Meld je gratis aan

wanneer heb je nou een juiste belichting ???

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 09:14    Onderwerp: wanneer heb je nou een juiste belichting ??? Reageer met quote

Goedemorgen ,
mijn naam is marco en ik ben hier nieuw op dit forum ik ben een beginner met fotograferen.
wanneer heb je nou een juiste belichting ? ik ben op internet een hoop gaan zoeken en heb het 1 en ander gelezen.
dus ging ik op pad om te proberen een zonsondergang foto te maken.
iso ingesteld op 100 diafr op 11 en een sluitertijd van 8 sec met een nd filter erop.
uiteraard gekeken of de belichtingsmeter mooi op 0 komt met die instellingen
een paar fotos genomen maar ik vind ze te licht.
dat vind ik bij alle fotos die je op de belichtings meter maakt is dit gewoon zo ? en gaat alles zitten in nabewerking ?
of wanneer ik hem te te licht vind kan ik dan gewoon het diafragma iets knijpen? maar dan is de foto dus iets onderbelicht volgens de meter
ik vraag mij dus af hoe anderen dat doen want werk je met de belichtings meter in je camera dan krijg je vrijwel de zelfde soort fotos (vrij licht ) soms wil je juist die donkere sfeer over laten komen hoe doe je dat ?
misschien zit ik er ook wel helemaal naast maar ik ben hier om te leren
ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen alvast bedankt groeten marco
ik hoop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst kan/moet je niet uitgaan van dingen die je leest. Elke situatie is anders.

Wat is er overbelicht? De hele foto, de lucht? Heb je wellicht een foto als voorbeeld en wat wil je bereiken met het ND filter?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

De foto ziet er zeg maar uit als of je het in de automatische stand hebt geschoten gewoon simpel niet echt een sfeer wat ik zeg maar wil helaas heb ik de fotos verwijderd zal als ik thuis ben ff kijken of ik nog wat kan vinden en zal hier een foto posten wat ik als doel voor ogen heb zeg maar ..
Ik ben beginnend dus vandaar dat ik me richte op leesvoer ..
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

De lichtmeter is een relatief gegeven en geen absoluut en jij moet de gemeten waarde interpreteren.

Als jij vindt dat een foto te licht is, moet je minder belichten, dus: iso omlaag, diafragma kleiner of sluitertijd korter of een combinatie van de drie of alle drie.

Bij de meeste camera's kun je ook nog kiezen uit: spot, centrum gewogen en matrix meting en die gebruik je voor diverse lichtsituaties.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Sfeer wordt ook vaak middels nabewerking gecreeerd (basis moet uiteraard goed zijn). Jammer dat je de fotos niet meer hebt daar hadden we een hoop uit kunnen afleiden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

dank u voor de reacties ik zal vanavond na het werk ff kijken of ik niet nog een foto op de pc heb staan .

ik had mijn iso op 100 wou een sluiter van 8 sec en mijn diafr was 11 die vond ik dus telicht heb daarna een foto gemaakt met diafr 16 die vond ik er mooier uit zien maar doe ik het dan wel goed want dan geeft het histogram aan dat het onderbelicht maar eigenlijk maakt dat dus helemaal niets uit ?
de iso en sluiter heb ik niet aangepast omdat dat de waardes waren waar ik mee wou werken maar op internet lees ik als je de 1 aanpast moet de ander ook Vandaar dat ik erdoor in de war raak ..
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet niets. De diverse regels zijn een basis en geven handvaten maar jet is aan jou wat je ermee wil doen. Op welke stand heb je gefotografeerd?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Op de m stand omdat ik een nd filter heb gebruikt voor een sluiter van 8 sec
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel stops nd? Wat het beste werkt is eerst zonder filter licht meten en vervolgens berekenen wat je instellingen met het filter moet worden. Er zijn apjes voor en je kan het ook zelf berekenen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

klopt dat heb ik ook gedaan heb een 10 stops filter ook hebben de fotos last van ruis heb van alles geprobeerd ook zonder filter maar het blijft Sad
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

hier wat fotos van het oefenen

https://www.mupload.nl/img/6j6jxujmajoor.jpg

https://www.mupload.nl/img/voh0cueaufhvz.jpg

https://www.mupload.nl/img/kpqqrf0qoc0tn.jpg
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 01:30    Onderwerp: Reageer met quote

Wat noem je een goede belichting? Als je iets als een zonsondergang fotografeert zit er per definitie een enorm contrast tussen de donkere en de lichte stukken in je beeld. Je kunt dus nooit alles goed belichten.

De lichtmeter van je camera kun je op verschillende standen instellen (grofweg: van het *gemiddelde* van het hele beeld tot het gemiddelde van het midden van je beeld, met soms wat stappen ertussenin), maar dat lost je probleem niet op.

Je zou met een losse lichtmeter kunnen meten wat de zon nodig heeft voor een correcte belichting, en dan wat de grond nodig heeft. En ik voorspel je dat dat enorm uit elkaar ligt.

Dus nogmaals: waar ben je naar op zoek? Je zult een compromis moeten sluiten. Of gaan nadenken over trucs als HDR. Want je probeert nu iets dat niet recht toe recht aan kan...
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Onder extremere lichtomstandigheden is de normale lichtmeter niet zo bruikbaar en gebruik ik het live histogram en zorg er voor dat de foto net niet overbelicht is (deze techniek heet ETTR = expose to the right), en in raw formaat.

In Lightroom maak ik dan de foto verder af.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Okeyy thanks voor de antwoordennk zal weer eens wat proberen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: