Meld je gratis aan

Wel of geen filter

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 20:23    Onderwerp: Wel of geen filter Reageer met quote

Is het handig om een filter te gebruiken ter bescherming van de lens ?
En als dit zo is welke adviseren jullie dan ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

digitaal Uv filter
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Nooit gebruikt, je lenskap biedt al goede bescherming. Waarom trouwens een UV filter om te beschermen? Zijn ook specifieke beschermfilters voor te krijgen maar ik zie er het nut niet van in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 20:56    Onderwerp: Re: Wel of geen filter Reageer met quote

LunaRavi schreef:
Is het handig om een filter te gebruiken ter bescherming van de lens ?
En als dit zo is welke adviseren jullie dan ?

Meningen lopen hier voor uit een. Persoonlijk gebruik ik ze niet. Standaard de zonnekap op de objectieven zitten.

Filters als een UV/beschermfilter kunnen bijwerkingen hebben. Als afnemend contrast, scherpte en kunnen ghosting veroorzaken. Heb je hier altijd last van met dit soort filters? Nee... Heb je er last van schroef je het filter eraf en test je het nog eens.

Persoonlijk zou ik gaan voor de wat duurdere Hoya HD of Pro filters. Sigma heeft recentelijk nieuwe filter op de markt gebruikt wat bijna onbreekbaar is.

Zoek eens met google op wel of geen UV filter in het Nederlands als Engels en je vind enorm veel informatie Wink
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 21:30    Onderwerp: Re: Wel of geen filter Reageer met quote

koban schreef:
Zoek eens met google op wel of geen UV filter in het Nederlands als Engels en je vind enorm veel informatie Wink

Internet voor particulieren bestaat al sinds 1996, maar voor velen is zelf zoeken te veel werk en dus laten ze dat graag aan anderen over Very Happy
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de reacties te zien zijn er nogal verdeelde meningen. Ik was meer benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn. Ene Google had ik al bezocht Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor ervaringen zoek je? Ik heb in het verleden wel UV-filters op m'n objectieven gehad, maar ik vond het uiteindelijk een zinloze investering. Voor die ene keer dat ik in de bergen fotografeer zie ik het verschil niet. Als beschermingsfilter werkt het, maar ik ga er vanuit dat de fabrikant van het objectief z'n best heeft gedaan om alles goed op elkaar af te stemmen. Wie ben ik dan om er permanent een stuk glas voor te zetten, wat de kans op flare e.d. alleen maar vergroot?

Ik heb wel een UV-filter in m'n tas zitten, voor als ik op het strand of in de woestijn fotografeer en het waait erg. Dan kan zand als schuurpapier werken op je frontlens. Dat zie ik niet zo zitten.

Verder gebruik ik dus geen beschermingsfilters, maar net als Koban een zonnekap. Mocht er als iets gebeuren, dan zijn m'n objectieven verzekerd. Een klein krasje op je frontlens zie je niet op je foto's. Men zegt dat je een grote kras of barst ook niet terugziet op de foto's, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Gelukkig.

Hoop dat je hier wat mee kunt. Het is weer één van de vele meningen c.q. adviezen. Je zult uiteindelijk zelf de keuze moeten maken.
BerichtGeplaatst: do feb 04, 2016 08:49    Onderwerp: Reageer met quote

LunaRavi schreef:
Aan de reacties te zien zijn er nogal verdeelde meningen. Ik was meer benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn. Ene Google had ik al bezocht Smile

? Volgens mij had ik mijn ervaring al opgeschreven.. Nee ik gebruik geen filter om te beschermen dat is naar mijn ervaring niet nodig wanneer je de zonnekap gebruikt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 04, 2016 08:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik hem wel voor mijn doeleinden. Ergo, het ligt er dus maar net aan waar(omstandigheden) je hem wilt gebruiken. Ik gebruik hem (UVfilter) echter enkel ter bescherming tegen zand en opspattend modder. Binnen of gewoon in de achtertuin gebruik ik hem ook niet.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr feb 05, 2016 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom veel in zand en modder (ik fotografeer regelmatig rally's). En zand en stof op je frontlens is echt het probleem niet. Het grootste probleem is dat het overal in komt, en na een week de ringen van je lenzen zwaarder gaan en de draaiknoppen op je camera steeds moeilijker gaan...
(en uiteraard verwissel je buiten nooit lenzen onder die omstandigheden...)

Voor de bescherming van je frontlens gebruik je een zonnekap. Elk extra stuk glas dat je tussen je camera en je onderwerp zet heeft invloed op de foto. Als je een UV filter nodig hebt is dat om UV te filteren. Als je een polarisatiefilter wilt is dan tegen reflecties (danwel op je lens, danwel op je flitser(s), en misschien wel op allebei!).
Stof en modder maakt geen krassen op je lens. Die maak je zelf als je je lens schoonveegt met een doekje en niet goed nadenkt. En tegen rondvliegende steentjes helpt het maar heel beperkt. En de kans is nog steeds groter dat zo'n ding je in je gezicht raakt dan je camera. En dat gebeurt mij eigenlijk nooit (je moet natuurlijk wel nadenken waar je gaat staan als fotograaf)
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2016 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
Dan kan zand als schuurpapier werken op je frontlens. Dat zie ik niet zo zitten.

Zand alleen werkt nooit als schuurpapier, hoogstens als zandstraal(maar dan sta je niet meer rechtop). Het schuureffect treed as o als je verkeerd gaat reinigen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: