Meld je gratis aan

advies voor statief

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mrt 03, 2017 14:05    Onderwerp: advies voor statief Reageer met quote

Ik ben op zoek naar een degelijk statief voor mijn camera. Heel uitgebreid is mijn set accessoires niet, een fuji xt-1 met een 18-55 lens, dus heel veel aan gewicht staat er niet op. Ik doe voornamelijk landschapsfoto's maken maar omdat ik ook vaker bij weinig licht of in het donker op pad ga zoek ik toch een degelijk statief. Is er een statief dat stabiel staat op ooghoogte bij mijn lengte (1,95cm)? Beschikt elk statief over zo'n quick release plaatje (of hoe heet dat)?

Ik lees hier veel over een los balhoofd voor op het statief; is dat noodzaak of uitzondering? Ik dacht dat een statief uit één geheel bestond? Ik snap dat het een eenmalige investering zou moeten zijn maar ik heb geen sloot geld achter de hand dus tot een euro of 200 is wel de max voor mij. En dan carbon of aluminium, wat maakt het verschil?

Alvast bedankt voor eventuele reacties en of aanvullingen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo mrt 05, 2017 00:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik werk ook met een X-T1 en gebruik een Redged TCA-522K met RNB-0 balhoofd. Check voor de review.
BerichtGeplaatst: zo mrt 05, 2017 02:16    Onderwerp: Reageer met quote

top, dankjewel!
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mrt 05, 2017 02:21    Onderwerp: Reageer met quote

mooie duidelijke review, lijkt me een goeie keuze.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 14:36    Onderwerp: mankement Reageer met quote

Daar ben ik weer...

Na ongeveer en half jaar dagelijks gebruik is ook dit statief kapot gegaan. Waar ik dacht (na verschillende cheapo's) eindelijk iets degelijks te hebben gekocht, bleek ook dit niet geschikt voor langdurig en dagelijks gebruik. Bij het balhoofd is een schroef losgegaan of afgebroken. Er staat een fuji xt1 met een korte 18-55 lens op, dus er is geen sprake van te zware belasting. Ik heb er een kort filmpje van op youtube gezet, --> http://www.youtube.com/watch?v=4F7HEQTaYPI Valt dit nog te repareren?

Wat ik me nu afvraag is, als overal wordt aangeraden om een degelijk statief te kopen en je er niet op moet bezuinigen, gaan alle statieven en toebehoren onder de 500 euro zonder meer kapot? Ik heb geen sloot geld achter de hand om een tripod te gaan kopen van meer dan 500 euro. Ik snap dat een statief van een tientje of twee geen lang leven zal hebben. Maar dit valt misschien meer in de categorie reis statieven; dan zou ik toch iets meer kwaliteit mogen verwachten of vergis ik me?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Als deze nog geen half jaar oud is. Simpel proberen te claimen. Bij normaal gebruik ook intensief mag deze niet zomaar kapot gaan.

Zo gebruikte ik voor het reizen geregeld de Sirui Carbon t025x. Deze koop je voor iets meer dan 200,-. Deze met veel plezier gebruikt, maar vergeleek deze te veel met mijn Gitzo carbon series 2 traveler + Markins Q3t. Deze vond ik vaak toch net te groot om mee te nemen als ik ging reizen. De Sirui was net niet stevig genoeg ook voor mijn Sony a7r II.

Uiteindelijk de Sirui verbannen naar de kast en een Gitzo carbon series 1 traveler gt1555t + RRS bh25 aangeschaft. En dit is nu mijn maatje voor het reizen als de andere te zwaar is. En all aardig wat plezier beleeft aan de kleinere Gitzo.

Door de jaren heen wel geleerd dat statieven prijzig zijn, maar dat je beter even door kan sparen voor een dergelijk statief. En natuurlijk deze goed onderhouden. Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

@Koban
Dank voor je reactie! Had contact gehad met de winkel waar ik het gekocht had en ze zeiden dat breuken niet onder de garantie vielen. Niks ten nadele van de winkel overigens. Maar ik mocht m toch opsturen, dan zouden ze ernaar kijken. Ben benieuwd, maar raar vind ik het toch.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bij normaal gebruik mag iets niet zomaar kapot gaan. En je mag van dergelijk product dat deze langer mee gaat dan half jaar. Als de fabrikant netjes is dan vervangen ze deze.

Lets hope the best Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het helemaal met je eens. Ik zal een update plaatsen in de loop van de volgende week. 👍🏻
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 22:59    Onderwerp: Re: mankement Reageer met quote

BasHandels schreef:
Ik heb geen sloot geld achter de hand om een tripod te gaan kopen van meer dan 500 euro. Ik snap dat een statief van een tientje of twee geen lang leven zal hebben. Maar dit valt misschien meer in de categorie reis statieven; dan zou ik toch iets meer kwaliteit mogen verwachten of vergis ik me?

Mijn poten kostten (al bijna 10 jaar geleden) ruim 200 euro, en het balhoofd 250. Dat klinkt toch een stuk goedkoper dan 200 euro voor een half jaar...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za nov 25, 2017 04:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ben ik volledig met je eens. Toch ben ik van mening dat schroeven niet zo snel mogen afbreken; ook al is dit een statief dat naar verhouding goedkoper is dan de rest. Dagelijks gebruik met een relatief lichte camera en schroeven die zomaar loslaten cq afbreken.

Waarop beoordeel je de poten en of balhoofd bij het kiezen van je apparatuur? Ook hier zal veel verschil in zitten en het ene statief is het andere niet.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: