Meld je gratis aan

Dansvoorstelling in een theater fotograferen.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 01:13    Onderwerp: Dansvoorstelling in een theater fotograferen. Reageer met quote

Binnenkort moet ik een dansvoorstelling in een theater fotograferen. Ik heb dit echter nog nooit gedaan. Het lijkt me lastig om zoiets goed te doen, omdat er weinig licht is en flitsen bovendien niet toegestaan is. Wel mag ik me vlak voor het podium begeven. Ik heb zelf de onderstaande dingen bedacht om het er goed vanaf te brengen. Ik ben benieuwd of ik op de goede weg ben en of er verder nog tips en trucs zijn.

- Foto's maken met een ISO van (max.) 800;
- Een sluitertijd van 1/30 aanhouden, zodat ik nog uit de hand kan schieten (bewogen beelden worden namelijk niet gewaardeerd);
- Eén spot om scherp te stellen aanhouden vanwege de kleine scherpte-diepte.
- Deze spot in het midden aanhouden aangezien er daar waarschijnlijk het meeste licht is;
- Een lichtgevoelige lens aanschaffen (maar welke?);
- Op sommige forums lees ik dat onderbelichten ook een optie is?

Ik heb zelf een Canon EOS 300 D. Wat betreft lichtsterke lenzen zijn de volgende me aangeraden:
- Sigma 17-70 2.8-4.5 macro (349 euro), deze is echter voor macro en lijkt me daarom niet zo geschikt voor een theater. Bovendien vraag ik me af of hij lichtsterk genoeg is;
- TAMRON 17-50 DI II F 2.8 CANON (328 euro);
- TAMRON 28-75 DI F2.8 SP CANON (399 euro);
- CANON EF 50 MM F/1. USM (299 euro);
- Sigma EX 30/1. voor Canon (399 euro, 374 euro met filter), ik vind het echter een nadeel dat je met dit objectief niet kunt inzoomen.

Heeft er iemand ervaring met een van deze objectieven of een andere suggestie. Tips over het fotograferen van dans zijn ook van harte welkom!!!

Groetjes, Iris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 02:39    Onderwerp: Reageer met quote

Onderbelichten, daar zal men waarschijnlijk gewoon het werken met EV op -1 of -2 mee bedoelen. Verder zou ik denk ik een nog lichtsterkere lens willen hebben, ik had aan ISO 400 met diafragma op 3.5 zeker niet genoeg in een club met lichtshow.
Als je meer licht hebt wordt je foto beter en heb je nog een beetje kans met croppen... en daarvoor heeft Sigma de 24mm en 28mm F/1.8 (wel ook een prime). Ik weet zelf niet wat er verder is voor Canon.

Wat betreft die scherptediepte: Hoe ver sta je van je onderwerp? >> Pak de DOF-calculator er eens bij - als je met een 28mm op F/1.8 op 5 meter afstand staat is alles tussen de 4 en 6.7m acceptabel...
"I suppose one could move the correcting distance toward the subject after autofocusing. Or, have the subject move the correcting distance toward the camera. It would unquestionably be much better if the lens simply focused properly in the first place."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 08:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als je foto's met veel ruis wil, is onderbelichten en dan later in PS corrigeren het recept.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

- De meeste theaterfotografen die ik ken gebruiken een 70-200 f/2.8

- je wilt over het algemeen niet onder 1/60 komen. Dan kan het handig zijn je camera op sluitertijdvoorkeuze te zetten

- gebruik een statief

- als je op een hoek van het podium staat pas dan op dat je niet de coulissen in fotografeert, daar is vaak lelijk werklicht aan waardoor je achtergrond niet mooi wordt

- isoleer je camera met een zwarte handdoek ofzo tegen het geluid. Het is heel hinderlijk voor de mensen die zitten te kijken als je aan het klikken bent

- zorg dat je de dans (of de muziek) kent zodat je weet wanneer de climaxen in de voostelling zijn, en wanneer de mensen stilstaan. De snelle bewegingen kun je over het algemeen niet bevriezen met theaterlicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
- en wanneer de mensen stilstaan. De snelle bewegingen kun je over het algemeen niet bevriezen met theaterlicht.

Maar je kunt wel de meest fantastische effecten van de beweging vastleggen met een iets langere sluitertijd
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je wilt. Jammer dat je er niet bij kunt flitsen want dat zijn mooie gelegenheden op op je tweede gordijn te flitsen en een mooi scherp einde aan de beweging te maken.

Maarja, je kunt ook niet alles hebben "Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de reacties. Er zitten alvast een aantal tips bij die ik zeker kan gebruiken.

Wat betreft het croppen van foto's: de aanvraag van adobe photoshop verloopt bij mij niet soepel. Toch wordt photoshop met name aangeraden om mee te croppen. Moet ik wachten of zijn ook andere programma's geschikt?
Is croppen overigens überhaupt wel een optie wanneer de foto bedoeld is voor drukwerk. Met croppen worden de foto's immers toch kleiner gemaakt?

Onderbelichten kan ik in mijn achterhoofd houden als ik ga oefenen tijdens de generale repetitie of de dag van tevoren bij een ander optreden.

De Sigma 28mm F/1.8 EX DG Asf Macro Canon klinkt in mijn oren ook goed (266 euro). Bij een fotospeciaalzaak was mij echter de Sigma EX 30/1.4 voor Canon aangeraden (339 euro). Ook de 70-200 f/2.8 klinkt goed, hoewel dit objectief natuurlijk wel minder gevoelig is. Het is echter positief dat ik kan inzoemen. Wat te kiezen?

Wat een DOF-calculater is, moet ik nog even bekijken. Zo ver ben ik nog niet in de fotografie :p
Wat betreft de afstand tot het onderwerp denk ik dat dit verschilt van een halve meter tot twee meter of iets dergelijks. Ik mag me namelijk vlak voor het toneel begeven en eventueel kan ik bij muzikanten ook het toneel op.

Ik kan met de sluitertijd inderdaad de tijd instellen op 1/60. Bij 1/30 krijg je als ik het goed begrijp nog bewogen bewogen beelden?
Ik had echter niet het idee om een statief te gaan gebruiken, omdat het onhandig is deze steeds mee te slepen. Bovendien had ik het idee dat een statief vooral nodig is als de sluitertijd lang is. Deze wil ik echter kort houden, omdat de danseressen niet bewogen op het beeld mogen.

Is het geluid van de camera ook hinderlijk als de muziek erg hard staat? Ik zal voor de zekerheid een handdoek meenemen, maar ik heb begrepen dat er cursisten op de eerste rijen zitten en dat het geluid hard staat. Bovendien moet ik ook het toneel op en lijkt het me lastig om goed foto's te maken als er een handdoek om de camera zit.

Verder ben ik bang dat er stofdeeltjes op de lens zitten die ik over het hoofd heb gezien. Dat kan met theaterlicht nogal lelijke delen in de foto opleveren. Heeft iemand daarover nog een tip? Gewoon van tevoren alles in orde maken of ook tussendoor controleren?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

IrisDuinker schreef:
De Sigma 28mm F/1.8 EX DG Asf Macro Canon klinkt in mijn oren ook goed (266 euro). Bij een fotospeciaalzaak was mij echter de Sigma EX 30/1.4 voor Canon aangeraden (339 euro). Ook de 70-200 f/2.8 klinkt goed, hoewel dit objectief natuurlijk wel minder gevoelig is. Het is echter positief dat ik kan inzoemen. Wat te kiezen?

28mm? Ik weet niet hoe dicht jij op de dansers kunt komen, maar dat klinkt mij als enorme veel groothoek voor een voorstelling...
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie inderdaad nu dat het om een groothoeklens gaat. Dit is niet de bedoeling. Is het verstandig voor mij om 50mm aan te houden als minimum? Of moet ik per definitie groter gaan?
Ik kan denk ik tot 1,5 meter afstand van het object komen.

Ik heb trouwens zojuist het volgende objectief gezien: Canon EF 50 mm F/1.4 USM. Dit lijkt me een geschikte keuze?
Ik heb echter geen idee waar USM voor staat.
Ook las ik ergens dat ik IS nodig zou hebben. Ik heb geprobeerd te vinden wat dit is, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Lees je even in, huur wat lensen, en bekijk dan wat het beste werkt. Ik heb het idee dat het niet allemaal even duidelijk is mbt wat die getallen op de lens nou betekenen...

Korte primer:
1) Focaallengte. Wordt aangegeven in MM.

Kleiner getal focaallengte = grotere beeldhoek. Leuk voor panoramas, landschappen, zaken waarbij je veel op je plaatje wil hebben. Kan ook creatief gebruikt worden voor portretten van relatief dichtbij, alhoewel er ook vervorming meespeeld die niet altijd even handig is.

Een 50mm lens is een uitstekende portretlens op een crop factor camera, vind ik zelf, de f1.4 van Canon (USM is een soort focusmotor die relatief stil en snel is, al heeft toevallig die 50mm een wat 'ouderwetse' versie daarvan, maar 't werkt allemaal prima).

2) F-getal (f 1.4, of 2.Cool. Kleiner = lichtsterker = beter om beweging vast te kunnen leggen. Kleiner getal betekend echter ook veeeeel minder scherptediepte, wat mooi kan zijn, maar je kan het ook enorm overdrijven. Bijv. op korte afstand (1-2 meter) met een 50mm lens op 1.4 of 1.8 zul je maar een halve cm (ofzo) aan scherptediepte hebben, dus een oog in focus, of de neus, of een oor, maar niet het gehele gezicht. Kan wel eens knap vervelend zijn. De realtie tussen scherptediept/focaallengte/diafragma/afstand tot het gefotografeerde object leer je het makkelijkst door wat te spelen. Leesvoer:

http://toothwalker.org/optics/dof.html

Voor foto's van een dansvoorstelling zou ik geneigd zijn om een telezoom (70-200 is vaak genoemd) mee te nemen die flink lichtsterk is. Nadeel: grote, zware lensen die ook nog eens heel duur zijn - die f2.8 van canon met IS (beeldstabilisatie) kost tweedehands al meer dan 1200 euro, gemiddeld. Sigma en Tamron maken mooie, betaalbaardere objectieven. En ze zijn 'lastiger' in gebruik dan groothoek, omdat je sneller problemen krijgt met bewegingsonscherpte. Overweeg om er eentje te huren, een tijdje van tevoren, ermee te spelen/leren omgaan, en op de dag zelf weer te huren.

Reden voor een tele zoom: kun je wat afstand houden van je onderwerp en toch (doormiddel van de verschillende beeldhoeken/bereik) ook heel dichtbij komen. Ik zou ook altijd aanraden om een standaardlens (50mm) en een groothoek lens (iets rond de 18-24mm op een crop cam) mee te nemen om flexibel te blijven, maar ik vermoed dat je met 70-200 f/2.8 voor 90% gedekt kan zijn.
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Verder ben ik bang dat er stofdeeltjes op de lens zitten die ik over het hoofd heb gezien. Dat kan met theaterlicht nogal lelijke delen in de foto opleveren. Heeft iemand daarover nog een tip? Gewoon van tevoren alles in orde maken of ook tussendoor controleren?

Pas geleden heb ik een foto gezien gemaakt met een lens, die getroffen was door een hamer of zo, komplete ster in de frontlens en die foto had wat last van een waas, maar was nog steeds scherp. Stofjes op je lens zie je hniet, echte wel een zonnekap gebruiken, want een schuin invallende spot kan ook verveende lichteffecten in je lens gegeven.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik fotografeer veel dansshows en wedstrijden in het theater: EOS 5d MarkII, Sigma 24-70 2.8. ISO 6400, diafragma vast op 2.8. Afhankelijk van de kleding die ze aanhebben onder- of overbelichten, ik ben constant aan het schakelen. Donkere kleding: onderbelichten tot max. 1 stop, lichte kleding: overbelichten tot max. 1 stop. Spotmeting.

Kijk voor voorbeelden op mijn Facebook : Sander Geijs

Succes...
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat TS na ruim 7 jaar nog op een antwoord zit te wachten!
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing

Eigenlijk zou er een waarschuwing moeten verschijnen indien je wil reageren in een topic meer dan pakweg 1 maand oud is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: