Meld je gratis aan

Beginnende timelapsefotograaf

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 18:27    Onderwerp: Beginnende timelapsefotograaf Reageer met quote

Graag wou ik me even voorstellen en wat vertellen over mezelf en mijn nieuwe hobby... timelapsefotografie!

Ik vind het fascinerend hoe je blik op de wereld verandert wanneer je de tijd wat sneller kunt laten gaan. Die beleving wou ik zelf ook kunnen maken.

Al langere tijd wou mijn vrouw een nieuwe camera, dus toen ik een tijdje terug over mijn nieuwe interesse begon waren we het snel eens... Bij een fotografiewinkel kwamen we een occasion tegen, een Canon 650D, samen met een standaard 18/55 lens. Na wat uitzoekwerk waren we overtuigd dat we zo een hele goede start konden maken voor een relatief lage prijs.

Sowieso probeer ik alles nog even low-budget te houden. Dus een tweedehandsstatief gekocht voor een tientje, maar het is een prima stevig ding. Ook een intervalometer besteld, zodat ik de camera automatisch af kan laten gaan zo vaak ik maar wil.

Ik werk met gratis software, voorwaarde is dat ik grote hoeveelheden beelden tegelijk moet kunnen bewerken. IrfanView biedt, al is het wat verstopt, heel wat mogelijkheden voor batch processing. Waarschijnlijk wat minder bekend is ImageJ, dit komt eigenlijk uit de microscopiewereld - en daar ben ik vanuit mijn vorige werk vertrouwd mee. ImageJ is heel goed met allerlei macro's, en ik ben niet vies van wat simpel programmeerwerk. Voor videobewerking (samenvoegen van scenes, exporteren) gebruik ik VSDC free.

Gelukkig had ik al een behoorlijk stevige computer (32GB RAM), dus dat scheelde een hele investering.

De grootste beperking is in mijn beleving de batterij, maar het viel me alles mee dat ik op één batterij zeker 12000 foto's kan maken, als ik mijn instellingen "energiezuinig" kies (schermpje dichtklappen, autofocus en beeldstabilisatie uit). RAM geheugen en processorsnelheid bepalen hoe tijdsverslindend de nabewerking is. Met een 64GB geheugenkaart in mijn camera en keuze voor medium of small afmetingen voor mijn foto's heb ik tot nog toe 20x meer dan ik per "shoot" nodig heb.

Ik heb een youtubekanaal gestart, zie https://www.youtube.com/channel/UCm-35vb0EpeXnxGBocBgNBw. Feedback is welkom, ik ben nog maar een beginner en leer graag bij! Ik probeer heel regelmatig wat nieuws te plaatsen en als jullie het interessant vinden hou ik ook jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

PS: ik hoop dat ik dit bericht op een goede plaats heb gezet!

Laatst aangepast door Josq op di nov 01, 2016 19:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 19:39    Onderwerp: Re: Beginnende timelapsefotograaf Reageer met quote

Josq schreef:
Ik heb een youtubekanaal gestart, zie https://www.youtube.com/channel/UCm-35vb0EpeXnxGBocBgNBw. Feedback is welkom,.!

Mijn feedback van YouTube komend: dit kanaal bestaat niet........
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt! Hij pakte de punt erbij. Ik heb het nu gecorrigeerd. Het is dus https://www.youtube.com/channel/UCm-35vb0EpeXnxGBocBgNBw
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 11, 2017 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een tip.
Zet er een muziekje onder. (er zijn op internet genoeg sites waar je rechten vrij muziek kan downloaden en gebruiken. (wel onder vermelding van de artiest)

Mag ik ook vragen wat je in de tussentijd doet? wanneer de camera zn opnames maakt? bij mijn timelaps (https://www.youtube.com/watch?v=4-ZddgsaXMw) ben ik er bij gebleven ook gezien de locatie.

Maar in de natuur za je dan al snel lang zitten
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, er mooi!

Alleen jammer van de vuile sensor, dit zie je namelijk terug in de opnamen
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: