Meld je gratis aan

Sony A68 met DT 30-mm F2.8 Macro SAM

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 09:31    Onderwerp: Sony A68 met DT 30-mm F2.8 Macro SAM Reageer met quote

Hoi mede form gebruikers,

Ik heb een vraagje, weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn van:
een Sony A68 met DT 30-mm F2.8 Macro SAM in combinatie.
Ik krijg geen F getal te zien, het is net of de lens niet ondersteund wordt.
De macro lens doet het op mijn A58 prima, maar werkt niet op mijn A68/
Dit terwijl mijn Sony 18-250 wel prima werkt qua auto focus op de A68.
Ik hoor een heel licht tikkent geluid uit de lens komen, net of de motor niet goed wordt aangestuurd. Auto focus is dus niet mogelijk.

Hoop dat iemand mij kan vertellen wat dit probleem zou kunnen zijn?

Vrgr Frans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd is dit. De 30mm doet het wel op je A58, maar niet op je A68. Dat je geen F waarde ziet geeft te denken. Het enige waar ik zo snel aan kan denken is de contacten op de lens en camera eens schoon te maken.

Dat de 18-250 wel goed werkt zegt weing. Deze lens heeft geen eigen focusmotor en wordt door de body aangedreven.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 07:57    Onderwerp: Reageer met quote

Matt,

Ik heb zelf ook het idee alsof de mounth geen goed contact maakt, ik heb beide contacten al schoon gemaakt maar tevergeefs.
Alle lensen van vrienden doen het op mijn Body, en de macro lens doet het bij hun ook prima op hun body's.
Misschien moet er wel een firmware update uitkomen waar de lens wordt ondersteund.

Het blijft vreemd ook het tikkende geluid net als een seconden wijzer.

[Mod]
Quote verwijderd. Gelieve de knop "Nieuw antwoord" te gebruiken i.p.v. de knop "Quote".
[/Mod]
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Een firmware probleem lijkt me vrij onwaarschijnlijk, aangezien de Sony DT 30mm F2.8 Macro SAM al sind 2009 op de markt is. Ik kan me niet voorstellen dat de camera de lens niet kent vanwege firmware.

Hoe staan de AF/MF schakelaars op zowel de body als de lens? Heb je ook eens een andere SAM lens kunnen proberen?

Wat gebeurt er als in het camera menu instelt dat de camera een foto mag maken, ook al denkt de camera dat er geen lens op zit (release shutter without lens).

Werkt MF wel naar behoren?

Het feit dat je geen F-waarde ziet (wat zie je wel: F/--?), duidt toch op een foute communicatie tussen camera en lens.

Bij mijn oude A55 heb ik dat ook wel eens bij sommige lenzen, omdat de mount door slijtage wat speling heeft gekregen en er soms slecht contact is. Je ziet dan F/-- verschijnen en je kan geen foto maken. Even een beetje wiebelen met de lens en ineen krijg ik dan weer een F-waarde en alles werkt weer. Mijn A77II heeft nog nergens last van, maar dat is ook een andere klasse camera dan de A55.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Matt,

Goed advies om ook even andere SAM lenzen te proberen, inderdaad zit daar het probleem. Alle lenzen gaan goed behalve van het type SAM. Camera ziet deze lenzen allemaal niet.

Camera retour naar Sony, nogmaals bedankt voor je Tip !!!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan.

Hopelijk wordt het snel opgelost. Ik vermoed overigens dat het probleem met alle lenzen met interne focusmotor optreed, dus ook bv. met Sony/Minolta SSM en Tamron USD/PZD lenzen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 08, 2016 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

is dit item inmiddels opgelost ??

ben zelf ook bezitter van een A68 maar geen probleem met een sam lens

Gr Wubbe
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 01, 2017 08:21    Onderwerp: Reageer met quote

Opgelost
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: