Meld je gratis aan

Een welbekende vraag: Wat zijn de tarieven?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 29, 2016 01:03    Onderwerp: Een welbekende vraag: Wat zijn de tarieven? Reageer met quote

Beste Lezer,

Sinds een aantal maanden probeer ik mijn fotografie steeds meer naar buiten te brengen om hier uiteindelijk ook wat mee te verdienen. Al een aantal jaren fotografeer ik met plezier. Eigenlijk komen alle onderwerpen wel aan bod, van dier & natuur tot aan portret & architectuur. Dit breng ik sinds kort naar buiten onder de naam "MART Fotografie & Design". Zie hiervoor facebook.com/martfotografiedesign of www.martfotografiedesign.tk.

Nu doe ik dus graag fotoshoots met mijn broertje / zusje en familie. Van de week werd ik benaderd door iemand die graag leuke foto's wilde met haar neefjes en nichtjes om dit als cadeau aan haar opa en oma te geven. Nu stelde ze de welkbekende vraag: "Wat vraag je ervoor?". Ze wilt graag een paar leuke foto's met haar neefjes & nichtjes (totaal 4 - 5) buiten op locatie.

Uiteraard heb ik al wat rondgeneuzeld op het internet, maar die vraag lijkt mij moeilijk te beantwoorden. Ik wil een duidelijke prijs hanteren waarin alles is inbegrepen. Nu wil ik niet aan de onderkant gaan zitten, maar wat is dan een schappelijke prijs? Onderstaand wat ik wil gaan doen:
- Fotoshoot 30 - 45 min, buiten op locatie.
- Nabewerking van de 15 - 25 leukste foto's, ongeveer 2 uur werk.
- Foto's aanleveren op USB.

Naast het feit dat ik de prijs moeilijk vind om te bepalen, vind ik het ook lastig om precies te zeggen wat je aanlevert. Lever je bijvoorbeeld alle foto's aan + de bewerkte. Of sorteer je de leukste en bewerk je er daar een aantal van? Of lever je alleen de bewerkte foto's aan? Mij kennende zitten er ook een aantal foto's tussen die het niet waard zijn om aan te leveren. Kwaliteit staat immers voorop!

Zelf zit ik te denken aan €45 - €65 voor alles inclusief. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en wie weet hebben jullie nog advies & tips of op- & aanmerkingen?

Met vriendelijke groet,
Martijn van Leeuwen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 29, 2016 08:38    Onderwerp: Reageer met quote

Maak voor je zelf de rekensom (on)kosten en wat jij er aan overwil houden. Dan heb je al snel je tarief te pakken. Tevens kun je kijken wat je collega's doen.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=tarieven+fotografie+2016

Ga je inschrijven bij KvK en belastingdienst? Houdt dan ook rekening met BTW afdracht. Er is ook nog zo iets als kleine ondernemersregeling. Tip laat je hierover informeren indien je wenst interschrijven/registreren.

Doe zelf zelden opdrachten, maar als ik deze doe lever ik een selectie van enkel JPEG bestanden aan in hoge kwaliteit. Opdrachten die ik doe zijn enkel reisrapportages.

Persoonlijk zou ik de website verhuizen naar een eigen domein met hosting. De free hosting reclame komt bij mij niet zo serieus over.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 04, 2016 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te lezen dat je niet aan de onderkant wilt zitten, om vervolgens te lezen dat je gemiddeld €55,00 wilt vragen voor de shoot.

Even rekenen:

Shoot 30 tot 45 minuten. Incl. reistijd zeker een uur.
Nabewerken 2 uur.
Totaal dus 3 uur voor €55,00. Dat is €18,33 per uur.

Voor nu klinkt dat leuk, een extraatje voor je hobby. Maar stel dat je steeds meer opdrachten krijgt en ervan wilt gaan leven. Sort of. Dan wordt het een heel ander verhaal.

Je maakt omzet. In dit geval €55,00. Daar moet je je kosten vanaf halen. Nu alleen reiskosten, maar straks ook reserveringen voor vernieuwing apparatuur (afschrijving), studio?, investeringen in reserve-apparatuur, investeringen in een goed back-upsysteem (stel je voor dat je de foto's kwijtraakt die je nog niet afgeleverd hebt) etc. En dan heb ik het nog niet eens over de niet declarabele uren, bijvoorbeeld als je je administratie doet, acquisitie doet, reclame maakt, je website onderhoudt... Die moeten ook betaald worden. I'v been there, done that.

Met een beetje mazzel houd je nog wat over om van te leven... Maar wacht... wie is daar??? De belastingdienst. Die wil graag een procentje of 40 van je winst. Het restje kun je echt van gaan leven. Dat red je niet als je €15,00 tot €20,00 per uur vraagt. Dat moet minstens drie tot vier keer zoveel zijn.

Natuurlijk kun je je prijzen later verhogen, maar als je dat rigoureus doet, komen de klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten niet meer. Die zoeken dan een ander, die het "voor weinig" doet. Dan kun je beter vanaf dag 1 duidelijk zijn over je tarief.

Hoeveel moet je leveren? Daar moet je goede afspraken over maken. Ook hoe je ze levert, wat er na te bestellen valt, welke voorwaarden je hanteert (ik die van de DuPho) etc. Ik deed nog wel eens een minishoot met 5 foto's en als men meer wilde, dan kon men extra bestellen. En er gingen alleen bewerkte foto's de deur uit.

Kortom, er blijft een heleboel over om je in te verdiepen.

Blijft over iets heel anders: ik heb je website bekeken en dat 'ie met Wix is gemaakt maakt mij niets uit. Ik zou 'm wel overzetten naar een eigen domein met een goede(!) naam, waarop je gevonden wilt worden. Zo heb ik het ook gedaan. Gemaakt in Weebly, maar dat zie je nergens terug, omdat ik betaald heb om het logo van Weebly kwijt te raken en omdat ik 'm gekoppeld heb aan m'n eigen domein. Zie www.ytos.nl.

Wat ik kwalijker vind, is dat je foto's van je portretten nogal rood zijn. Ik weet niet of je dat bewust doet, of dat je beeldscherm niet goed gekalibreerd is. Persoonlijk zou ik zulke foto's niet accepteren, als ik die van een fotograaf kreeg. Kan natuurlijk ook een kwestie van smaak zijn. En ik heb ze ook niet allemaal bekeken.
BerichtGeplaatst: za mrt 05, 2016 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt voor de tips!

Voor mezelf heb ik het wat meer op een rijtje, daarom heb ik een prijs doorgegeven waar ik me goed bij voel. Dat is denk het belangrijkste voor mij. Natuurlijk heb ik nog wat verder gezocht. Maar de prijzen lopen zo erg uiteen dat daar moeilijk een balans in te vinden is.

Wat bij mij voornamelijk speelt is dat ik er later niet m'n brood mee ga verdienen. De belastingdienst laat ik dan ook even voor wat het is.

Wat ik er nu voor vraag is €55,- voor 10-15 bewerkte foto's op een USB.

Leuk dat jullie ook op m'n website hebben gekeken. Ik heb inderdaad wel eens na zitten denken over een eigen domein. Maar omdat ik nu vooral nog hobbymatig m'n foto's naar buiten breng vond ik dat nog overbodig. Afgelopen tijd heb ik wel gemerkt dat Facebook een veel krachtiger medium is om werk te promoten! Overigens heb ik m'n website ook al gedrukt op m'n visitekaartjes dus dat wordt nu een beetje moeilijk veranderen.

De rode portretten was mij ook al opgevallen. Maar dat verschilt heel erg waar je het op bekijkt. Als je het bekijkt op de computer vind ik de kleuren eigenlijk wel goed, maar op m'n telefoon vallen de kleuren inderdaad nogal rood uit. Misschien dat m'n scherm dan niet helemaal goed gekalibreerd is, dat moet ik even uitzoeken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za mrt 05, 2016 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Tip kalibreer je monitor. Vermoed dat je deze nog niet gekalibreerd hebt. Kijk zelf op gekalibreerde monitors en daar valt dit ook op.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 13, 2017 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips wat betreft de prijs. Hebben jullie wellicht ook tips hoe je aan opdrachten komt? Doen jullie dat via je eigen netwerk, social media of websites als Marktplaats of JobByBid? Ik ben erg benieuwd. Heb nog geen opdrachten gedaan en zou het leuk vinden wanneer ik van mijn hobby toch ook een beetje mijn werk kan maken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 15, 2017 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:

Wat ik kwalijker vind, is dat je foto's van je portretten nogal rood zijn. Ik weet niet of je dat bewust doet, of dat je beeldscherm niet goed gekalibreerd is.

Bekijk ze hier op een iMac 5K Retina scherm maar ik zie echt geen foto's dit te rood zijn.
BerichtGeplaatst: za apr 15, 2017 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Deze is misschien een tikkie te rood Very Happy

Strakke pica's verder hoor mijn complimenten!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: