Meld je gratis aan

Flitsen op 2e gordijn met losse flitser

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2016 14:40    Onderwerp: Flitsen op 2e gordijn met losse flitser Reageer met quote

Bij het opdoen van inspiratie voor de cursus die ik momenteel volg viel mijn oog binnen een blog op een techniek waar ik graag mee wil experimenteren, o.a. voor Urbex.

Onderwerp/scene:
- Als achtergrond bijvoorbeeld een oude muur met een mooie structuur.
- Onderwerp zelf ligt of staat zeg een meter voor de muur, doe eens gek, een oude schoen.

Gebruikte techniek:
- Achtergrond wordt ingeflitst op 2e gordijn met een losse flitser (achter onderwerp op statief).
- Foto wordt genomen met 3 sec. sluitertijd (op statief) waarbij onderwerp wordt belicht d.m.v. een zaklamp.

Nu heb ik het volgende issue. Ik beschik over de combi canon 70d met de 430EX III RT als externe flitser. Die kunnen prima draadloos communiceren, echter daarbij is de instelling op het 2e gordijn niet mogelijk.

Mijn vraag is nu hoe ik dit wel voor elkaar ga krijgen (zonder aanschaf van al te dure hulpmiddelen)?

Als alternatief zou ik op het eerste gordijn kunnen inflitsen, e.v.t. met negatieve compensatie op de flitser, echter vrees ik dat ik dan nog snel met een te verlichte achtergrond zit. 2e gordijn is voor deze situatie denk ik dan ook verreweg het ideaalste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 16, 2016 00:36    Onderwerp: Reageer met quote

Als je alleen de achtergrond flitst maakt het niks uit of je op het tweede of eerste gordijn flitst. Er verandert niks aan de hoeveelheid licht die uit je flitser komt, alleen het moment is anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do mrt 17, 2016 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Reinoud zegt, de hoeveelheid licht is niet anders in eerste gordijn of tweede gordijn. Tweede gordijn betekend dat de flitser af gaat aan het einde van je belichting, dat kan mooi zijn als je iets met beweging fotografeert, omdat het onderwerp dan scherp op de foto komt waar de belichting eindigd.

In dit geval zou ik zorgen dat je eerst een goede belichting krijgt voor de achtergrond door hier de output van de flitser op af te stellen maar ook door het diafragma dicht te knijpen. Wanneer die goed belicht is kun je het onderwerp belichten met bv inderdaad een zaklamp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: