Meld je gratis aan

Vraag om flitser advies

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Ring- of reportageflitser?
Ringflitser
0%
 0%  [ 0 ]
Reportageflitser
100%
 100%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 3

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mrt 01, 2016 17:53    Onderwerp: Vraag om flitser advies Reageer met quote

Hoi allen,

Ik wil graag een flitser aan gaan schaffen om te gaan beginnen om foto's te maken in de club. Verder maak in vrije, hobby foto's maar film verder ook veel, dus zou het handig zijn als deze ook continu licht kan uitstralen. Het doel is uiteindelijk om feestreportages te gaan schieten.

Nu heb ik de Metz Mecablitz 44 AF-2 (Sony Multi-interface) op het oog. Maar heb ook gehoord van een ringflitser. Is een ringflitser fijner, in wat voor gevallen gebruik je dit eigenlijk ten opzichte van een 'normale' reportageflitser?

Ik krijg graag tips en reacties van jullie over welke flitser ik het beste kan gebruiken. (Sony Multi-interface geeft veel beperkingen met zich mee)

Machiel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di mrt 01, 2016 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een flitser wil die ook licht kan uitstralen, kijk dan eens naar de Sony HVL43M. Dat is een mooie flitser en die heeft een LED video licht aan boord.

Hier een youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YwKYfm8gBFM

Een ringflitser is meer iets voor macro werk.

Waarom vind je dat de Sony hotshoe veel beperkingen heeft?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 01, 2016 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Sowieso een reportageflitser tenzij het voor macro is. Ringflitsers hebben een zeer beperkt bereik omdat ze zijn gemaakt voor macrofotografie dus voor normaal gebruik heb je daar weinig aan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 03, 2016 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, dat ringflitsers vooral werden gebruikt bij macrofotografie was bij mij nog niet bekend, maar redelijk logisch! Mooi licht rond je hele onderwerp.

Dan wordt het een reportageflitser inderdaad. De Sony HVL43M ziet er goed uit. Al denk ik dan toch een flitser en LED lamp los van elkaar zal kopen. De ene klus is toch fotografie en de ander film. Bijna nooit en-en.

Thanks voor jullie reactie!
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mrt 06, 2016 02:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ringflitsers worden ook wel in de studio gebruikt als on-axis fill light. En het levert los voor portretten mooiere beelden op dat een verkeerd gebruikte reportageflitser, aangezien het licht van alle kanten van de lens komt.

Maar om er mee rond te lopen is vaak onhandig. De macro ringflitsers zullen -vermoed ik- te weinig licht geven in een club, en de ringflitsadapters zijn nogal grote en zware gevallen waar ik niet snel mee in de menigte in een club zou lopen.

Maar het is wel een origineel idee dat ik in deze context nog niet ben tegengekomen. Het zou zomaar kunnen dat je je hiermee kunt onderscheiden van een heleboel andere fotografen, en dat is natuurlijk niet verkeerd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo mrt 06, 2016 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even om het verschil te laten zien:

Sony macro ringflitser

Falcon Eyes 400Ws ringflitser. Deze wordt met name voor modelfotografie gebruikt. De kracht is vergelijkbaar met een leuk monoblock, een studioflitser dus. Heel wat anders dan een macro ringflitser.

Die macro ringflitser gebruik je, omdat je met macro heel dicht op je onderwerp zit. Als je daar een normale reportageflitser voor gebruikt, flits je over je onderwerp heen. Dat is de truc Wink

In mijn opinie kun je voor wat jij wilt - PartyPics maken - het best voor een normale reportageflitser gaan.

En dan nog wat leesvoer.

Enjoy!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: