Meld je gratis aan

Ordenen foto bestanden

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 30, 2017 23:28    Onderwerp: Ordenen foto bestanden Reageer met quote

Hoi allemaal,

Als eerste zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Geert en ben nieuw op dit forum. Ik fotografeer al een hele poos maar vooral tijdens de vakanties en leuke momenten met de kids. Afgelopen week heb ik een nieuwe camera aangeschaft en probeer ik de hobby weer op te pakken. Nu heb ik in de loop der jaren toch nogal een berg data verzameld en vroeg me nu af hoe ik dit het beste kan gaan ordenen en opslaan. Maar ook zeker in de toekomst ervoor zorgen dat ik het op orde blijf houden. Ik ben een Mac gebruiker en gebruik nu foto's maar dit vervuild heel snel en lijkt, zoals ik het nu iig doe, niet erg overzichtelijk.

Ik hoor graag jullie tips
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2017 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik maak zelf telkens een nieuwe map aan met jaar, maand, dag en korte omschrijving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2017 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

dynax75 schreef:
Ik maak zelf telkens een nieuwe map aan met jaar, maand, dag en korte omschrijving.

Doe je dit dan in Foto's op een MAC of in losse mappen op je harde schijf
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2017 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je foto's wel op disk ordenen per datum, maar dat betekent dat je ze ook alleen zult kunnen vinden op datum.

Als je wat meer foto's krijgt is het handig ook op andere manieren te kunnen zoeken:
- op naam van de persoon ("Jan Janssen" of "Jan Janssen en Truus Janssen")
- op locatie ("binnen een straal van 10 km van Amsterdam")
- op trefwoord ("bruiloft")
- op kwaliteit ("3 sterren of meer")
- op diafragma ("f/2.8")

En dat lukt allemaal niet als je ze gewoon op disk opslaat.

Dat probleem wordt allemaal opgelost met een fotobibliotheekprogramma als Lightroom. Sommige mensen denken dat Lightroom vooral bedoeld is om foto's te editen (en dat kan prima), maar het is in de eerste plaats een programma om je fotocollectie die al snel tienduizenden (of in mijn geval: honderdduizenden) foto's te beheren, rangschikken, en vooral terug te vinden...

Één van de dingen die Lightroom automatisch voor je kan doen is de foto's op disk in folders zetten als Pictures/2017/05/31, zonder dat je er iets voor hoeft te doen nadat je het een keer hebt ingesteld en bewaard in een preset.
Bij mij doet hij meteen een heleboel meer. Zoals renamen (DSC_1234.nef naar RvL_20170531_DSC_1234.nef, zodat ik nooit dezelfde bestandsnaam heb), converteren (van nef naar dng), IPTC informatie toevoegen (zodat mijn gegevens in elke foto staan in de metainformatie)...

Lightroom is niet gratis, maar veel amateurfotografen vinden het een tientje per maand waard, en ik ken weinig professionals die het niet gebruiken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2017 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ondanks dat ik zelf LR heb onderhoudt ik mijn mappen structuur zelf.

Ik heb 1 map welke Fotografie heeft, daarin de verschillende vormen welke ik fotografeer bijvoorbeeld 1. Dieren, 2. Landschap, 3. Opdrachten enz. Daaronder staan dan weer mappen als 2017-Mei Steenuilen, 2017-April Vossen enz.

Voor mij werkt dit prima en heb ik alles snel gevonden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2017 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

paul-weekers schreef:

Ik heb 1 map welke Fotografie heeft, daarin de verschillende vormen welke ik fotografeer bijvoorbeeld 1. Dieren, 2. Landschap, 3. Opdrachten enz. Daaronder staan dan weer mappen als 2017-Mei Steenuilen, 2017-April Vossen enz.

En hoe werkt het dan als er steenuilen in je landschap zitten? Of je hebt een opdracht om landschappen te fotograferen?

Het punt is dat je categoriën niet exclusief zijn. Er zit altijd overlap in. En door een rigide folderstructuur te gebruiken beperk je jezelf in de manier waarop je je beelden kunt vinden.
De manier om dit op te lossen is met metainformatie: keywords, vlaggen, EXIF/IPTC informatie, geotags, enzovoort. En op basis daarvan verschillende virtuele structuren te maken. En dat is precies wat Lightroom doet.

De meeste fotografen beginnen inderdaad met een mappenstructuur, maar bijna iedereen komt er vroeger of later achter dat dit niet schaalt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2017 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
paul-weekers schreef:

En hoe werkt het dan als er steenuilen in je landschap zitten? Of je hebt een opdracht om landschappen te fotograferen?

Het punt is dat je categoriën niet exclusief zijn. Er zit altijd overlap in. En door een rigide folderstructuur te gebruiken beperk je jezelf in de manier waarop je je beelden kunt vinden.
De manier om dit op te lossen is met metainformatie: keywords, vlaggen, EXIF/IPTC informatie, geotags, enzovoort. En op basis daarvan verschillende virtuele structuren te maken. En dat is precies wat Lightroom doet.

De meeste fotografen beginnen inderdaad met een mappenstructuur, maar bijna iedereen komt er vroeger of later achter dat dit niet schaalt.

Met alle respect, ieder zo zijn werkwijze! Ik heb werkelijk waar nog nooit moeite gehad om ook maar iets te vinden in de 11 jaar dat ik nu fotografeer. Ik ben consequent in het ordenen waardoor het makkelijk te vinden is en die ene keer dat dit niet zo is kan je ook gewoon zoeken in de verkenner.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2017 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

GeertvanIersel schreef:

Doe je dit dan in Foto's op een MAC of in losse mappen op je harde schijf

Losse mappen op harde schijf
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2017 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

paul-weekers schreef:

Met alle respect, ieder zo zijn werkwijze! Ik heb werkelijk waar nog nooit moeite gehad om ook maar iets te vinden in de 11 jaar dat ik nu fotografeer. Ik ben consequent in het ordenen waardoor het makkelijk te vinden is en die ene keer dat dit niet zo is kan je ook gewoon zoeken in de verkenner.

Hoe doe je dat?
Ik heb 18 jaar foto's in mijn library. 270.000+. Als ik wil zoeken op alle foto's waar mijn moeder met haar kleinkind opstaat?

(ja, dat soort zoekopdrachten doe ik regelmatig...)
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 04, 2017 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
paul-weekers schreef:

Hoe doe je dat?
Ik heb 18 jaar foto's in mijn library. 270.000+. Als ik wil zoeken op alle foto's waar mijn moeder met haar kleinkind opstaat?

(ja, dat soort zoekopdrachten doe ik regelmatig...)

Je kan het schijnbaar niet laten om je gelijk proberen te halen, jammer hoor.

Om dan toch in te gaan op je voorbeeld. Dat zou in mijn geval in de map 09 Diverse, Prive, [naam van mijn dochter] staan.

Omdat ik de structuur zelf verzonnen heb en consequent werk weet ik het zo uit mijn hoofd te vertellen. Eenmaal in de betreffende map zou ik nog kunnen zoeken op bijvoorbeeld shoot met oma.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 04, 2017 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

paul-weekers schreef:

Je kan het schijnbaar niet laten om je gelijk proberen te halen, jammer hoor.

Om dan toch in te gaan op je voorbeeld. Dat zou in mijn geval in de map 09 Diverse, Prive, [naam van mijn dochter] staan.

Omdat ik de structuur zelf verzonnen heb en consequent werk weet ik het zo uit mijn hoofd te vertellen. Eenmaal in de betreffende map zou ik nog kunnen zoeken op bijvoorbeeld shoot met oma.

Klopt (dat ik mijn gelijk wil halen :-).

Maar dan mis je de vakantiefoto's waar ze samen opstaan. Of het schoolfeestje dat je als opdracht hebt gedaan.

Mijn punt is nog steeds dat jouw catergorieën elkaar niet exclusief uitsluiten. Dus je stopt een landschapsfoto met je dochter of in de ene categorie (landschappen), of in de andere (prive/dochter). En het lukt een hele tijd om te onthouden dat bepaalde foto's dan op de andere plek staan van waar je ze verwacht, maar er komt een moment dat dat niet zo is.

De truc door het toevoegen van metadata en daarop zoeken is dat je niet gebonden bent aan de structuur die je aan het begin aanmaakt. Je zoekrichting heeft meerdere orthogonale assen. En vooral bij grote collecties werkt dat beter.

Dat is ook de reden dat je grote collecties (stockfotos, beeldbanken, e.d.) niet (alleen) kunt zoeken door folders binnen folders aan te klikken, maar kunt zoeken op keywords.

Dat het voor jou op dit moment werkt ontken ik niet. Ik ben ook zo begonnen en op een moment tegen grote problemen aangelopen. En niet als enige. Daarom zijn er tegenwoordig goede programma's om het vanaf het begin op een manier te doen die de lessen meeneemt van een heleboel professionals wereldwijd.
En ik ben lui genoeg om dat te gebruiken in plaats van zelf iets te bedenken :-)

Laatst aangepast door reinoud op do jul 20, 2017 10:41, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2017 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met reinoud eens
ik ben ook zo begonnen en liep tegen steeds meer problemen aan en gebruik nu al jaren lichtroom vanaf versie 3 en heb aan sommige foto wel 6 trefwoorden hangen en komt hij voor in drie verzamelingen misschien zo je er eens in moeten verdiepen dan zie ook pas de mogelijkheden en het gemak
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2017 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

paul-weekers schreef:

Ik heb mijn eigen mappen structuur en rubriceer met LR en dan heb ik een foto zo gevonden, ook op dingen die geautomatiseerd zijn: lens, brandpunt, diafragma, camera enz..
Per jaar een map en voor iedere upload naar de computer een map met de volgende naam: camera datum tijd
In januari voeg ik de map samen met het totale bestand vanaf 2003.
Ik gebruik ook de xmp bestandjes in LR ipv alleen in de catalogus vastleggen, als de catalogus dan eens corrupt is, dan is het nachtje importeren in een nieuwe catlogus en je hebt alles weer, bewerkingen en trefwoorden ed..
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2017 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:

Ik gebruik ook de xmp bestandjes in LR ipv alleen in de catalogus vastleggen, als de catalogus dan eens corrupt is, dan is het nachtje importeren in een nieuwe catlogus en je hebt alles weer, bewerkingen en trefwoorden ed..

Klopt, maar je raakt wel de collecties kwijt. Of dat wel of geen probleem is hangt van je workflow af.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: