Meld je gratis aan

Probleem met rechte en scherpe foto's krijgen
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 09, 2017 09:51    Onderwerp: Re: Probleem met rechte en scherpe foto's krijgen Reageer met quote

Reausanne schreef:
Ik vind het erg lastig om door een klein gaatje heen te kijken en dan een rechte foto te maken, want door het kleine kijkgat kan ik echt zelf niet goed zien of een foto recht is. Ik heb ook geen raster erin waardoor ik dat kan zien, en daarnaast probeer ik wel het vierkantje in het midden te gebruiken voor een rechte horizon, maar toch lukt dat niet.

Ook zie ik niet of alles wel scherp (wat scherp hoort te zijn) is op een foto. Dan zie ik pas als ik ze op de computer upload hoe erg mislukt ze zijn...

Heeft iemand tips?

Heb wel wat tips die je misschien kunnen verder helpen.
Dioptrie instellen naast de zoeker zal ergens iets zitten dat als je door de zoeker kijkt een scherp beeld kunt krijgen hier draai je aan tot je voor jou ogen een goed scherp beeld krijgt op display in de camera.

Scherpte.
Gebruik je een UV filter haal deze van de lens en maak een proefopname een met filter en een zonder filter.
Sluitertijd meestal bij gebruik van zoomlens (zeg 24x70mm) hou je een sluitertijd van minimaal 90 van een sec aan. Persoonlijk vind ik 125 of 160 beter.

Diafragma.
Bijna alle lenzen hebben een optimale scherpte bij een bepaalde diafragma meestal tussen diaffragma 8 / 11 maar dat moet kun je zelf het beste uitproberen.

Iso.
Als je iso 100 gebruikt zal je met jou camera bijna geen ruis hebben wat ook invloed heeft op scherpte.
Dus probeer iso zo laag mogelijk te houden.

Focus.
De canon 20D was net als de Nikon D100 nou niet een van de snelste camera's die snel scherp stellen.
Je moet de camera de tijd geven zodat de lens goed kan scherpstellen, dus voor je een foto maakt de ontspanknop half ingedrukt houden zodat als je door de zoeker kijkt iets op de display ziet dat je vertelt dat scherpgesteld is.

Horizontaal.
Dit is iets wat je zelf moet aanleren je kunt hiervoor van alles gebruiken onder anderen een statief. Een goede houding hoe je de camera vast houd is belangrijk.

Voor fotobewerking om foto's in een computer recht te zetten zullen veel programma's zijn die dit kunnen. Zelf gebruik ik Adobe Photoshop.

Probeer eens de volgende instellingen om een perfecte foto te maken onderwerp is niet belangrijk.
Lens geen filter gebruiken
Iso 100
Diafragma 8
Sluitertijd als de maximale brandpunt niet hoger is dan 100 1/125
eventueel een statief gebruiken.
Geef de camera de tijd om scherp te stellen dus de ontspanknop half indrukken en in de camera kijken of je iets ziet wat je vertelt of je scherp gesteld hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 16, 2017 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie tips! Zal ik zeker ook gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: