Meld je gratis aan

Hulp bij keuze camera

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 15:32    Onderwerp: Hulp bij keuze camera Reageer met quote

Beste kenners,

Ik heb al jaren een Canon EOS 450d met kitlens (tevens een zoomlens, welke ik nooit gebruik). Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe camera met maximaal budget van €500,-, maar liefst minder.

Ik heb twee kinderen van 3,5 en 1,5jaar oud. Mijn camera is dan ook met name bedoeld voor het vastleggen van vele beweeglijke momenten Wink Daarom moet de camera met name geschikt zijn voor het vastleggen van bewegende personen, ook bij minder licht zoals nu tijdens de wintermaanden. Scherpte, kleur en gebruiksgemak zijn uiteraard belangrijk.

Omdat ik mijn huidige spiegelreflex eigenlijk alleen nog maar op de auto-stand heb staan, denk ik aan een (instap) systeemcamera. Ik ben waarschijnlijk niet van plan uit te breiden met lenzen, eventueel wel een flitser, maar indien de camera een redelijke flitser heeft is dit ook geen must.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik eerst uit op de Canon EOS M10, maar de recensies lopen nogal uit een.

Graag jullie advies, waarvoor bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,
Rik

Laatst aangepast door RikZ op zo jan 08, 2017 21:32, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom een nieuwe camera? Op welk punt voldoet je huidige Canon 450D niet?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op zo jun 18, 2017 08:11, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je geld het beste in een fotocursus steken want zonder basiskennis gaat het met geen enkele camera iets worden. Een andere camera gaat je niks beters brengen dan wat je nu hebt zonder kennis van zaken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2017 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Beste heren,

Bedankt voor jullie reacties, ik ben echter een paar dagen afwezig geweest.

Redenen van overstap camera:

1. Camera (Canon450D) werkt niet meer, na wat verder onderzoek blijkt het niet aan de body, maar aan de lens te liggen, waarvan de autofocus niet meer werkt;

2. Zelf heb ik enige kennis van fotograferen, echter vragen de omstandigheden om een camera die ik snel erbij pak en niet hoef in te stellen (ik ben hier niet dagelijks mee bezig, dus niet geoefend hierin. Daarbij wil ik ook dat mijn vrouw de camera kan gebruiken. Daarom zal de camera over het algemeen op de automatische stand staan.

3. Ik heb laatst een aantal compactcamera's geprobeerd, maar was daarmee niet te spreken over de fotokwaliteit, maar met name de reactiesnelheid. En ja, ik weet dat een slechte foto meestal te wijten is aan de fotograaf, dus bespaar ik jullie die reactie Wink

Verder, hoop ik dat jullie mij daadwerkelijk willen helpen met deze keus. Het kan een aantal dagen duren voor ik reageer, maar ben jullie zeker dankbaar voor de reacties.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2017 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

RikZ schreef:
Daarom zal de camera over het algemeen op de automatische stand staan.
Ik weet dat een slechte foto meestal te wijten is aan de fotograaf, dus bespaar ik jullie die reactie.

Er is niets mis mee met de automatische stand, want die zit er niet voor niets op. Dus gewoon gebruiken! Meestal kunnen er goed bruikbare foto's mee gemaakt worden.
En wat is een slechte foto? Dat bepaalt de fotograaf zelf. Een technisch mislukte foto kan nog altijd veel (gevoels)waarde hebben!
Mij lijkt de camerakeuze niet zo moeilijk: je hebt je keuze al bepaald met een instap systeemcamera; die zullen elkaar wat kwaliteit niet veel ontlopen. Bij de ene camera is dit beter, bij de andere weer iets anders, maar ik denk dat je bij gemiddelde foto's het verschil niet zult merken.
Ik zou naar een fotowinkel gaan en een paar camera's in de hand houden en kijken welke je het meest aanspreekt en het fijnste hanteerbaar is. Omdat ook je vrouw de camera gaat gebruiken zou ik haar meenemen naar de winkel. Niet gelijk je keuze maken maar alles laten bezinken en met elkaar bespreken welke camera de voorkeur heeft.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2017 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op zo jun 25, 2017 21:50, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2017 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

blanco schreef:
Ik zou naar een fotowinkel gaan en een paar camera's in de hand houden en kijken welke je het meest aanspreekt en het fijnste hanteerbaar is. Omdat ook je vrouw de camera gaat gebruiken zou ik haar meenemen naar de winkel. Niet gelijk je keuze maken maar alles laten bezinken en met elkaar bespreken welke camera de voorkeur heeft.

Ik zou de bewegelijke kinderen meenemen en kijken of ik die in de beweging kan vastleggen met de gekozen camera. Wat heb je eraan dat de camera prettig vasthoudt en je vrouw er mee om an gaan als die niet doet wat die moet doen.
Mijn ervaring met beweging en systeemcamera is zo best, zeer met willekeurige bewegingen. Daarbij een systeemcamera is niet makkelijker of moeilijker in te stellen als een DSLR.
Ik stel mijn camera nooit in bij het nemen van een foto maar gewoon daarvoor, staat op A en auto iso en stel de sluitertijd voor de iso verhoging afhankelijk van de lens in en dan de hele tijd klikkerdeklik en zelden of nooit iets in stellen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: