Meld je gratis aan

Microfotografie......Wat heb ik nodig?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 01:00    Onderwerp: Microfotografie......Wat heb ik nodig? Reageer met quote

Graag zou ik me willen richten op microfotografie.
De volgende zaken gebruik ik reeds voor macrofotografie:

- Canon 7D Mark II
- Canon EF 100/2.8 L IS USM MACRO

Op internet vind ik de volgende zaken die ik hiervoor aan zou moeten schaffen:

- Ringflitser
- Extender

Wie kan mij adviseren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 07:52    Onderwerp: Reageer met quote

Microfotografie is een vergroting van meer dan 1:1. Een ringflitser is net zo nodig voor macrofotografie als voor microfotografie. Met de 1,6X cropfactor van je 7D2 haal je al 1:1,6 met een standaard macrolens dus kun je in principe al aan microfotografie doen.

Een extender van Canon gaat niet passen op je 100mm macrolens. Andere extenders wellicht wel alleen is de vraag wat je resultaten gaan zijn. Je kunt dan beter naar tussenringen kijken.

Als je echt microfotografie wilt doen dan heeft Canon de MP-E65 waarmee je vergrotingen van 1:5 kunt halen op FF. Een Canon extender past wel op de 180mm macrolens van Canon waarmee je met een 2X extender op je 7D2 een vergroting van 1:3,2 kunt behalen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jouw uitleg.

Hoe zit het als ik een Cognisys StackShot Macro Rail zou gebruiken om de foto's vervolgens te stacken? Is het resultaat dan niet nog mooier?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Overschakelen op Nikon, want daar heet macro micro.....
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Erik1982 schreef:
Met de 1,6X cropfactor van je 7D2 haal je al 1:1,6 met een standaard macrolens dus kun je in principe al aan microfotografie doen.

Onzin natuurlijk, dan kun je met een Canon of Nikon met veel pixels ook micro doen met een gewone lens......

Het gaat om de afbeeldingsmaatstaf op de sensor niet om hoeveel je dit kan uitvergroten.....
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Met een macrorail heb je niet ineens micro, je creëert alleen meer scherptediepte en niet meer dan dat. Je hebt in principe dus mooiere foto's als dat het effect is wat je wilt bereiken maar het maakt macro niet ineens micro.

@hjanssen: OK. De cropfactor geeft natuurlijk niet echt meer dan 1:1 op de sensor omdat dat een eigenschap van de lens is maar je hebt wel hetzelfde effect als een 1,6 factor op FF bij gelijk aantal MP van de FF en APS-C body. Ofwel in de praktijk komt het neer op hetzelfde als 1,6 keer vergroting als je rekent vanuit een 7D2 en een 5D3 met een 100L. In principe is elk antwoord op elke vraag over een APS-C body fout omdat men in FF-termen rekent (diafragma, brandspuntsafstand enz.) maar in de praktijk werkt het toch wel zo. Die theorie hebben de meeste niks aan en dat niveau zullen ze ook niet halen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 03:43    Onderwerp: Reageer met quote

Erik1982 schreef:
Met een macrorail heb je niet ineens micro, je creëert alleen meer scherptediepte en niet meer dan dat. Je hebt in principe dus mooiere foto's als dat het effect is wat je wilt bereiken maar het maakt macro niet ineens micro.

Klopt, was ook meer bedoelt als extra. Wink Veel mensen die micro fotograferen, gebruiken schijnbaar een rail om zo een mooi beeld te creëren waarop alle deeltjes van het onderwerp in de foto scherp zijn. Het effect daarvan vind ik ook super.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 09:30    Onderwerp: Reageer met quote

Des te groter de vergroting des te kleiner de scherptediepte. Een rail is dus wel een goede optie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

@Mireillevdw: je gaf in je topic over die flitsers aan dat die andere fotograaf drie flitsers gebruikte. Bedoel je toevallig Arno van Zon? Die vertelt je graag hoe hij z'n extreme macrofoto's (ander woord voor micro) maakt.

Hij vertelt dan ook wel welke objectieven hij gebruikt en hoe dat werkt met die slede.
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat inderdaad om Arno van Zon. Wink

Graag wil ik gaan werken met een macrorail en dacht hierbij eraan om dit te combineren met een Canon Macro Twin Lite MT-24EX. Een ervaren macrofotograaf gebruikt hier 3 flitsers voor, namelijk de Canon Speedlite 600EX-RT als master en 2 Canon Speedlite 430EX als slaves. Ik wil graag een goede keuze maken en zou willen vragen wat jullie ervaringen hiermee zijn. Moet ik inderdaad voor 3 losse flitsers kiezen of is de Twin Lite wel een goede optie?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2016 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Arno o.a. voor die drie losse flitsers heeft gekozen, omdat hij dan (1) meer controle heeft over het licht en (2) hij daar sneller mee kan werken. Dat laatste ivm. de power die er in die flitsers zit, als weet ik niet hoeveel power die Twin Lite heeft.
BerichtGeplaatst: di jun 21, 2016 08:45    Onderwerp: Reageer met quote

@Ytos: Dat zal goed mogelijk zijn. Hij had het ook over doorbranden.Wink Dus ik kan ook beter het zekere voor het onzekere nemen en dan beter kiezen voor 3 losse flitsers.

Ik kwam nog een andere automatische focusrail tegen. De Wemacro.
http://www.wemacro.com
Deze is met 299 dollar een stuk aangenamer geprijsd.
Uiteraard komen daar bezorgkosten bij, maar het systeem ben ik nog niet eerder tegengekomen en vraag me dus af of er mensen ervaring met deze rail hebben.
Feit blijft dat deze focusrail € 375 in prijs verschilt met de Cognisys Stackshot. Iets wat mij dus wel de moeite waard is, om er even onderzoek naar te doen.

Wel snap ik dat het beter is om nergens op te bezuinigen qua producten en dat is ook zeker niet mijn bedoeling. Echter vind ik dit wel de moeite. Handig is ook zeker de mogelijkheid om de Wemacro via een app in Android te besturen. Very Happy
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 30, 2016 08:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de Wemacro rail besteld. Hij is onderweg. Very Happy
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 30, 2016 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dat las ik hier inderdaad ook al...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: