Meld je gratis aan

Softbox / studiolamp tectake

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 30, 2016 14:59    Onderwerp: Softbox / studiolamp tectake Reageer met quote

Hallo allemaal!
Heeft er iemand ervaring met de softbox/studiolamp van tectake?
Ze hebben er twee op hun site staan, eentje van 40x40 en eentje van 68x50.
Prijs is zo goed als hetzelfde. Maar ik weet niet welke beter is?
Ik wil dit gebruiken om thuis in een leuke setting foto's te maken van onze baby. Maar ik voel me te gebonden aan het daglicht, en flitsen vind ik niet mooi.
Iemand tips?
Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 30, 2016 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom op het forum.

Tips? Verdiep je in licht en wat het doet, voordat je tot aanschaf overgaat. Verdiep je tevens in de functie van een softbox en wat de relatieve grootte van een softbox ten opzichte van het te fotograferen onderwerp doet.

Klinkt wat kort door de bocht, maar aan je vraagstelling is duidelijk af te lezen dat je qua licht eigenlijk (nog) niet weet wat er mogelijk is en hoe het werkt.

Heel kort: je kijkt naar een continu-licht, waarschijnlijk "daglichtlamp" genoemd. Dat heeft vooral me de kleurtemperatuur te maken.

Een softbox zorgt ervoor dat het licht "zachter" wordt. Eigenlijk bedoelen we daar de schaduwen mee. Vergelijk een zonnige dag met een bewolkte dag. In het eerste geval heb je harde schaduwen, in het tweede geval zacht (diffuse) schaduwen.

De (relatieve) grootte van de softbox ten opzichte van het onderwerp, zorgt ervoor dat het naarmate die relatieve grootte toeneemt, het licht zachter wordt. Concreet: wil je alleen een portret van je baby maken, dan volstaat de 40x40, want die is al redelijk groot ten opzichte van het gezicht van je baby. Wil je full-body foto's maken, dan raad ik de grote versie aan.

Blijft over hoe je de softbox moet plaatsen. Hoe dichter bij het onderwerp, hoe zachter het licht wordt. Ik neem aan dat je dat bij je baby wilt(?)

Tenslotte: flitsen kan net zo mooi zijn als daglicht, als je maar weet wat je doet c.q. weet hoe je flitser en camera in moet stellen. Als jij het beeld van een platgeflitste foto in je hoofd hebt (licht onderwerp, donkere achtergrond), dan heb je het meestal over foto's van mensen, die niet weten hoe ze moeten flitsen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: