Geplaatst: za mei 27, 2017 04:02 Onderwerp: sterren fotograferen
Dag,
Ik zou graag een mooie sterrenhemel willen vastleggen, of een soort van star-trails. Zoals je op YouTube ziet zijn er veel tutorials maar wat mij opvalt als ik naar buiten kijk is dat de meeste sterren ongeveer 3/4 boven de horizon staan of vaak gewoon recht boven me, en zo op een of andere manier niet in mijn compositie passen. Wat ik laatst gedaan had is een foto maken van mijn onderwerp en vervolgens de camera loodrecht naar boven gericht en toen een foto van de lucht gemaakt. Deze twee foto's had ik samengevoegd in photoshop en voila. Maar als ik nu bv startrails wil fotograferen met de kerk in het dorp op de voorgrond (ik noem een simpel voorbeeld) dan werkt het dus niet als de sterren zo hoog staan. Is het de tijd van het jaar of zo? Ik heb me hier nooit eerder mee bezig gehouden.
Yep, helaas heel veel lichtvervuiling in NL, met name bij de grotere steden. Een goede groothoeklens en een paar uurtjes rijden naar een dunbevolkt gebied (waddeneilanden schijnen ook top te zijn) is je beste kans! _________________ Fotografie YouTube-kanaal: www.youtube.com/nielskempcreative