Meld je gratis aan

Zwarte kat fotograferen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 19:34    Onderwerp: Zwarte kat fotograferen Reageer met quote

hee!

Ik heb misschien een heel domme vraag, maar ik ben helemaal nieuw in dit wereldje dus ik heb nog geen idee hoe alles werkt...

Nu heb ik 2 kittens, waarvan 1 volledig zwart. En vooral omdat de achtergrond dus zo licht is (witte muur) is het verschil heel groot tussen het kitten en de achtergrond.

Ik zit al een tijd te proberen door de ISOwaarde, sluitertijd en diafragma te veranderen, maar ik heb nog niet een goede stand gevonden voor echt een goede foto... Heeft iemand advies voor mij?

Ik moet hier wel even bijzeggen dat ik zo nieuw hierin ben dat ik geen idee heb of ik bij de ISOwaarde bijvoorbeeld eerder aan 200 of 2000 moet denken. Wat hoog is of laag, daar heb ik echt geen idee van... Voor mij is het al heel wat dat ik deze 3 weet te vinden op mijn camera, haha
En natuurlijk, al doende leert men. Mijn punt is alleen dat de kittens met de dag groeien, en dat zou ik graag mooi vastleggen. Hulp is dus heel erg welkom Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

ISO waarde, diafragma of sluitertijd veranderen helpt in dit geval niet, omdat de automatische belichtingsregeling van je camera veel zwart meet en daardoor (te)veel licht op de sensor toelaat. Gevolg: een overbelichte foto.
ISO waarde in dit geval zo laag als mogelijk houden en je belichtingscompensatie op -1 of -2 zetten.
Eventueel kan je spot meting gebruiken, maar ik vrees dat dat nog wel een brug te ver zal zijn voor je.

Raad: lees de handleiding van je camera van voor tot achter door en van achter tot voor. Niet 1x maar desnoods 100x tot je je camera beheerst.
En een fotocursus is ook niet verkeerd!

Maar begin eens met de belichtingscompensatie. Ik hoop dat je veel mooie foto's van je kittens zal maken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2016 09:54    Onderwerp: Reageer met quote

Belichtingscompensatie gebruiken, zoals al aangegeven, en geen witte achtergrond gebruiken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

blanco schreef:
ISO waarde, diafragma of sluitertijd veranderen helpt in dit geval niet, omdat de automatische belichtingsregeling van je camera veel zwart meet en daardoor (te)veel licht op de sensor toelaat. Gevolg: een overbelichte foto.
ISO waarde in dit geval zo laag als mogelijk houden en je belichtingscompensatie op -1 of -2 zetten.
Eventueel kan je spot meting gebruiken, maar ik vrees dat dat nog wel een brug te ver zal zijn voor je.

Raad: lees de handleiding van je camera van voor tot achter door en van achter tot voor. Niet 1x maar desnoods 100x tot je je camera beheerst.
En een fotocursus is ook niet verkeerd!

Maar begin eens met de belichtingscompensatie. Ik hoop dat je veel mooie foto's van je kittens zal maken.

thanks voor je advies Smile

ik ga de handleiding inderdaad aandachtig doorlezen, en ik heb ook een cursus liggen (studieplan geloof ik), maar tegen de tijd dat ik het onder de knie heb zijn de katjes al weer een heel stuk gegroeid zonder dat ik het heb vastgelegd, en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Maar hier kan ik zeker wat mee. De belichtingscompensatie ken ik inderdaad ook (itt spotmeting, ben pas bij diafragma/iso/sluitertijd). Maar wat zou je me aanraden voor ISO waarde? 200 bijv., of valt dat meer onder ¨gemiddeld¨?

Sorry voor mijn domme vraagjes hoor, vaak is het natuurlijk een kwestie van oefenen, en met de andere katten gaat het ook eigenlijk wel ok (voor mijn doen als beginner dan) alleen die zwarte...
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

ISO waarde op de laagste stand zetten wat nodig is om een goed belichte foto te krijgen. Als je camera die stand heeft dus op ISO 50 of anders op ISO 100. Veel Nikon camera's hebben als laagste waarde 200 ISO, dus in dat geval die waarde kiezen.
Pas als het te donker wordt en dus de sluitertijd te lang wordt de ISO hoger zetten (bijvoorbeeld op 800 of 1600 of desnoods op 3200).
Hogere ISO waardes hebben als nadeel dat dan de ruis op je foto toeneemt, wat weer een mindere kwaliteit oplevert. (Hoewel dat best kan meevallen, maar dan moet je zelf even kijken wat je acceptabel vindt).
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga ermee aan de slag Smile

Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik las inderdaad wel over de ISO waarde icm daglicht, maar dat is natuurlijk anders dan donkere voorgrond vs donkere achtergrond.

Ik heb truwens een canon EOS 7D, dus aan de camera ligt het niet Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan en inderdaad heb je een goede camera!
Laat je nog eens weten of het is gelukt?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: