Meld je gratis aan

Raw foto's donker in Lightroom

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 13:35    Onderwerp: Raw foto's donker in Lightroom Reageer met quote

Hoi,

Ik bewerk mijn RAW files in Lightroom en merk iedere keer dat de foto's veel donkerder zijn dan op het scherm van mijn camera. Hierdoor moet ik de foto's meer belichten in Lightroom, wat weer voor ruis zorgt. Het lijkt ook erg tegenstrijdig met de lichtmeting die ik doe tijdens het fotograferen. Op de camera lijkt de foto namelijk goed en ga ik niet extra belichten, maar dit moet ik dan achteraf in Lightroom wel doen. Met ruis als gevolg.
Hebben jullie tips/trucs?

Gr. Moniek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het plaatje op je camera is een jpg versie van je foto. Dat kan behoorlijk afwijjken van je raw, zeker als je een camera gebruikt die beeldcorrecties toepast, zoals bv. de DRO functie bij Sony.

Stel de camera eens in op RAW+JPG, maak een paar foto's en doe beide importeren in Lightroom. De JPG zou vrijwel overeen moeten komen met de weergave op de camera.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tip: beoordeel de belichting van je foto nooit op hoe het er op het schermpje op je camera uitziet. Gebruik het histogram.

Dat schermpje ziet er in het donker veel te licht uit, en overdag buiten veel te donker. Het histogram laat zien wat de camera meet. En je zult zien dat het histogram in Lightroom hetzelfde is als op je camera.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie tips.

Het is misschien inderdaad beter om mijn foto's te controleren aan de hand van het histogram. Maar als ik in de M-stand fotografeer, dan zorg ik er bij het bepalen van mijn diafragma, sluitertijd en ISO voor dat de belichtingsmeter op 0 staat. Zodra dit het geval is druk ik af. Dit bedoelde ik eigenlijk met de meting op mijn camera. Anders moet je steeds naderhand checken of de belichting klopt en dat lijkt me niet handig. Hoe doen jullie dat?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

De belichtingsmeter geeft 1 cijfer voor je complete foto. Afhankelijk van de instelling die je kiest is dat het gemiddelde van de hele foto, of het centrum (of allerlei geavanceerdere mogelijkheden).

Maar dat ene cijfer houdt dan geen rekening met de verschillen in het beeld. Als je een foto met tegenlicht maakt zal bij een 'correcte' belichting je model een silhouet zijn, terwijl je misschien liever je model goed belicht en de achtergrond overbelicht.

kortom: of de '0' op je belichtingsmeter een belichting oplevert die jij wilt hangt erg af van de foto die je neemt.

Ik ben vaak continu aan het bijstellen. Ik maak een foto, kijk naar het histogram, en meestal heb ik het display in een stand dat alles dat clipt (overbelicht is), knippert. En dan besluit ik wat ik eraan moet doen als ik niet tevreden ben. Dat kan schuiven aan de instelling zijn, of licht toevoegen (flitsen?), of licht veranderen (externe flitser? gordijn open? model niet in de volle zon maar in de schaduw), of een ander standpunt (achtergrond in de schaduw in plaats van de lucht).
Kortom: je bent soms een tijd bezig voordat je het licht zo hebt als je in je hoofd had. Maar de informatie op het histogram geeft me daar veel meer leidraad bij dan alleen het getal op de belichtingsmeter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di feb 23, 2016 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

MvRijbroek schreef:
Maar als ik in de M-stand fotografeer, dan zorg ik er bij het bepalen van mijn diafragma, sluitertijd en ISO voor dat de belichtingsmeter op 0 staat. Zodra dit het geval is druk ik af.

Dan kan je net zo goed (misschien zelfs beter) in de A of S stand fotograferen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 23, 2016 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe is de kalibratie van je monitor? Heb je een tool om te zorgen dat deze alles wel juist weergeeft? Zelf gebruik ik de X-Rite Colormunki Display en het verschil na de eerste maal kalibreren was fors.

Verder ben ik het met iedereen eens dat het schermpje van je camera niet de beste referentie is, daar is het histogram voor bedoeld.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: