Meld je gratis aan

Op vakantie maar welk grijsfilter?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 21:45    Onderwerp: Op vakantie maar welk grijsfilter? Reageer met quote

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met fotograferen. Nu ga ik over een week op vakantie naar kroatië (veel zon). En ik wilde eigenlijk een grijsfilter kopen om ietwat langere sluitertijden te bereiken. Nu is mijn budget echter niet heel groot, dus meerdere grijsfilters gaat het niet worden.
Ik ga voornamelijk kleine stroompjes en watervallen fotograferen denk ik, maar ik zit ook aan de zee.
Iemand een idee welk grijsfilter (hoeveel stops) ik moet kopen?
Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 08:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou voor een big stopper ofwel nd110 gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 09:28    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt met een grijsfilter nog steeds maar de helft van je doel bereikt. Je kunt lange sluitertijden gebruiken maar de lucht zal nog steeds overbelicht worden tov de grond. Een combinatie van een grijsfilter en een grijs verloopfilter zou beter zijn.

Voor een grijsfilter zou ik een 6-stops nemen. 10-stops is leuk maar erg extreem waar 6 stops veel bruikbaarder is in verschillende situaties. Een 2 cof 3 stops grijs verloopfilter erbij en je hebt een mooie combi om mee te starten. Met filters is het vooral 'you get what you pay for'. De goedkope varianten zullen geen positief effect hebben op de kwaliteit van je foto's waar de duurdere dit nadeel niet hebben. Als je een goedkoop stuk kunststof op je goede glas zet is het positieve effect van het goede glas verdwenen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Is een polarisatiefilter misschien een beter alternatief?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Daarmee krijg je slechts 2 stops reductie en gaat met water hoogstwaarschijnlijk niet het effect geven wat OP wil bereiken. Tevens werkt een polarisatiefilter alleen echt goed als je 90 graden tov de zon staat.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik wil bereiken is eigenlijk zo'n bewegend eater effect, ik doe dit nu door meerdere foto's in photoshop te gooien en daar dan een effect over toe te passen, maar ik wil het eigenlijk wel eens op de originele manier proberen.

Ik denk zelf dat een 10stops teveel is?
Wat gebruiken jullie?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je het effect zoals een aantal van de foto's die ik op Zoom in mijn profiel heb geplaatst? Die zijn met een Lee little stopper (6-stops) of Stealth Gear ND-1000 (10-stops) gemaakt. Het is helemaal afhankelijk van de situatie en het licht welke het meest geschikt is. De 6-stops is meer allround.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: