Meld je gratis aan

Telzoomlens op body of Sony cybershot

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 20:16    Onderwerp: Telzoomlens op body of Sony cybershot Reageer met quote

Dag,
Op het moment gebruik ik een Sony cybershot met 30 keer zoom. Het enige wat daar niet goed mee lukt is vogels fotograferen. Nu vraag ik me af hoe deze zoomfactor zich verhoudt tot een systeemcamera met zoomlens. Met hoeveel me kan ik die 30 keer zoom vergelijken?
Bedankt,
Ton
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

30x zoom zegt op zich niet veel, dat is niks anders als langste gedeeld door kortste brandpuntsafstand van de lens. Wat je eigenlijk nodig hebt zijn de werkelijke brandpuntsafstanden.

Ik neem een voorbeeld: de Sony Cyber-shot DSC-HX200V. Deze heeft een zoom van 30x. Daar zit een 4.8-144mm lens op, oftewel een 27-810mm equivalente lens.

Wil je nu een systeemcamera met hetzelfde telebereik (want veel tele is iets wat je bodig hebt bij vogels), dan moet je daar dus ook een 810mm equivalente lens voor hebben. Bij de goedkopere (APS-C) systeemcamera's kom je dan in de praktijk uit op een 500mm telelens. Dt zijn over het algemeen geen goedkope lenzen.

Een lens met een 30x zoom (dat wordt dan 18-500mm op een APS-C systeemcamera) zul je overigens niet vinden: die bestaan gewoonweg niet.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 09:29    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Matt, dat is heel helder. Dat wordt dus nog flink doorsparen om de Sony te overtreffen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op do jun 22, 2017 13:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Het zoombereik is waar gebuikers van een superzoom camera altijd naar vragen. Men realiseert zich niet dat zulke extreme zoombereiken alleen mogelijk zijn dankzij het gebruik van een kleine sensor.

Zodra de sensor groter wordt, moet de lens flink meegroeien. Het meest extreem is de lens op de Sony RX10III: een 24-600mm (equivalent) F2.8-4. Dit is al een flink stuk glaswerk ondanks dat het sensorformaat met een 1" sensor nog redelijk beperkt is. Bovendien werkt het alleen maar goed omdat lens en camera optimaal op elkaar zijn afgesteld en de camera corrigeert voor allerlei zwakheden van de lens.

Maak je de sensor nog groter, loopt het bereik snel terug. Voor APS-C is het maximum op dit moment de Tamron 16-300mm F3.5-6.3 PZD en bij full frame is er voor de Sony A7 serie camera's de Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS. Dat is overigens "maar" 10x zoom; vergeleken met een superzoom camera is dat niks.

Het hele idee van een systeemcamera of DSLR is dan ook dat je niet een alles in 1 oplossing neemt, maar lenzen die optimaal zijn voor een bepaalde toepassing. Voor de topicstarter betekent dit een lange tele: bv een 70-400mm zoom, een 500mm prime of iets dergelijks.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 13, 2017 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

///
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: