Meld je gratis aan

12, 20 en 36mm tussenringen op Canon 100mm 2.8L IS ?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 09:13    Onderwerp: 12, 20 en 36mm tussenringen op Canon 100mm 2.8L IS ? Reageer met quote

Heeft het zin om tussenringen van 12, 20 en 36 mm te gebruiken op een Canon 100mm 2.8L IS? Of maakt het weinig verschil? Ik lees namelijk dat je of een macrolens (1:1, zoals deze Canon 100mm) nodig hebt, maar dat je ook tussenringen kan gebruiken. De combinatie van beide kom ik nergens tegen. Waarom niet? Met die tussenringen kan je toch juist nog dichterbij scherpstellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 09:54    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan dichterbij scherpstellen met tussenringen, maar probeer eerst gewoon scherpe macro's te krijgen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tussenringen hebben bij een 100mm lens niet zoveel zin; de vergrotingsfactor neemt niet zoveel toe. Tussenringen zijn vooral bij groothoeklenzen nuttig.

Alles over tussenringen en voorzetlenzen vind je hier: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/macro-extension-tubes-closeup.htm
Meer info over het gebruik van macro lenzen vind je hier: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/macro-lenses.htm
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2017 07:31    Onderwerp: Reageer met quote

Met tussenringen verleg je het brandpunt. Je kunt op deze manier met normale lenzen (bijvoorbeeld 50mm) die niet geschikt zijn om van heel dichtbij te fotograferen juist wel een stuk dichterbij komen, afhankelijk van de dikte van je ring.

Zo kom je dan toch met een gewoon objectief tot een 1:1 vergroting. Wanneer je een tussenring gebruikt op een macro lens kun je naar nog grotere vergrotingen gaan, bijvoorbeeld tot wel 3:1.

Probleem hierbij is het enorm dunne scherptevlak, oftewel heel weinig scherpte/diepte. Dat lossen veel hobby macro fotografen op door hun foto's te stacken, je maakt 50 foto's met een verschillend scherptevlak en voegt die dan samen.

Zojuist las ik ook je relaas mbt scherpe foto's krijgen, ik heb zelf nooit met een IS macrolens een foto gemaakt, laat staan met een AF lens, ik kan daarover niet meepraten maar ik zou altijd de voorkeur geven aan manuele scherpstelling.
Ik schiet mijn macro's uit de hand, zonder flits, met oude manuele macro lenzen op een Sony mirrorless (nu de A7). Ik licht soms wel bij met een LED lampje.

Hier kun je een paar voorbeeldjes zien: https://www.flickr.com/photos/chantalrene/albums/72157630477831180

Op flickr vind je een aantal hele goede macro groepen met veel discussies waarin tips en trucs gedeeld worden.

Succes!! Macro fotografie is heel leuk!
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2017 07:36    Onderwerp: Reageer met quote

MinoltaMan schreef:
Met tussenringen verleg je het brandpunt.

Lijkt mij sterk, dat je lens eigenschappen verandert met lucht. Je verlegt het scherpstelvlak.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2017 07:47    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:

Lijkt mij sterk, dat je lens eigenschappen verandert met lucht. Je verlegt het scherpstelvlak.

Je hebt gelijk, verkeerde woord gebruikt! Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2017 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Met iedere millimeter tussenring maak je dit

http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=47169

probleem alleen nog groter
Naar boven
BerichtGeplaatst: za mei 20, 2017 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

ik lees ff mee....zit met precies hetzelfde
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: