaar uit tegenover een abo van 10 euro.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb laatst ook dat Creative Cloud van Adobe aangeschaft.
Je hebt dat fotografie pakket voor ongeveer €10 per maand. Dan heb je dus altijd de nieuwste versies van Lightroom en Photoshop.

Perfect gewoon
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: