Meld je gratis aan

Eerste spiegelreflex camera?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 19:57    Onderwerp: Eerste spiegelreflex camera? Reageer met quote

Ik ben mij op dit moment aan het oriŽnteren voor een professionelere camera dan mijn huidige systeemcamera. Ik zit te denken aan een spiegelreflex maar kan maar niet kiezen welke camera het meest geschikt is voor een beginner met een spiegelreflex camera.

Mijn budget is rond de 600 - 800 euro en eventueel een tweedehands camera is een optie. Ik heb een fotocursus op de planning staan om de eerste ins en outs van fotograferen op te doen.

Iemand suggesties voor een camera? Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het belangrijkste is kiezen welk merk je wilt hebben. Als je daar eenmaal aan begint is het steeds kostbaarder om dat te wisselen.

Nou maken een heleboel fabrikanten tegenwoordig technisch prima camera's. Het is een beetje een wedstrijd welke fabrikant nu weer de allerallersuperbeste camera heeft met alle nieuwe liflafjes, en een half jaar later is dat weer een andere. Lekker belangrijk.

Dus daar zou ik het niet van laten afhangen.

Wat is dan wel belangrijk?

- Als je van plan bent serieus verder te gaan in de fotografie is de serviceorganisatie achter een merk belangrijk. Op hoeveel plekken kun je je camera snel laten repareren als het echt nodig is? Krijg je dan leenapparatuur mee?
- hoeveel lenzen en andere accessoires zijn er beschikbaar voor het merk? ZIjn oude lenzen nog te gebruiken? Zijn er professionele modellen beschikbaar? (duur, maar vaak hun gewicht in goud waard) En lenzen van andere fabrikanten?
- heb je fotografen in je omgeving die een merk gebruiken? Het is wel handig als je eens wat moet lenen (specifieke lens? flitser? reservebody voor een belangrijke shoot).
- maken andere partijen accessoires voor deze merken? Denk aan flitstriggers of andere spullen die je kunt koppelen aan je camera. Sommige merken staan altijd vooraan in de rij, en voor andere moet je altijd een jaar extra wachten

Op grond van bovenstaande argumenten raad ik de meeste fotografen aan te kiezen voor een van de twee grote partijen op de markt: Nikon of Canon.

Niet dat andere merken geen geweldige camera's maken, maar omdat het totaalplaatje van de bovenstaande overwegingen een keuze tussen een van deze partijen meestal het beste maakt.

En welk model... Ik gebruik zelf twee (identieke) bodies van inmiddels 7 jaar oud. Ja er zijn inmiddels camera's met meer megapixels (hoewel ik 12 eigenlijk zat vind), en betere ISO performance (maar er komt toch een moment dat je moet flitsen. Je schuift in de praktijk het probleem een eindje op).
Maar de camerabody is eigenlijk het minst belangrijke van je uitrusting. Je lenzen zijn belangrijker (niet alleen voor scherpte, maar ook bijvoorbeeld voor de snelheid van de autofocus), maar je fotografisch brein is nog veel belangrijker.
Daarom zou ik je vooral adviseren om te beginnen met een mooie tweedehands. Heb ik ook gedaan en nooit spijt van gehad. Het model is minder belangrijk dan dat je goed nadenkt over welk merk je wilt.
Je maakt wellicht een andere keuze dan ik gemaakt heb (of nu zou maken), maar maak hem in ieder geval doordacht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: