Meld je gratis aan

hoe kan ik de hele personen op de foto lichter maken?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 21, 2016 23:53    Onderwerp: hoe kan ik de hele personen op de foto lichter maken? Reageer met quote

Ik wist niet goed hoe ik deze vraag moet stellen maar ik maak foto's met de canon 6d fullframe camera en een 430 flitser van canon. Op het kleine scherm van de camera zien de foto's er vaak redelijk uit maar als ik ze op mijn computer bekijk vind ik de gezichten licht genoeg maar de rest van bijv de kleding is vrij donker. Ik heb de flitser bij portretfoto's partyfotografie vaak schuin naar voren staan. Iemand een idee hoe ik bijv ook de broek van de personen lichter kan krijgen?

deze foto is in het gezicht licht genoeg maar ook daar onder minder

hier bijvoorbeeld een foto die ik ergens vond zie je alles veel lichter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2016 09:10    Onderwerp: Reageer met quote

dat is een schaduw plek van je zonde kap

die moet je niet gebruiken bij flitsen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2016 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

De vraag is: waarom heb je de flitser schuin naar voren staan? Dat is namelijk precies de oorzaak...
Je bouncet een groot deel van het licht naar boven, en daardoor zijn de hoofden dichter bij je lichtbron (effectief: het plafond) dan de benen. En licht valt kwadratisch af met de afstand (in het Nederlands: iets dat 2 keer zo ver weg is van je licht krijgt een kwart van het licht).
Je ziet het ook aan de schaduwen onder de kin: het licht komt van boven

Je kunt verschillende dingen doen:
- een bouncekapje gebruiken. Dan verspreid je het licht meer. Niet alleen bounce je dan ook naar de vloer en de muren, maar er gaat ook een deel van het licht direct naar de benen
- als je dicht bij een muur staat: recht naar achteren flitsen (zonder bouncekapje). Dan zal er een grote lichtvlek op de muur komen en krijg je mooi zacht licht. Kost wel meer flitskracht, dus batterijen en oplaadtijd.
- het achteraf fixen in Lightroom (met een lichtverloop) of Photoshop. Maar dat i eigenlijk het meeste werk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2016 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

stouten schreef:
dat is een schaduw plek van je zonde kap

die moet je niet gebruiken bij flitsen

Het ziet er in mijn optiek niet uit als een schaduw; die heeft een scherpere rand op de foto. En bij mijn toestel heb ik die alleen als ik de interne flitser gebruik (en dat raad ik iedereen te allen tijden af).

Ik gebruik mijn zonnekap altijd. Zeker bij partyfotografie. Niet zozeer om te beschermen tegen invallend licht, maar om de voorkant van mijn lens te beschermen. De zonnekap gaat erop zodra ik de lenskap eraf haal (dat is als ik mijn camera uit mijn koffer haal), en de lenskap blijft eigenlijk altijd in de koffer. Dus die raak je dan ook nooit kwijt.

Bijkomend voordeel is dat je geen 'beschermfilter' op je lens hoeft te doen. Ik zie veel mensen die maar automatisch een onnodig UV filter op hun dure lens schroeven, en de meeste daarvan komen de kwaliteit van je foto's niet ten goede.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: